  • 1. Data: 2004-04-28 07:12:45
    Temat: Rozliczenie PIT ciężko chorego - czy i jak?
    Od: "Rafal" <rafal_1970@WYWALTO_op.pl>

    Witam,
    Sytuacja jest następująca:
    wujek jest śmiertelnie chory (zaawansowany nowotwór, nie za bardzo świadomy,
    wg lekarzy pozostało mu do miesiaca zycia). Jest do rozliczenia jego PIT -
    generalnie ma sporo do zapłacenia. Jego zona rozlicza sie oddzielnie, ale
    rozdzielności majątkowej nie mają.
    Jego żona teoretycznie może rozliczyć sie "za niego" ale... średni jej się
    to opłaca, poza tym - kto sie podpisze? (wujek nie jest w stanie).
    Pytanie brzmi - czy ciotce coś grozi jeśli nie rozliczy wujka (tzn nie złoży
    PIT, ale co za tym idzie nie zapłaci niedopłaty) a wujek umrze?
    Pytam bo ciotkę nie za bardzo stać na zapłacenie tego podatku (kasa poszła
    na leczenie), a ojciec się zastanawia czy nie powinien jej pozyczyć tych
    pieniędzy. Moim zdaniem nie ma takiej potrzeby gdyż:
    - ) jeśli wujek przeżyje (co byłoby chyba cudem) to i tak to będzie
    najważniejsze - reszta jest wtedy nieistotna
    -) jeśli wujek umrze - nie można pociagnąć do odpowiedzialnośći za
    nierozliczenie osoby trzeciej, a spadek można odrzucić (najprawdopodobniej i
    tak ciotka będzie tak musiałą postąpić bo tam są jakieś długi, wiec pewnie
    spadek ma wartość ujemną).

    Rozdzielności majątkowej nie mają - czy mimo to można odrzucić spadek w
    całości?

    Sprawa zawiła - może ktoś zna odpowiedź przynajmniej na część pytań?

  • 2. Data: 2004-04-28 08:18:49
    Temat: Re: Rozliczenie PIT ciężko chorego - czy i jak?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Apr 2004, Rafal wrote:
    [...]
    >+ Jego zona rozlicza sie oddzielnie, ale rozdzielności majątkowej nie mają.

    Zastrzegam że to co piszę jest raczej dywagacją, prawnikiem nie
    jestem.
    Na początek: rozpatrzeć byś musiał jaki mają majatęk wspólny.
    Przecież *tym* majątekiem ciotka odpowiada, czyż nie ?
    Art. 29 Ordynacji... Tak BTW: rozptrz czy by nie poczytać
    Ordynacji wlaśnie: zasady ogólne (właśnie okolice art.26..30)
    oraz spadki (okolice art. 100).

    >+ Pytanie brzmi - czy ciotce coś grozi jeśli nie rozliczy wujka (tzn nie złoży
    >+ PIT, ale co za tym idzie nie zapłaci niedopłaty) a wujek umrze?

    Za nierozliczenie zeznania... chyba nie. To jest obowiązek wujka,
    a jeśliby umarł - obowiązek urzędu skarbowego (!).
    Natomiast:
    [...]
    >+ -) jeśli wujek umrze - nie można pociagnąć do odpowiedzialnośći za
    >+ nierozliczenie osoby trzeciej, a spadek można odrzucić

    ...dług podatkowy można "pociągnąć" nie tylko ze spadku !
    Nic nie piszesz czy np. wujek prowadził działalność gospodarczą.
    A wtedy też masz zapiski w Ordynacji...
    [...]
    >+ Rozdzielności majątkowej nie mają - czy mimo to można odrzucić spadek
    >+ w całości?

    Spadek spadkiem. Ale połowa wspólnego majątku i tak jest żony...
    Chyba że żona *nic* nie ma i umie to wykazać ?? "to niemożliwe", IMHO !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2004-04-28 09:57:39
    Od: "Rafal" <rafal_1970@WYWALTO_op.pl>

    wiadomości
    ortezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > Na początek: rozpatrzeć byś musiał jaki mają majatęk wspólny.
    > Przecież *tym* majątekiem ciotka odpowiada, czyż nie ?

    No właśnie w tym temacie nie jest źle - dom w którym mieszkają stanowi
    formalnie własność ich syna (darowała mu to babcia, z pominięciem rodziców)
    więc jest tu nie do tknięcia. Reszta "majątku" jest raczej ujemna - z tego
    co wiem wujek ma jakieś długi, ale dokładnie nie wiem jakiego typu to są
    długi...

    > Art. 29 Ordynacji... Tak BTW: rozptrz czy by nie poczytać
    > Ordynacji wlaśnie: zasady ogólne (właśnie okolice art.26..30)
    > oraz spadki (okolice art. 100).

    No będe musiał poczytać ...

    > ...dług podatkowy można "pociągnąć" nie tylko ze spadku !

    No właśnie wygląda na to że nie za bardzo jest z czego. Jednyne ryzyko jakie
    widzę to takie że dług (podatkowy) przejdzie na ciotkę, Na pewno tak
    siestanie jeśli przyjmie spadek. Co jednak jeśli ten spadek odrzuci? Czy
    "majątek wspólny" to tylko "plusy" czy tez i "minusy"? No nic - trudno tu
    dywagować nie znając natury zadłużenia... ojciec będzie musiał dokładniej
    siedowiedzieć o co chodzi...

    > Nic nie piszesz czy np. wujek prowadził działalność gospodarczą.

    Nie prowadził - dochód to umowa o pracę + sporo umów zleceń (stąd spora
    niedopłata)

    > A wtedy też masz zapiski w Ordynacji...
    > [...]
    >
    > Spadek spadkiem. Ale połowa wspólnego majątku i tak jest żony...
    > Chyba że żona *nic* nie ma i umie to wykazać ?? "to niemożliwe", IMHO !

    No tak - ale zakładając że spadek ma wartość ujemną, czy US może egzekwować
    należność "pitowską" ze współmałżonka?