  • 1. Data: 2006-11-08 14:52:15
    Temat: Rozpoczęcie jednoosobowej działalności i kilka pytań
    Od: "Grys" <g...@g...com>

    Witam,

    1.10.2006 założyłem DG (KPiR, VAT) i w związku z tym mam kilka
    pytań:

    1. Siedziba firmy to moja mieszkanie, do którego kupiłem nowy zamek (
    zakup mieszkania zbiegł się w czasie z założeniem firmy) - czy taki
    zakup (F VAT na firmę) jest KUP? Czy od tego mogę odliczyć VAT?
    2. Chcę wnieść do firmy aportem posiadany samochód (jestem jego
    współwłaścicielem - właścicielem głównym jest ojciec).
    Rozumiem, że zamortyzować go mogę dopiero w listopadzie. Wartość
    samochodu to ok 6000 - 7000. Nie mam żadnego dokumentu który
    określałby % udział właśności. Chciałbym go jednorazowo
    zamortyzować. Jak określić wartość pojazdu aby US się nie
    przyczepił - jak najbezpieczniej to zrobić?
    3. Nie złosiłem się do ZUS w terminie 7 dni od daty rozpoczęcia
    działalności. Zrobiłem to kilka dni temu. Mogę się spodziewać
    jakiś konsekwencji? Sam ZUS opłacę w terminie.

    Pozdrawiam,
    Grzesiek

  • 2. Data: 2006-11-09 01:02:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Nov 2006, Grys wrote:

    > 1. Siedziba firmy to moja mieszkanie,

    ...miejsce zamieszkania to miejsce zamieszkania ;)
    Osoba fizyczna nie ma "siedziby" w rozumieniu KC, ustawy o VAT i paru
    podobnych - co masz na myśli?
    Miejsce przechowywania ksiąg?
    Miejsce prowadzenia DG?

    > 2. Chcę wnieść do firmy aportem posiadany samochód (jestem jego
    > współwłaścicielem - właścicielem głównym jest ojciec).

    Nie "wnosi się".
    "Wniesienie" to czynność zmiany osoby będącej właścicielem.
    Samochód (swój) można ująć w ewidencji - on *dalej* jest
    prywatny i jest własnością właściciela.
    Jak to jeden z Ludwików Francuskich rzekł, parafrazujemy:
    "firma to ja"!

    > Rozumiem, że zamortyzować go mogę dopiero w listopadzie.

    Cały? w jednym miesiącu?

    > Wartość
    > samochodu to ok 6000 - 7000. Nie mam żadnego dokumentu który
    > określałby % udział właśności.

    Kodeks Cywilny stanowi że "default" jest "po równo".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2006-11-09 09:03:51
    Od: "Grys" <g...@g...com>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > ...miejsce zamieszkania to miejsce zamieszkania ;)
    > Osoba fizyczna nie ma "siedziby" w rozumieniu KC, ustawy o VAT i paru
> [...]

    I miejsce przechowywania ksiąg i teoretycznie miejsce wykonywania
    działalności. A dokładniej to adres ten widnieje we wpisie do
    ewidencji jako siedziba oraz jako miejsce wykonywania działalności

> [...]
    > prywatny i jest własnością właściciela.
    > Jak to jeden z Ludwików Francuskich rzekł, parafrazujemy:

    Cały... jeśli wartość jego wynosi 6000-7000 to 50% wartości nie
    przekracza 3500 zł a więc można zamortyzować go jako niskocenny ŚT
    (bodajże tak to się nazywa). Pozostaje dalej pytanie jak najlepiej
    wycenić samochód aby US się nie przyczepił, że wartość jest albo
    za niska albo za wysoka.

  • 4. Data: 2006-11-09 09:36:09
    Od: "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 09 Nov 2006 01:03:51 -0800, Grys napisał(a):

> [...]
    > (bodajże tak to się nazywa). Pozostaje dalej pytanie jak najlepiej
    > wycenić samochód aby US się nie przyczepił, że wartość jest albo

    Zgodnie z ustawą. Czyli jeśli posiadasz fakturę (rachunek, umowę kupna), to
    według ceny z tego dokumentu. Wiem wycenianie kupionego 10 lat temu nowego
    samochodu wwedług ówczesnej ceny wygląda na bzdurę, ale *ustawodawca* tak
    kazał. Jeśli nie masz dokumentu zakupu, to wycena własna według cen z
    grudnia ubiegłego roku z uwzględnieniem stopnia zużycia. Warto wtedy
    napisać coś o tytule "protokół wyceny własnej środka trwałego" Ceny wziąć
    np z "Anonsów". I zachować ten numer dla kontroli US.

  • 5. Data: 2006-11-09 10:22:02
    Temat: Re: Rozpoczęcie jednoosobowej działalności
    Od: "Grys" <g...@g...com>

    jureq napisał(a):
> [...]
    > napisać coś o tytule "protokół wyceny własnej środka trwałego" Ceny wziąć
    > np z "Anonsów". I zachować ten numer dla kontroli US.

    Cóż... Wartość na rachunku to 250 EURO... A czy podstawą wartości
    nie może być wartość wpisana w polisę AC? Ostatnie AC zawarte
    było w marcu ?
    Rozumiem, że tak czy inaczej amortyzację mogę zaliczyć do kosztów
    dopiero w listopadzie (miesiąc po wprowadzeniu pojazdu do ewidencji
    ŚT?

