  • 1. Data: 2002-07-10 10:05:11
    Temat: zmniejszanie podstawy ZUS
    Od: Robert Szymczak <r...@t...pl>

    Witam,

    Pracownik na umowę bezterminową przepracował 5 dni w miesiącu
    (obowiązek ubezp. powstał 24.07). Jak zmniejszyć podstawę wyliczenia
    składek?
    --
    Pozdrowienia,
    Robert

  • 2. Data: 2002-07-10 10:06:12
    Temat: Re: zmniejszanie podstawy ZUS
    Od: Robert Szymczak <r...@t...pl>

    Robert Szymczak napisał(a):
    > (obowiązek ubezp. powstał 24.07)

    26.06 oczywiście ;)

    --
    Pozdrowienia,
    Robert

  • 3. Data: 2002-07-10 12:10:13
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Robert Szymczak wrote:

    > Witam,
    >
    > Pracownik na umowę bezterminową przepracował 5 dni w miesiącu
    > (obowiązek ubezp. powstał 24.07). Jak zmniejszyć podstawę wyliczenia
    > składek?
    Nie rozumiem pytania.
    Składki naliczasz od faktycznego wynagrodzenia a nie od ilości
    przepracowanych dni.
    Moment powstania obowiązek ubezpieczenie nie ma nic do rzeczy.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2002-07-10 15:21:08
    Od: "LK" <m...@p...onet.pl>

    > Pracownik na umowę bezterminową przepracował 5 dni w miesiącu
    > (obowiązek ubezp. powstał 24.07). Jak zmniejszyć podstawę wyliczenia
    > składek?
    Liczy się tak: Podstawa/ilośc dni w miesiącu (zaokrąglona do 2 miejsc po
    przecinku), pomnożona razy ilość przepracowanych dni. i JUz

    > Pozdrowienia,
    > Robert

    Pozdrawiam prac - ZUS

  • 5. Data: 2002-07-10 21:41:45
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

    Użytkownik "LK" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Liczy się tak: Podstawa/ilo?c dni w miesi?cu (zaokr?glona do 2 miejsc po
    > przecinku), pomnożona razy ilo?ć przepracowanych dni. i JUz

    > Pozdrawiam prac - ZUS

    Cytat ze strony ZUS ( szczególnie polecam pracownikowi ZUS )
    http://www.zus.pl/niusy/pyt002.htm

    Robercie dla Ciebie :)
    "W tym przypadku płatnik zastosuje zasady obliczania wynagrodzenia za
    przepracowaną część miesiąca, określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i
    Polityki Socjalnej z dnia 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania
    wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia
    stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków
    wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w
    Kodeksie pracy (Dz.U. nr 62, poz. 289 z późn. zm.)."
    ( to dla pracownika ZUS )
    "Zasady zmniejszania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne,
    o których mowa w art. 18 ust. 9 i 10 ustawy o systemie ubezpieczeń
    społecznych, stosuje się do tych grup ubezpieczonych (w tym osób
    prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą), dla których została
    ustalona najniższa podstawa wymiaru składek"

    Robercie,
    w przypadku stałego miesięcznego wynagrodzenia:
    kwota wynagrodzenia wg umowy podzielona przez ilość dni roboczych w
    miesiącu (dla stanowiska pracownika) i pomnożona przez ilość dni
    przepracowanych w miesiącu.

    pozdrawiam
    Ryszard G.

  • 6. Data: 2002-07-10 21:42:05
    Od: "LK" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ryszard G" <r...@p...fm> napisał w wiadomości

    > w przypadku stałego miesięcznego wynagrodzenia:
    > kwota wynagrodzenia wg umowy podzielona przez ilość dni roboczych w
    > miesiącu (dla stanowiska pracownika) i pomnożona przez ilość dni
    > przepracowanych w miesiącu.
    A czy widzisz tu gdzies różnicę do tego co ja napisałem, no może tylkow tym
    , że zamiast słówka podstawa wymiaru skłądki, użyłeś słowa kwota
    wynagrodzenia wg umowy.

