  • 1. Data: 2006-07-27 10:45:22
    Temat: Ryczalt a podnajem lokalu
    Od: Efreet <e...@p...onet.pl>

    Hello,

    tym razem pytanie od znajomego :)
    Jest introligatorem, rozlicza sie na zasadzie ryczaltu.
    W tej chwili postanowil podnajac czesc swojeo lokalu.
    Jakie bedzie mialo to dla niego konsekwencje ??
    Czy w jakis sposob rzutuje to na jego status ??
    Jak potem taki dochod wykazac ?? po prostu w PIT-cie ??
    i czy normalnie moze wystawic rachunek za ten podnajem ??

    dziekuje,
    Efreet

  • 2. Data: 2006-07-27 20:41:31
    Temat: Re: Ryczalt a podnajem lokalu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Jul 2006, Efreet wrote:

    > Jest introligatorem, rozlicza sie na zasadzie ryczaltu.
    > W tej chwili postanowil podnajac czesc swojeo lokalu.
    > Jakie bedzie mialo to dla niego konsekwencje ??
    > Czy w jakis sposob rzutuje to na jego status ??

    Zależy.
    Zależy czy lokal był częścią majątku DG!
    Jeśli tak - najem dolicza się do DG.
    Jeśli nie - jest to odrębny rodzaj dochodu i może być opodatkowany
    wg innych zasad (czyli DG na ryczałcie a najem na KPiR, oczywiście
    RÓWNIEŻ może być ryczałt).
    Coś jeszcze: "mało danych".
    Brak informacji czy jest VATowcem i jaki jest cel najmu, bo
    jak niemieszkalny to nie jest zwolniony z VAT!

    > Jak potem taki dochod wykazac ?? po prostu w PIT-cie ??

    Zależy co wybierze - w stosownym PIT :)
    Jak KPiR - to taki sam jak z DG przy KPiR, przy najmie
    pewnie podobnie :)

    > i czy normalnie moze wystawic rachunek za ten podnajem ??

    A czemu by nie? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-07-27 20:59:43
    Od: Efreet <e...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > Jeśli nie - jest to odrębny rodzaj dochodu i może być opodatkowany
    > wg innych zasad (czyli DG na ryczałcie a najem na KPiR, oczywiście

    jasne..moja mea culpa..juz nadrabiam:
    lokal jest wynajmowany od spoldzielni mieszkaniowej do celow
    prowadzenia dzialalnosci gospodarczej (takie klitki na XI pietrze :)
    wobec tego jak mniemam, nie jest czescia majatku DG..
    (kiedy najem moze byc na ryczalt ??)

    > Coś jeszcze: "mało danych".
    > Brak informacji czy jest VATowcem i jaki jest cel najmu, bo
    > jak niemieszkalny to nie jest zwolniony z VAT!

    nie jest VATowcem...
    celem podnajmu lokalu jest zalozenie przeze mnie :P
    w podnajetej czesci siedziby firmy...

    Efreet

  • 4. Data: 2006-07-28 07:06:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > prowadzenia dzialalnosci gospodarczej (takie klitki na XI pietrze :)
    > wobec tego jak mniemam, nie jest czescia majatku DG..

    Acha.
    Na mój gust mamy dwie sprawy:
    - czy najemca ma prawo podnajmu (domyślnie *nie ma*, trzeba mieć
    zgodę właściciela) i to sprawa niepodatkowa
    - czy najem jest "na firmę" i to sprawa podatkowa.

    Przyznam że podnajmu bez ostrzeżenia się nie spodziewałem :) i zapis
    "jest w majątku" był na wyrost - zapisy brzmią w ustawach tak:

    +++
    1a. Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu,
    dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli
    umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności
    gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
    Art. 6. 1. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych
    podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności
    gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym [...]
    [...]
    ---
    +++
    Art. 14. 1. Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1
    pkt 3 , uważa się [...]
    1e. Za przychody z tytułu umów najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów
    o podobnym charakterze, których przedmiotem są składniki majątku związane
    z działalnością gospodarczą, uważa się [...]
    2. Przychodem z działalności gospodarczej są również:
    [...]
    11) przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych
    umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością
    gospodarczą,
    ---

    Jak widać używane jest pojęcie "związania z DG" (a nie "ujęcia
    w majątku" jak napisałem) i na mój gust jak coś zostało najęte
    na firmę to jest "związane z DG".

    > (kiedy najem moze byc na ryczalt ??)

    IMO zawsze o ile nie podpada pod nakaz PK (nie pamiętam, chyba
    800 000 euro przychodu rocznie).

    > nie jest VATowcem...
    > celem podnajmu lokalu jest zalozenie przeze mnie :P
    > w podnajetej czesci siedziby firmy...

