  • 1. Data: 2005-08-22 20:45:33
    Temat: zus po nowemu
    Od: "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm>

    Witam.
    Wiecie cos na temat nowego zusu?
    Czy umowa zlecenie zawarta z innym przedsiebiorca nadal zwlania z obiowiazku
    oplaty pelnego ZUS od prowadzenia DG? Jesli nie to od kiedy jeste zmiana.
    I pytanie nr 2 :
    Jesli zakladam spolke sc z dniem 20.08.05 spolka nie jest zarejstrowana w
    zus i us. Pierwsze czynnosci opodatkowane zostana wykonane w 01.09. Czy tego
    samego dnia moge zlozyc zgloszenie do ZUS na nowych zasadach - czyli placic
    tylko ok 250 pln skladek?
    Czy tez obejmuje mnie stara ustwa?
    pozdr.
    KJ

  • 2. Data: 2005-08-23 09:20:23
    Temat: Re: zus po nowemu
    Od: "Jacek Cywiński" <a...@p...plKASUJ>

    "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm> napisał(a):
> [...]

    > tego
    > samego dnia moge zlozyc zgloszenie do ZUS na nowych zasadach - czyli

    sprawa jeszcze chwilowo sporna
    zdaje sie, ze 9.08 ustawa została opublikowana w Dzienniku Ustaw, zatem,
    obowiązuje od 24.08

    Jest problem z tym jak ZUS określi przedsiębiorcę - czy jako osobę wpisaną
    do ewidencji działalności gospodarczej(czyli decyduje data wpisu), czy też
    osobę, która rozpoczęła działalność (1.09).

    W ustawie jest napisane, że osoba ta nie prowadziła działalności
    gospodarczej w ciągu ostatnich 60 miesięcy, zatem w zależności od tego czy
    ZUS będzie brał pod uwagę faktyczne rozpoczęcie działalności gospodarczej,
    zależy to, czy będziesz płacił niższy ZUS.

    Proponuję napisanie pisma z zapytaniem do Twojej terenowej jednostki ZUS z
    zapytaniem. Do 10 czy 15 października powinieneś mieć już odpowiedź.

    Pozdrawiam

    Jacek Cywiński

  • 3. Data: 2005-08-24 22:05:26
    Od: "WojtekPL" <logo[usun_to]@op.pl>

    Użytkownik "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm> napisał w
    wiadomości news:deddi4$ag5$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
    tego
    > samego dnia moge zlozyc zgloszenie do ZUS na nowych zasadach - czyli

    Osoby, które po 24 sierpnia 2005 r. rozpoczną prowadzenie pozarolniczej
    działalności gospodarczej, będą mogły opłacać, w okresie 24 miesięcy
    kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania tej działalności, składki na
    ubezpieczenia społeczne od zadeklarowanej przez siebie kwoty, nie niższej
    jednak niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę. Z tym dniem wchodzi
    bowiem w życie ustawa z dnia 1 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o systemie
    ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 150, poz.
    1248).

    Decydujące znaczenie dla ustalenia, czy istnieje w danym przypadku obowiązek
    ubezpieczeń, ma faktyczne prowadzenie działalności gospodarczej, a nie
    posiadanie uprawnień do jej prowadzenia.
    Dlatego też osoba, która uzyskała wpis do ewidencji działalności
    gospodarczej i jako datę rozpoczęcia prowadzenia działalności podała, np. 1
    sierpnia, ale faktycznie rozpoczęła działalność dopiero od 25 sierpnia lub
    później, może skorzystać z preferencyjnych zasad naliczania składek.
    Znaczenie ma bowiem data faktycznego rozpoczęcia prowadzenia działalności.

    WojtekPL