  • 1. Data: 2003-04-18 07:29:09
    Temat: Rozbieznosci roczno-miesieczne w odliczaniu ZUS-u
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Witam i od razu przechodze do rzeczy.

    Na PIT-5, przy rubrykach odliczania skladek spolecznych,
    jest adnotacja "o ile nie zostaly wliczone w koszty......".
    To jest jasne - bo skaldki te mozna wpisywac do KPiR albo nie.

    Ale juz na PIT-36 takiej adnotacji nie ma!
    Czyzby wiec w rocznym rozliczeniu ktos kto wpisywal je
    do KPiR musial je znow "wydzielic" i przez to w rubryce 62
    wykazac wiekszy dochod niz to wynika z KPiR,
    czyli wiekszy niz ten na podstawie ktorego placilo sie zaliczki?

    Co ciekawze:
    PIT-36 - pole 144 - odliczenie od dochodu skladek ZUS
    na ubezpiecznie spoleczne.
    Wyraznie napisano, ze odliczenie to nie moze przekroczyc
    kwoty z poz. 92 - czyli dochodu rocznego !
    (pomijam nieistotne dla mnie poz. 140 i 142).

    Czyli moze dosc do sytuacji, ze nie mam od czego odliczyc
    calosci wplaconych skladek spolecznych?

    Ale - co by bylo, gdybym normalnie wpliczal je w koszty,
    czyli do KPiR, a nie na PIT-ach 5? Zmieniloby to cos?
    No chyba nie powinno, bo wtedy to wszyscy by pisali do KPiR te skladki.

    Jeszcze pytanie o poz. 142 (PIT-36). "Straty z lat ubieglych".
    Jakich ubieglych? Czemu nie poprostu z roku, ktorego dotyczy zeznanie?
    I czemu w sekcji F1, w kolumnie STRATA nie ma ostatniego pola
    na wyliczenie sumy strat???

    Przdistatnie pytanie.
    Niezaleznie od tego czy to ma finansowo znaczenie czy nie,
    chcialbym w roku 2003 odliczac ZUS-y spoleczne w KPiR.
    W 2002 r. odliczalem na PIT-5 (teoretycznie, bo nie skladalem PIT-5,
    ale w zeznaniu rocznym to "widac").
    Czy moge spokojnie zmienic system i w roku 2003 pisac to do KPiR?

    Ostatnie pytanie:
    PIT-36, sekcja F1, ostatnia kolumna
    "Nalezna zaliczka, w tym zaliczka pobrana przez platnika".
    Czemu tak dziwne sformulowanie?
    Pzeciec potem sie całą sume z poz. 93 odlicza w polu 199/200
    od naleznego podatku! Choc nie...... to dopiero pole 201...
    Wiec jesli tu jest rozbieznosc miedzy "naleznym" a "w tym wplacony",
    to jak ona wyjdzie???

    Dzieki,

    latet

  • 2. Data: 2003-04-18 23:48:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Apr 2003, Latet wrote:
    [...]
    >+ Na PIT-5, przy rubrykach odliczania skladek spolecznych,
    >+ jest adnotacja "o ile nie zostaly wliczone w koszty......".
    [...]
    >+ Ale juz na PIT-36 takiej adnotacji nie ma!

    Hm... :[
    Nie chce mi się zaglądać w ustawę, ale głosowałbym za tym
    że ustawa ma pierwszeństwo :|
    [...]
    >+ Jeszcze pytanie o poz. 142 (PIT-36). "Straty z lat ubieglych".
    >+ Jakich ubieglych? Czemu nie poprostu z roku, ktorego dotyczy zeznanie?

    Nie mam pod ręką PIT-36, ale czy to nie jest obszar odliczeń
    od dochodu ? Bo tam się własnie straty odlicza - straty z lat
    ubiegłych właśnie ! Jak 2 lata temu miałbyś stratę, to możesz
    jej część odliczyć od dochodu roku zeszłego. Całkiem logiczne :)

    >+ I czemu w sekcji F1, w kolumnie STRATA nie ma ostatniego pola
    >+ na wyliczenie sumy strat???

    Bo strat z poszczególnych źródeł dochodu się nie sumuje.
    Przypominając że piszę "w ciemno" (nie mam PIT pod ręką)
    to np. jak masz DG i najem oraz najem przyniesie ci stratę
    a DG zysk - to masz zysk, a strata zostaje do odliczenia
    w przyszłym roku z zysku *z najmu*....
    "Źródło" oznacza np. "DG", nie "konkretna DG" - stratę
    z S.C. możesz połączyć z dochodem 1-osobowego DG :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-04-23 15:45:01
    Od: "Agata" <s...@o...pl>

    > Ostatnie pytanie:
    > PIT-36, sekcja F1, ostatnia kolumna
    > "Nalezna zaliczka, w tym zaliczka pobrana przez platnika".
    > Czemu tak dziwne sformulowanie?
    Należna zaliczka (osoby prowadzącej firmę) pobrana przez płatnika
    (pracownik) ponieważ to sformuowanie tyczy się wszystkich poniższych rubryk.

> [...]
    > od naleznego podatku! Choc nie...... to dopiero pole 201...
    > Wiec jesli tu jest rozbieznosc miedzy "naleznym" a "w tym wplacony",
    W polu 201 wpisujesz faktycznie zapłaconą kwotę - należną mogłes mieć 5000
    (z deklaracji) a wpłaciłeś 4930 (dowody wpłaty) i to tą możesz brać pod
    uwagę przy obliczaniu podatku.
    Agata

  • 4. Data: 2003-04-23 16:30:44
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    > (z deklaracji) a wpłaciłeś 4930 (dowody wpłaty) i to tą możesz brać pod

    Czyli dotyczy to tylko nienormalnych sytuacji, gdy ktos nie wplacil
    tyle ile powinien byl?

    Latet

  • 5. Data: 2003-04-26 18:05:26
    Od: "Agata" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Latet" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Czyli dotyczy to tylko nienormalnych sytuacji, gdy ktos nie wplacil
    > tyle ile powinien byl?
    >
    > Latet
    Bądź też za dużo.