    Niezależnie czy najem będzie zaklasyfikowany do DG (IMO tak,
    bo pewnie lokal jest najęty "na firmę" - nadal mało danych,
    wróżki szukasz :>) to liczyć się będzie do limitu VAT razem
    z przychodami (ichnimi) z DG.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-07-29 10:14:03
    Od: Efreet <e...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Acha.
    > Na mój gust mamy dwie sprawy:
    > - czy najemca ma prawo podnajmu (domyślnie *nie ma*, trzeba mieć
    > zgodę właściciela) i to sprawa niepodatkowa

    Mamy zgode spoldzielni, od ktorej on wynajmuje lokal, co do podnajmu.

    > - czy najem jest "na firmę" i to sprawa podatkowa.

    no tak mniemam :) prowadzi tam DG od 20 lat - wiec zakldam, ze tak.

    > Przyznam że podnajmu bez ostrzeżenia się nie spodziewałem :) i zapis
    > "jest w majątku" był na wyrost - zapisy brzmią w ustawach tak:

    [troche ciach]

> [...]

    > Jak widać używane jest pojęcie "związania z DG" (a nie "ujęcia
    > w majątku" jak napisałem) i na mój gust jak coś zostało najęte

    no jest - skoro tam wykonuje prace zwiazana z DG :)

    > Niezależnie czy najem będzie zaklasyfikowany do DG (IMO tak,
    > bo pewnie lokal jest najęty "na firmę" - nadal mało danych,
    > wróżki szukasz :>) to liczyć się będzie do limitu VAT razem
    > z przychodami (ichnimi) z DG.

    podnajem dla mnie bedzie opiewal na 40 PLN /m-c.
    Jego przychody nie sa na tyle duze, zeby mial przekroczyc 40k PLN
    coby zostac VATowcem.
    Wiec z wszystkiego powyzszego - jesil dobrze zrozumialem
    rozchodzi sie o to, czy ten podnajem bedzie klasyfikowany do DG
    - i zakladam, ze tak, skoro zakladam, ze jest wynajety na firme.
    Wobec tego, aby byc w zgodize z prawem - jak bedzie musial
    wykazywac ten dochod (owe 40 PLN/mc :) - czy musi to wpisywac
    jako przychod (ale po co, skoro i tak ryczaltem sie rozlicza ??)
    czy tez ryczaltem to moze ?? gubie sie w tym miejscy, tzn. "jak to
    zrobic" :) (no i zeby nie pociagalo to dla niego specjalnych
    konsekwencji, zwlaszcza VATowych, ale to jak pisalem - jemu nie szkodzi,
    bo az takich obrotow nie ma...ale fajnie tez by bylo, zeby nie zakladac
    KPiR tylko po to, zeby wpisywac raz na miesiac 40 PLN/mc...)

    pzdrv,
    Efreet

  • 6. Data: 2006-07-29 19:57:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 29 Jul 2006, Efreet wrote:

    > Wiec z wszystkiego powyzszego - jesil dobrze zrozumialem
    > rozchodzi sie o to, czy ten podnajem bedzie klasyfikowany do DG
    > - i zakladam, ze tak, skoro zakladam, ze jest wynajety na firme.

    Doradcą to ja nie jestem, ale jakbym sam miał taki problem
    to wg wiedzy na dziś dokładnie tak bym zrobił :)

    > Wobec tego, aby byc w zgodize z prawem - jak bedzie musial
    > wykazywac ten dochod (owe 40 PLN/mc :) - czy musi to wpisywac
    > jako przychod (ale po co, skoro i tak ryczaltem sie rozlicza ??)

    Jak to "po co"???
    Przecież podatek zapłaci od tej sumy!!! Ile jest od wynajmu - 3%
    czy 8,5%?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-07-30 19:21:29
    Od: Efreet <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > Jak to "po co"???
    > Przecież podatek zapłaci od tej sumy!!! Ile jest od wynajmu - 3%

    aaarrghh....bo ja naprawde lajkonik w tych sprawach jestem...
    wiec jakbys tak mogl jak chlop krowie na rowie :)
    Zalozyc KPiR ?? i tam wpisywac dochod ?? te 40 PLN m/c ??
    i wtedy co miesiac PIT ?? bo teraz placi 89 PLN podatku na miesiac
    z ryczaltu...a cos tam jest, ze dopoki nie przekroczy tych ok 2500,
    to sie PITu nie niesie :)
    Takze bardzo chetnie przyjalbym instrukcje dla opornego, najlepiej
    w punktach:
    1. Zaloz KPiR.
    2. Co miesiac wipsuj tam 40 PLN/mc (off topic: co za sens ?? tzn. tam
    trzeba potem podkreslac na koniec miesiaca...siakas lipa bedzie :>)
    3 ....

    i jeszcze raz, dla pewnosci (uprzedzalem, ze sie nie znam :)
    - te rachunki to normalne rachunki, a nie faktury VAT, bo on nie
    jest platnikiem. I nic poza tym, ze zalozy KPiR sie mu nie zmieni ??

