  • 1. Data: 2006-11-06 21:19:48
    Temat: zus w działalności gospodarczej-zmiany
    Od: "Edyta" <n...@w...pl>

    Prowadzę działalność gospodarczą. Jednocześnie do dnia 17.10.2006 byłam
    zatrudniona na pełnym etacie. W związku z tym opłacałam z działalności tylko
    składkę zdrowotną. Dnia 17.10.2006 rozwiązana została ze mną umowa i muszę
    zacząć płacić całkowity zus z działalności.

    Jakie druki mam złożyć? Czy mam się wyrejestrować ze zdrowotnego i ponownie
    zarejestrować? Czy tylko zarejestrować się w pozostałych ubezpieczeniach?

    I jeszcze jedno pytanie, jaka będzie data powstania obowiązku ubezpieczenia
    17.10.2006 czy 18.10.2006???

  • 2. Data: 2006-11-06 22:42:36
    Temat: Re: zus w działalności gospodarczej-zmiany
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Edyta napisał(a):
    > I jeszcze jedno pytanie, jaka będzie data powstania obowiązku ubezpieczenia
    > 17.10.2006 czy 18.10.2006???

    A czy nie jest tak, że o płaceniu bądź nie całego ZUSu z tytułu DG za
    konkretny miesiąc decyduje wysokość zarobków z umowy o pracę w czasie
    owego miesiąca właśnie? Czyli jeśli do tego 17 zarobiłaś co najmniej
    minimalną pensję, to cały miesiąc masz "po staremu" i data powstania
    obowiązku będzie od 1.11. Jeśli mniej, to za pełny miesiąc należy
    opłacić cały ZUS z tytułu DG i wtedy data to 1.10.
    Mam rację?
    Andrzej

  • 3. Data: 2006-11-07 08:31:17
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik ajt napisał:

> [...]
    > obowiązku będzie od 1.11. Jeśli mniej, to za pełny miesiąc należy
    > opłacić cały ZUS z tytułu DG i wtedy data to 1.10.

    Chyba raczej nie - ponieważ zwolnienie obowiązuje tylko ze względu na
    zbieg tytułów. A skoro ubezpieczenie ustaje z dniem 18 (17 jest ostatnim
    dniem ubezpieczenia z tytułu umowy o pracę), to prowadząc działalność
    godpodarczą jesteś zobowiązana zarejestrować się od tego dnia .

  • 4. Data: 2006-11-07 11:55:12
    Od: wombi <w...@n...pl>

    ajt napisał(a):
> [...]
    > obowiązku będzie od 1.11. Jeśli mniej, to za pełny miesiąc należy
    > opłacić cały ZUS z tytułu DG i wtedy data to 1.10.

    Składki na ubezpieczenia społeczne są podzielne tzn. płacisz tylko za
    tyle dni za ile była prowadzona działalność np. jeśli zacząłeś dg 17.10
    to ubezp. społeczne płacisz od 17. Z kolei składka zdrowotna jest
    niepodzielna i nawet w wypadku rozpoczęcia dg 30.10 musisz opłacić ją w
    całości za październik.

  • 5. Data: 2006-11-07 12:56:55
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    wombi napisał(a):

> [...]
    > to ubezp. społeczne płacisz od 17. Z kolei składka zdrowotna jest
    > niepodzielna i nawet w wypadku rozpoczęcia dg 30.10 musisz opłacić ją w

    Ale tu chodzi o coś zupełnie innego - działalność trwa nieprzerwanie od
    dawna, za to skończyła się w połowie miesiąca umowa o pracę, więc w DG
    należy przejść z tylko zdrowotnego na pełne i jest pytanie jak to ugryźć :)
    Andrzej

  • 6. Data: 2006-11-07 14:40:41
    Od: "turczy" <t...@i...kermit.pl>

> [...]
    > dawna, za to skończyła się w połowie miesiąca umowa o pracę, więc w DG
    > należy przejść z tylko zdrowotnego na pełne i jest pytanie jak to ugryźć
    od dnia następnego po dniu wygaśnięcia umowy o pracę należą sie składki na
    Ub.Sp. w wysokości proporcjonalnej do ilości dni w miesiącu.

  • 7. Data: 2006-11-07 16:17:57
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    turczy napisał(a):
    > od dnia następnego po dniu wygaśnięcia umowy o pracę należą sie składki na
    > Ub.Sp. w wysokości proporcjonalnej do ilości dni w miesiącu.

    Ale jeśli za te pół miesiąca pytająca z umowy o pracę wzięła mniej niż
    minimalną pensję, to wtedy z DG za cały miesiąc?
    Andrzej