  • From: "Jacek Cywiński" <a...@p...plKASUJ>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zus po nowemu
    Date: Tue, 23 Aug 2005 11:20:23 +0200

    "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm> napisał(a):
    > Witam.
    > Wiecie cos na temat nowego zusu?
    > Czy umowa zlecenie zawarta z innym przedsiebiorca nadal zwlania z
    > obiowiazku
    > oplaty pelnego ZUS od prowadzenia DG? Jesli nie to od kiedy jeste zmiana.
    >
    > I pytanie nr 2 :
    > Jesli zakladam spolke sc z dniem 20.08.05 spolka nie jest zarejstrowana w

    > zus i us. Pierwsze czynnosci opodatkowane zostana wykonane w 01.09. Czy
    > tego
    > samego dnia moge zlozyc zgloszenie do ZUS na nowych zasadach - czyli
    > placic
> [...]

    sprawa jeszcze chwilowo sporna
    zdaje sie, ze 9.08 ustawa została opublikowana w Dzienniku Ustaw, zatem,
    obowiązuje od 24.08

    Jest problem z tym jak ZUS określi przedsiębiorcę - czy jako osobę wpisaną
    do ewidencji działalności gospodarczej(czyli decyduje data wpisu), czy też
    osobę, która rozpoczęła działalność (1.09).

    W ustawie jest napisane, że osoba ta nie prowadziła działalności
    gospodarczej w ciągu ostatnich 60 miesięcy, zatem w zależności od tego czy
    ZUS będzie brał pod uwagę faktyczne rozpoczęcie działalności gospodarczej,
    zależy to, czy będziesz płacił niższy ZUS.

    Proponuję napisanie pisma z zapytaniem do Twojej terenowej jednostki ZUS z
    zapytaniem. Do 10 czy 15 października powinieneś mieć już odpowiedź.

    Pozdrawiam

    Jacek Cywiński