    From: "Sark" <w...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zdrowotne wrrrrr!
    Date: Sat, 12 Apr 2003 23:42:30 +0200
    Sender: w...@p...onet.pl@ntwklan-sz-62-233-158-34.devs.futuro.pl

    Użytkownik "żuczek" <z...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:b79r70$ssq$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Ja tego nie widzę!!!!!! U mnie nie ma tego przykładu.
    > Wskaż dokładniej, bo naprawdę nie dość że biedny żuczek to jeszcze ślepy.
    > Pobierałam tę stronę kilka razy, odświeżałam i nic.
    > Nic to, na razie nie mam takich problemów, jak będą to wtedy może będzie coś
    > wyjaśnione.

    No to moze co ja widzę :) ... po kolei w temacie ...
    http://www.zus.pl/ref_99/porad4/p4-06.htm
    "Składka na ubezpieczenie zdrowotne jest miesięczna i niepodzielna. Składka nie
    podlega proporcjonalnemu pomniejszeniu do liczby dni
    podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu w danym miesiącu kalendarzowym."

    Jeżeli więc rozpoczne DG od 27 maja 2003 r to żadne płacenie "proporcjonalne" składki
    na UZ tylko za pozostałe dni ale zawsze
    składka jak za miesiąc. No i teraz domyślnie (ale bez przekonania:) ze tak samo
    będzie jak będę na chrobowym i rozptrzmy takie
    przypadki:
    -zwolnienie od 17 maja 2003r do 29maja 2003 r ==> składka na UZ w całości za maj
    -zwolnienie od 27 maja 2003r do 14czerwca 2003 r ==> składka na UZ w całości za maj i
    za czerwiec
    -zwolnienie od 27 maja 2003r do 14 lipca 2003 r ==> składka na UZ w całości za maj,
    czerwiec i lipiec

    Oczywiście powyższe obowiązuje od 01 kwietnia 2003 roku ponieważ przed powyższym
    tekstem stoi tam:

    "Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne osób prowadzących pozarolniczą
    działalność do 31 marca 2003 r. była taka sama
    jak podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne - tj. kwota zadeklarowana,
    nie niższa jednak od 60% przeciętnego
    miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim kwartale. Natomiast od 1 kwietnia 2003 r.
    podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie
    zdrowotne osób prowadzących pozarolniczą działalność stanowi kwota zadeklarowana, nie
    niższa jednak niż 75% przeciętnego
    wynagrodzenia (patrz: załącznik 11 - strona 1, strona2). Przez przeciętne
    wynagrodzenie należy rozumieć przeciętne miesięczne
    wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z poprzedniego kwartału, włącznie z
    wypłatami z zysku. Składka w nowej wysokości obowiązuje
    od trzeciego miesiąca następnego kwartału."

    Jest także przykład:

    "Przykład
    Osoba prowadząca pozarolniczą działalność zgłosiła się do ubezpieczenia zdrowotnego
    od 15 kwietnia 2003 r. Podstawę wymiaru składki
    stanowi kwota zadeklarowana nie niższa niż 75% przeciętnego wynagrodzenia w sektorze
    przedsiębiorstw z poprzedniego kwartału,
    włącznie z wypłatami z zysku, tj. za kwiecień 2003 r. - 1779,43 zł. Składka na
    ubezpieczenie zdrowotne należna za kwiecień 2003 r.
    wynosi 142,35 zł (8% x 1779,43)."

    I teraz najciekawsze odnoszące się do sytuacj z okresu przed 1 kwietnia 2003 r

    "okres od 27 września 2001 r. do 31 marca 2003 r.
    (...)
    Ze względu na to, że w myśl ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym podstawa
    wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne za
    dany miesiąc ___nie była zmniejszana___ proporcjonalnie do okresu podlegania
    obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego, składki na to
    ubezpieczenie za wrzesień 2001 r. z tytułu drugiej i kolejnej pozarolniczej
    działalności powinny zostać naliczone od pełnej
    obowiązującej w tym miejscu podstawy wymiaru składek.

    Uwaga!
    Jeżeli osoba prowadząca pozarolniczą działalność chorowała przez część miesiąca i
    przysługiwał jej za ten okres zasiłek chorobowy,
    to miała prawo do proporcjonalnego zmniejszenia podstawy wymiaru składek na
    ubezpieczenie zdrowotne z tytułu drugiej i kolejnej
    pozarolniczej działalności z uwzględnieniem okresu, za który przysługuje zasiłek.
    Otrzymany zasiłek chorobowy miał zastosowanie do wszystkich źródeł przychodu, tj. do
    każdej prowadzonej przez daną osobę
    działalności."

    Czyli w okresie od 27 września 2001 r. do 31 marca 2003 r także należało skłądkę
    opłacać na full (jak podałem wyżej w przykładzie za
    okres po 1 kwietnia 2003 r.

    Tekstu cytowanego przez andy_nek nie znalazłem na tej stronie.

    Sark