  • 11. Data: 2006-07-31 22:32:42
    Temat: Re: Ryczalt a podnajem lokalu
    Od: Efreet <e...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Moment.
    > Powiadasz że *ma ryczałt* (na DG).

    Hmmm...no to fajnie.....poprawka...
    ma karte podatkowa...
    i co wobec tego mi nie poradzisz ?? :)

    mozna mieszac karte i ryczaly ??
    eeeh......dziwny jest ten swiat...

    Efreet

  • 12. Data: 2006-08-01 06:28:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Aug 2006, Efreet wrote:

    > Hmmm...no to fajnie.....poprawka...
    > ma karte podatkowa...

    A to już nie wiem.
    Nie mam pojęcia czy na karcie można osiągać dochody z najmu - obawiam
    się że nie, sprawdź w ustawie o podatku ryczałtowym, tam jest opis
    również karty i tabelka "co wolno na karcie".
    Niewykluczone że trzeba z karty przejść na ryczałt.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 13. Data: 2006-08-01 09:44:17
    Od: Efreet <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > również karty i tabelka "co wolno na karcie".
    > Niewykluczone że trzeba z karty przejść na ryczałt.

    Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym
    od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. 1998 nr
    144 poz. 930)

    Art. 25
    ust. 2
    Nie wyłącza opodatkowania w formie karty podatkowej: (..)
    2) osiąganie przychodów z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy,
    poddzierżawy
    lub innych umów o podobnym charakterze
    - z których przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu
    podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach.

    a) nie wiem, na ile aktualne - ale bralem z sejmowej strony,
    text niby ujednolicony
    b) czy moze najac - jesli jest to wynajete na DG ??
    c) jak to formalnie ma wygladac ?? wypisuje mi rachunek...chowa do
    teczki... i na koniec roku 19% od sumy tych kwot dolicza do podatku ??

    pzdrv,
    Efreet

  • 14. Data: 2006-08-02 06:59:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    > text niby ujednolicony
    > b) czy moze najac - jesli jest to wynajete na DG ??

    Otóż tego nie rozumiem - z kartą styczności nie mam, być może trzeba
    to czytać tak że jednocześnie ma się dochody (z DG!) opodatkowane
    kartą oraz KPiR.
    Może ktoś wie i napisze :)

    > c) jak to formalnie ma wygladac ?? wypisuje mi rachunek...chowa do teczki...
    > i na koniec roku 19% od sumy tych kwot dolicza do podatku ??

    Jeśli:
    - jest to przychód z DG
    - i zasady ogólne
    ...to IMHO nie ma tak dobrze. Normalnie musiałaby być KPiR prowadzona!
    Ale zastrzegam że gdybam co do samej zasady (opodatkowania tego samego
    źródła, czyli DG, w dwu różnych formach).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2006-08-02 08:20:46
    Od: Efreet <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > Ale zastrzegam że gdybam co do samej zasady (opodatkowania tego samego
    > źródła, czyli DG, w dwu różnych formach).

    no wlasnie...ale gdzies tam sie pojawial kiedys zapis, ze jesli nie jest
    to podstawowa (czy jakos tak..statutowa ??) dzialalnosc, to
    niekoniecznie...bodaj ryczalt...no nic...jade do US then... :)

    Efreet

  • 16. Data: 2006-08-02 11:28:28
    Od: Efreet <e...@p...onet.pl>

    > no nic...jade do US then... :)

    ha...ciekawa sprawa...
    okazuje sie, ze interpretacja nie tylko mi przysporzyla problemow...
    ponoc byla kiedys z tym cala akcja wlaczajac w to siakies Izby Skarbowe.
    Anyway - w moim przypadku, kieddy jest najem/dzierzawa, i nie jest
    ona wpisana w EDG jako dzialalnosc statutowa, to nie traci sie prawa
    do karty podatkowej (i zapewne ryczaltu tez nie - to stalo zreszta
    w ustawie) - ale nie musi miec zasad ogolnych.
    Moze wybrac ryczalt (wtedy PIT-28 dolacza) - wtedy powinien to po prostu
    zglosic w oswiadczeniu zlozonym w UE - lub zasady ogolne (PIT-36).
    Ale nawet w tym ostatnim przypadku nie musi KPiR zakladac - jesli
    z umowy wszystko wynika.
    Ciesze sie, ze tez moglem miec wklad w te grupe ;P

    pozdrowka,
    Efreet