  • 1. Data: 2007-09-12 10:15:34
    Temat: zatrudnić męża
    Od: "Edek" <f...@w...pl>

    Witam,
    mam pytanko czy prowadząc działalność gospodarczą mogę zatrudnić męża na
    umowę zlecenie lub dzieło? czy tylko jako osobę współpracującą z prowadzącym
    działalność gospodarczą?
    Jeśli jest na to przepis, będę wdzięczna za podpowiedź.
    --
    Edek

  • 2. Data: 2007-09-12 11:17:12
    Temat: Re: zatrudnić męża [OT]
    Od: Wojtek Malina <w...@g...pl>

    Użytkownik Edek napisał:

> [...]
    > działalność gospodarczą?
    > Jeśli jest na to przepis, będę wdzięczna za podpowiedź.

    O rany, co to sie nie narobilo, slubne pary homo prowadza biznesy ;)

  • 3. Data: 2007-09-12 12:19:53
    Temat: Re: zatrudnić męża
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Sep 2007, Edek wrote:

    > Witam,
    > mam pytanko czy prowadząc działalność gospodarczą mogę zatrudnić męża na
    > umowę zlecenie lub dzieło?

    Masz świadomość, że nazywasz i podpisujesz się "Edek"? ;)
    A tak na temat:

    > czy tylko jako osobę współpracującą z prowadzącym
    > działalność gospodarczą?
    > Jeśli jest na to przepis, będę wdzięczna za podpowiedź.

    Przepisy podam dwa, do przemyślenia:

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 23
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    10) wartoœci własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci,
    a w przypadku prowadzenia działalnoœci w formie spółki cywilnej lub
    osobowej spółki handlowej - także małżonków i małoletnich dzieci
    wspólników,
    ---

    Wniosek: umowę można zawrzeć. Małżonek będzie mieć przychód do
    opodatkowania. Ale nie będzie to powód uznania za koszt, inaczej
    mówiąc będzie "opodatkowane dwa razy".

    http://gofin.pl/5,39,30881,1.html
    +++
    Art. 4. Użyte w ustawie okreœlenia oznaczajš:
    9) przychód - przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od
    osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy
    nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania
    pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolnoœci lub tymczasowego
    aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, œwiadczenia
    integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium
    sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalnoœci oraz
    umowy agencyjnej lub umowy zlecenia,
    jak również z tytułu współpracy przy tej działalnoœci
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    lub
    współpracy przy wykonywaniu umowy;
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Art. 6. 1. Obowišzkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegajš, z
    zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze
    Rzeczypospolitej Polskiej sš:
    5) osobami prowadzšcymi pozarolniczš działalnoœć oraz
    osobami z nimi współpracujšcymi;
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    11. Za osobę współpracujšcš z osobami prowadzšcymi pozarolniczš
    działalnoœć oraz zleceniobiorcami, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 i
    5, uważa się małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci
    przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiajšce,
    jeżeli pozostajš z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracujš
    przy prowadzeniu tej działalnoœci lub wykonywaniu umowy agencyjnej lub
    umowy zlecenia; nie dotyczy to osób, z którymi została zawarta umowa o
    pracę w celu przygotowania zawodowego.
    ---

    Wniosek: umowę można zawrzeć, ale o ile nie jest to umowa w celu
    przygotowania do zawodu (pewnie trzeba mieć "papier" ze stosownej
    szkoły) to trzeba zapłacić ZUS.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-09-12 12:50:09
    Od: "Edek" <f...@w...pl>

    Użytkownik "Wojtek Malina" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

    > O rany, co to sie nie narobilo, slubne pary homo prowadza biznesy ;)

    cóż na to poradzę, ze tak na mnie mówią :(
    może gdybym była np blondynką to mówiliby na mnie bardziej słodko
    a w sprawach działalności gospodarczej to ja mam "jaja" w naszej rodzinie :D

    --
    Edek

  • 5. Data: 2007-09-12 12:58:07
    Od: "Edek" <f...@w...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0709121409380.3348@athlon64...
    > Masz świadomość, że nazywasz i podpisujesz się "Edek"? ;)