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2006-11-09 11:27:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Nov 2006, Grys wrote:

    > I miejsce przechowywania ksiąg i teoretycznie miejsce wykonywania
    > działalności. A dokładniej to adres ten widnieje we wpisie do
    > ewidencji jako siedziba

    Prawdę mówiąc, to IMVHO formularze wskazujące na "siedzibę"
    osoby fizycznej powinny podawać podstawę prawną. Właśnie dlatego,
    że osoba fizyczna ma "miejsce zamieszkania" :)

    > oraz jako miejsce wykonywania działalności

    ...i prawdę mówiąc przy tym o co pytasz, czyli zaliczeniu w koszt,
    ten ostatni element ma największe znaczenie.
    IMVHO - nie można wprost zaliczyć w koszty wydatków na lokal
    (w tym własne mieszkanie) tylko dlatego że *częściowo* jest
    wykorzystywane na DG.
    Wydatki "inwestycyjne" (ów zamek) IMO są wątpliwe - acz z chęcią
    poczytam komentarzy, to IMO w oparciu o argument "ale przecież
    jakby Pan tam TYLKO mieszkał to zamka i tak Pan potrzebuje"
    mogą być podważane przez US jako wydatki "osobiste".
    Dla wydatków związanyc z *użytkowaniem*, takich jak za prąd,
    ogrzewanie itp - jest przepis w rozporządzeniu o KPiR, sprawdź,
    wystawia się DW na *część* wydatku (wg dokumentu pierwotnego).
    Celowo zachęcam do obejrzenia przepisu - tam jest też
    "jaka część" :)

    > Cały... jeśli wartość jego wynosi 6000-7000 to 50% wartości nie
    > przekracza 3500 zł a więc można zamortyzować go jako niskocenny ŚT
    > (bodajże tak to się nazywa).

    Bład w logice :)
    Przyjąłeś że najpierw określa się "wartość poddawaną amortyzacji"
    a w niej limit - a tak nie jest.
    Amortyzacji poddaje się *całą* wartość samochodu, zaś limit określa
    jaka *część* raty amortyzacyjnej będzie KUP.
    Czyli trzeba by przyjąć że amortyzujesz te 6000 zł, policzyć
    raty amortyzacyjne, i później do KPiR wpisać "50% raty amortyzacyjnej
    EST poz. xxx" jako koszt.

    > Pozostaje dalej pytanie jak najlepiej
    > wycenić samochód aby US się nie przyczepił,

    ...i tu już jureq ci odpowiedział.
    Posiadacze samochodów próbowali już wcześniej bronić tezy o przyjmowaniu
    za WP "wartości rynkowej", ale IMO jest to teza nieuzasadniona.
    Amortyzuje się *wartość nabycia* - dokładnie tę samą wartość która
    jest podstawą akcyzy przy sprowadzaniu z zagranicy :)
    Jak fiskus kogoś nakryje na tym że na jednym "papierze" zeznał iż
    zapłacił 200 EU a na drugim poddał amortyzacji wydatek 7000 zł,
    to bardzo proszę o podanie jak się skończyło :)

    > że wartość jest albo za niska albo za wysoka.

    ...to dotyczy PCC, podatku dla ktorego podstawą jest *wartość rynkowa*,
    a nie cena nabycia. Zauważ że US nie czepiał Ci się, że akcyza
    została policzona od 250 EU. Dziwne, co? ;) - nie, nie dziwne, tak
    każe przepis. I dopoki się nie udowodni np. że umowa jest fałszywa
    nie ma podstaw do zarzutu "zaniżania".
    Chyba że chcesz twierdzić że to nieprawda, że dałeś równowartość
    7000 zł, to ja wtedy przepraszam... ;>

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2006-11-09 11:40:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Nov 2006, Grys wrote:

    > Rozumiem, że tak czy inaczej amortyzację mogę zaliczyć do kosztów
    > dopiero w listopadzie (miesiąc po wprowadzeniu pojazdu do ewidencji
    > ŚT?

    Jednorazową można "w miesiącu wprowadzenia lub następnym", więc
    jak rownowartość 250EU to nie widać powodu do czekania.
    Jeśli WP wynosi 7000 zł to tak, dopiero "później", również jak zaliczeniu
    w koszty podlega tylko część WP - acz zaliczanie w listopadzie ma same zalety :)
    Art.22f.3:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2006-11-09 18:01:36
    Od: c...@g...com

    Grys napisał(a):
> [...]
    > działalności. Zrobiłem to kilka dni temu. Mogę się spodziewać
    > jakiś konsekwencji? Sam ZUS opłacę w terminie.

    Można amortyzować środek trwały który jest współwłasnością.
    Gdy nie ma wyszczególnienia jaki % własności przyjmuje się po
    połowie.
    Sporządzasz protokół przyjęcia samochodu jako śt. Określasz cenę
    rynkową na np 6000 zł.
    Wpisujesz 50% tej wartości do ewidencji śt. wartość 3000 zł
    podlega jednorazowej amortyzacji.
    Wpisujesz 3000 zł w kolumnie 14.

    W zasadzie powinna być kara pieniężna za nie dotrzymanie terminu
    złożenia zawiadomienia ZUS. Możesz twierdzić że wysłałeś druk
    pocztą listem zwykłym i dziwisz się że nie doszło.

    Zakup zamka do mieszkania nie będzie KUP-em bo nie udowodnisz związku
    z osiągniętym przychodem. Mieszkanie uzywasz prywatnie a część
    masz wydzieloną na firmę .
    Odradzam zakwalikowanie zakupu jako KUP.

  • 9. Data: 2006-11-09 20:33:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Nov 2006, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > Czyli trzeba by przyjąć że amortyzujesz te 6000 zł, policzyć
    > raty amortyzacyjne, i później do KPiR wpisać "50% raty amortyzacyjnej

    Odszczekuję. Nie to miejsce :[, pisałem "z głowy czyli z niczego" (teraz
    zajrzałem do ustawy).
    Słusznie pisałeś ze WP powinna być częścią wartości ST.

    pzdr, Gotfryd