  • 7. Data: 2002-07-11 21:19:15
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

> [...]
    tym
    > , że zamiast słówka podstawa wymiaru skłądki, użyłeś słowa kwota

    Widzę zasadniczą różnicę.
    napisałeś
    "Liczy się tak: Podstawa/ilo?c dni w miesi?cu (zaokr?glona do 2 miejsc po
    przecinku), pomnożona razy ilo?ć przepracowanych dni. i JUz"
    Nie zaznaczyłeś, że chodzi o dni robocze miesiąca i to dni dotyczące tego
    właśnie pracownika, bo rożne stanowiska w firmie mogą inaczej mieć
    "ustawione" dni robocze w miesiącu.

    Jeszcze nie tak dawno wg ZUS należało brać do wyliczeń ( także dla
    pracownika )ilość dni kalendarzowych miesiąca. Teraz dotyczy to
    prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą i innych ubezpieczonych,
    dla których została ustalona najniższa podstawa wymiaru składek.

    Dlatego uważałem za konieczne uzupełnienie twojej odpowiedzi, gdyż była
    ona niepełna i mogła wprowadzić w błąd.

    pozdrawiam
    Ryszard G.

  • 8. Data: 2002-07-11 22:08:02
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

> [...]

    > dla których została ustalona najniższa podstawa wymiaru składek.
    >
    > Dlatego uważałem za konieczne uzupełnienie twojej odpowiedzi, gdyż była

    Sorry, ale w swojej odpowiedzi, w pośpiechu też nie ustrzegłem się
    uproszczenia, które może wprowadzić w błąd.
    Podana przeze mnie metoda dobra jest tylko wtedy, gdy każdy dzień roboczy
    ma taką samą ilość godzin do przepracowania.

    Dokładnie to należy zrobić tak jak mówi:
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
[...]
    § 12. 1. W celu obliczenia wynagrodzenia, ustalonego w stawce miesięcznej
    w stałej wysokości, za przepracowaną część miesiąca, jeżeli pracownik w
    tym miesiącu był nieobecny w pracy z innych przyczyn niż niezdolność do
    pracy spowodowana chorobą, i za czas tej nieobecności nie zachowuje prawa
    do wynagrodzenia - miesięczną stawkę wynagrodzenia dzieli się przez liczbę
    godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu i otrzymaną kwotę
    mnoży się przez liczbę godzin nieobecności pracownika w pracy z tych
    przyczyn. Tak obliczoną kwotę wynagrodzenia odejmuje się od wynagrodzenia
    przysługującego za cały miesiąc.
    2. Przepis ust. 1 stosuje się także w przypadku obliczania wynagrodzenia
    pracownika, ustalonego w stawce miesięcznej w stałej wysokości, gdy okres
    pozostawania pracownika w stosunku pracy nie obejmuje pełnego miesiąca.

    pozdrawiam
    Ryszard G.

  • 9. Data: 2002-07-12 07:13:29
    Od: "Sławomir Firek" <k...@p...net.pl>

    > Liczy się tak: Podstawa/ilośc dni w miesiącu (zaokrąglona do 2 miejsc po
    > przecinku), pomnożona razy ilość przepracowanych dni. i JUz

    > Pozdrawiam prac - ZUS

    Znam przypadki gdy 'tfu'* ZUS ściga za kilka groszy rożnicy, między
    wyliczonymi
    tą metodą składkami, a jedynie słuszną według rozporządzenia 'tfu'* prezesa
    ZUS
    metodą, że zaokrągleń kwot cząstkowych należy dokonywać z dokładnością do
    minimum 4 (słownie czterech) miejsc po przecinku.
    Z pozdrowieniami i podziwem dla pracowników którzy takie i inne polecenia
    muszą
    wykonywać.

    Sławek