    :)

    Efreet

  • 8. Data: 2006-07-30 19:41:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 30 Jul 2006, Efreet wrote:

    > aaarrghh....bo ja naprawde lajkonik w tych sprawach jestem...
    > wiec jakbys tak mogl jak chlop krowie na rowie :)
    > Zalozyc KPiR ??

    Moment.
    Powiadasz że *ma ryczałt* (na DG).
    Powiadasz :) że wychodzi iż najem będzie *również* przychodem z DG,
    z czym się skądinąd w zupełności zgadzam.
    No to z jakiej paki ma zakładać KPiR skoro *ma ryczałt*?

    > i wtedy co miesiac PIT ?? bo teraz placi 89 PLN podatku na miesiac
    > z ryczaltu...a cos tam jest, ze dopoki nie przekroczy tych ok 2500,
    > to sie PITu nie niesie :)

    No to jak dojdzie 8,5% ryczałtu z 40 zł to niewiele zmieni, prawda.

    > Takze bardzo chetnie przyjalbym instrukcje dla opornego, najlepiej
    > w punktach:

    Wykluczone: prosisz o poradę, a ja nie mam uprawnień.
    Nie, ja *NIE* żartuję. Tak postanowił polski Sejm: nie wolno.
    O tym co myślę o rzeczonym przepisie (a raczej prawdopodobnych milionach
    łamiących go z okazji "wypełniania PIT dla szwagra/znajomego/sąsiada")
    już pisałem i bajtów szkoda :>

    > i jeszcze raz, dla pewnosci (uprzedzalem, ze sie nie znam :)
    > - te rachunki to normalne rachunki, a nie faktury VAT, bo on nie
    > jest platnikiem.

    Najwyraźniej!

    > I nic poza tym, ze zalozy KPiR sie mu nie zmieni ??

    A to KPiR skąd? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2006-07-31 13:02:14
    Od: Efreet <e...@p...onet.pl>

> [...]

    > z czym się skądinąd w zupełności zgadzam.
    > No to z jakiej paki ma zakładać KPiR skoro *ma ryczałt*?

    jasne :)

    > Wykluczone: prosisz o poradę, a ja nie mam uprawnień.

    i tak nawet na gie gie tez nie ?? ani przy piwie ?? hhmm....

    > Nie, ja *NIE* żartuję. Tak postanowił polski Sejm: nie wolno.

    zupelnie jak z bombardowaniem szpitali

    > O tym co myślę o rzeczonym przepisie (a raczej prawdopodobnych milionach
    > łamiących go z okazji "wypełniania PIT dla szwagra/znajomego/sąsiada")
    > już pisałem i bajtów szkoda :>

    eee...to daj date, to poszperam w archiwum...
    jestem tu od bardzo niedawna :)
    ale juz mi sie podoba :D

    swoja droga - bo nikt nie podal mi konkretnej ustawy - czy moglbys
    prosze (jak szybko urosles do rangi autorytetu :) zerknac
    na moj watek "DG a praca nakladcza" :)

    Dzieki za powyzsze,
    czekamy na jeszcze :)
    Efreet

  • 10. Data: 2006-07-31 13:36:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 31 Jul 2006, Efreet wrote:

    > i tak nawet na gie gie tez nie ?? ani przy piwie ?? hhmm....

    Tym bardziej :)
    Będzie za 25 lat lustracja podatkowa i co, okaże się że mam
    świecić oczyma ;)

    > swoja droga - bo nikt nie podal mi konkretnej ustawy - czy moglbys
    > prosze (jak szybko urosles do rangi autorytetu :) zerknac
    > na moj watek "DG a praca nakladcza" :)

    Na ogół czytam całość grupy - jak się nie odzywam to najczęściej
    dlatego że nie mam zielonego pojęcia ;)

    Na mój gust powinno to być w ustawie o SUS (systemie ubezpieczeń
    społecznych), pewnie zawikłane na zasadzie "z wyjątkiem przypadku
    z art.17 ustęp 3 z powiązaniu z art. 74 ust. 2 jednak z wyłączeniem
    art. 55 ust 4 p 3" albo podobnie :], czyli "jak zwykle" :[ (numerki
    są oczywiście losowe, chodzi o przedstawienie idei "jak czytelnie
    napisać ustawę"!).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)