    Tak, taki mam nick ;)
    a pisząc używałam formy żeńskiej

    > A tak na temat:
    [ciach poradę]

    dziękuje, za wyczerpująca odpowiedź
    i teraz nie wiem co mam zrobić (z mężem), aby było najkorzystniej

    Edek

  • 6. Data: 2007-09-12 14:45:24
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Edek wrote:

> [...]
    > [ciach poradę]
    >
    > dziękuje, za wyczerpująca odpowiedź
    > i teraz nie wiem co mam zrobić (z mężem), aby było najkorzystniej

    Pierwsze pytanie - po co? Potrzebujesz "legalizacji" jego pomocy przy twojej
    DG? Czy też potrzebne jest żeby oficjalnie pracował - zdolność kredytowa
    czy coś w tym stylu?

    p. m.

  • 7. Data: 2007-09-12 14:46:06
    Temat: Re: zatrudnić męża [OT2]
    Od: Wojtek Malina <w...@g...pl>

    Przepraszam za ponowny off-topic, ale ten "Edek" jako nick kobiety
    totalnie mnie rozłożył :):):):):)

    Użytkownik Edek napisał:

    > i teraz nie wiem co mam zrobić (z mężem), aby było najkorzystniej

    najkorzysteniej to byloby wykupic mu droga polise na zycie, obejmujaca w
    tym i samobojstwo (Primamerica chyba takie ma), odczekac dwa lata i
    sfingowac samobojstwo :)

    A co do meritum - sluchaj gotfryda, to po pierwsze, po drugie... moze
    warto zalozyc spolke z o.o. - wtedy czlonkowie zarzadu, np. wiceprezes,
    moze pracowac za darmo, a wynagrodzenie bedzi emu sie nalezalo z tego,
    co spolka wypracuje ;)

  • 8. Data: 2007-09-12 15:04:08
    Od: "Edek" <f...@w...pl>

    > Pierwsze pytanie - po co?

    musze ubezpieczyć Jego pracę, a warunkiem jest ubezpieczenie tylko na
    działalność
    to ma być zamiast założenia drugiej firmy, wystarczy mi jedną działalność
    papierowo rozliczać

    wychodzi że jako osoba współpracująca, bo tylko składka zdrowotna wychodzi
    do zapłacenia (mąż pracuje już na umowę o pracę)
    teraz tylko musze zakwalifikować tą działalność czy jest zwolniona z VAT
    (jestem płatnikiem)
    jeśli zaliczę pod szkolenie to zwolniona jak pod sport to niestety nie :(
    to mają być treningi w szkole dzieci

    pozdrawiam
    Edek

  • 9. Data: 2007-09-12 15:07:44
    Od: "Edek" <f...@w...pl>

    > najkorzysteniej to byloby wykupic mu droga polise na zycie, obejmujaca w
    > tym i samobojstwo (Primamerica chyba takie ma), odczekac dwa lata i
    > sfingowac samobojstwo :)
    polisę taką to mam ja i już minęło trzy lata

> [...]
    > warto zalozyc spolke z o.o. - wtedy czlonkowie zarzadu, np. wiceprezes,
    > moze pracowac za darmo, a wynagrodzenie bedzi emu sie nalezalo z tego,
    za mało wiem o spółkach = co jest za a co przeciw
    na pewno to się nie równoważy
    ale faktycznie musze o tym pomyśleć....

    Słucham się właśnie szanownego kolegi, który mi wytłumaczył to czego
    szukałam :)

    Edek

  • 10. Data: 2007-09-12 20:28:04
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]

    > warto zalozyc spolke z o.o. - wtedy czlonkowie zarzadu, np. wiceprezes,
    > moze pracowac za darmo, a wynagrodzenie bedzi emu sie nalezalo z tego, co

    Dokładniej nie wynagrodzenie a dywidenda jeśli już.
    I nie pracować, a pełnić funkcję.

    Inaczej można się przejechać. ;-)