    From: " " <m...@W...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Ryczałt + VAT kilka zawiłostek
    Date: Sat, 3 Jan 2009 14:54:22 +0000 (UTC)

    Witam!
    Od końca listopada prowadzę firmę i sam sobie jestem księgowym.
    Jestem na ryczałcie (handel internetowy), od połowy grudnia płacę VAT.
    Poniżej przedstawiam moje opinie na konkretne tematy, jeżeli jestem w
    błędzie, to kłaniam się nisko
    w podzięce za nakierowanie mnie na właściwą drogę. Jeżeli coś jest OK., to
    proszę o potwierdzenie.

    Po kolei :
    1. ZUS. Składkę na ubezpieczenie społeczne odejmuje od przychodu, obliczam
    podatek i od podatku odliczam część składki zdrowotnej. Opłacając
    ubezpieczenie za listopad (mój pierwszy miesiąc działalności) w grudniu nic
    nie odliczałem od ryczałtu, bo koszty poniosłem w grudniu. Rozliczając
    grudzień poodejmuje sobie to co w grudniu zapłaciłem do kasy ZUS za listopad.
    Hmmm, tylko czy nie ma znaczenia fakt, iż skończył nam się rok podatkowy ?
    Może powinienem rozliczyć wpłatę na ZUS w PIT-28 ? Czy wpłaty i odliczenia są
    od niego niezależne ?

    2. WYSYŁKA TOWARU. Czy istnieje jakakolwiek opcja, aby nie płacić podatku VAT
    od kosztów wysyłki Pocztą Polską ? Czy można to jakoś refakturować ? Z tego co
    czytałem nie da się, ale może ktoś ma inną informację &#61514;

    3. PRZYCHÓD. Nie będąc płatnikiem VAT za moment sprzedaży przy przedpłacie i
    wysyłce pobraniowej traktowałem dzień wpłynięcia pieniędzy na konto. Czy to
    był błąd ? Teraz jestem płatnikiem VAT i z tego co czytam, to obowiązek dot.
    podatku od przychodu powstaje w momencie wydania towaru i ma to ręce i nogi,
    bo wtedy należy wystawić odpowiedni dokument sprzedaży, którym może być
    faktura, ale czy nie istnieje prostszego, co mógłbym wystawić osobie nie
    potrzebującej faktury ?

    4.VAT. Obowiązek związany z VAT powstaje w momencie wpływu pieniędzy na
    konto. Wiem, że część ludzi rozlicza VAT już przy wysyłce, nie czekając aż
    spłyną pieniądze z pobrania. Teoretycznie wrzucają pieniądze do skarbonki US
    za wcześnie. Czy może spotkać za to kara ? Kara za nadgorliwość ;)

    5. Maksymalny przychód po którym wskakujemy w VAT to 50 000 zł. Jeżeli
    startujemy w trakcie roku, to
    50 000 dzielimy przez 366 dni i otrzymany wynik mnożymy przez liczbę dni
    prowadzenia naszej działalności.
    Dla VAT rozpoczęciem D.G. jest pierwsza sprzedaż. Te 50 000 zł (lub
    proporcjonalna część) obejmują kwoty,
    które wpływały na moje konto, tak ? Czyli jak klient płacił 100 zł za towar +
    10 za wysyłkę, to uszczuplał tą kwotą pulę tych 50 000 (lub proporcjonalną
    część) ?

    6.EWIDENCJA ZAKUPÓW VAT. Nie jest ważna data wystawienia faktury, a data jej
    otrzymania. Nie będę kupował środków trwałych. Na wszystko co sprzedaje jest
    22 % VAT. Jak najprościej prowadzić taką ewidencję, jakie minimalne informacje
    powinna zawierać ? Czy wystarczy : L.p.,Data zakupu,Numer dokumentu, Data
    otrzymania dokumentu, Dane kontrahenta, NIP, netto, stawka VAT, kwota VAT,
    brutto

    7.EWIDENCJA SPRZEDAŻY VAT. Podatnik stosujący wyłącznie stawkę VAT 22% może
    mieć tylko kolumny w ewidencji sprzedaży: data, sprzedaż netto opodatkowana w
    stawce VAT 22% oraz podatek VAT. Wpisujemy wtedy te wartości na podstawie
    dziennego zestawienia sprzedaży, na którym zawarte są takie informacje jak :
    data, nr zestawienia, kolejne numery i wartości faktur lub rachunków
    wystawionych danego dnia oraz ich
    łączną wartość.

    8.EWIDENCJA MAJĄTKU ;) W firmie mam biurko, komputer ( kupione kilka lat
    temu) i telefon (za złotówkę, bo na abonament), z tego co czytałem nie muszę
    nigdzie tego ewidencjonować, dopiero jak wartość przedmiotu przekroczy 1500
    zł, to trzeba prowadzić ewidencję. Czy mam rację ?

    W sprawach podatkowych jestem zielony, ale jakby ktoś potrzebował pomocy w
    temacie rowerów
    -wybór, serwis, kupno to służę pomocą :)