  • 1. Data: 2004-02-14 19:17:01
    Temat: ŚT?
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Hmmm, jako dyletant podatkowy kupuję osobno procesor, płytę główną, monitor
    i tak dalej. W różnym czasie. Zaliczam to po prostu w KUP i zapominam o
    temacie.

    Czy muszę jakoś robić z tego w papierach 'zestaw komputerowy', a w
    przypadku przekroczenia progu amortyzować i tak dalej?
    --
    Samotnik

  • 2. Data: 2004-02-14 19:55:17
    Temat: Re: ŚT?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Feb 2004, Samotnik wrote:

    >+ Hmmm, jako dyletant podatkowy kupuję osobno procesor, płytę główną, monitor
    >+ i tak dalej. W różnym czasie. Zaliczam to po prostu w KUP

    NA JAKIEJ PODSTAWIE ?
    Przypomnę że KUP oznacza "koszt *uzyskania przychodu" - a do
    jakiego to przychodu potrzebny ci jest worek elementów
    komputerowych luzem, o ile towarem handlowym nie są ? ;>

    >+ Czy muszę jakoś robić z tego w papierach 'zestaw komputerowy',

    "łoczywiście" !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-02-14 20:26:22
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    W wiadomości
    tezjan.zabrze.pl>
    dnia 14 luty 2004, Gotfryd Smolik news wstukał(a)

    > NA JAKIEJ PODSTAWIE ?
    > Przypomnę że KUP oznacza "koszt *uzyskania przychodu" - a do
    > jakiego to przychodu potrzebny ci jest worek elementów
    > komputerowych luzem, o ile towarem handlowym nie są ? ;>

    Części na wypożyczenie (tak na około 2 tygodnie) dla klientów, którzy
    potrzebują na szybko uruchomić właśnie zepsuty z powodu spalenia
    płyty/procesora/monitora itd. sprzęt. A, że te części są "luzem" w
    działającym akurat zestawie.
    Klient płaci za instalację mojego elementu w jego sprzęcie i
    uruchomienie całości.
    Może być?

    --
    Tomasz Nycz
    (look for X-Email to reply to poster)

  • 4. Data: 2004-02-14 20:41:10
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    In article <P...@A...portezja
    n.zabrze.pl>, Gotfryd Smolik news wrote:

    > NA JAKIEJ PODSTAWIE ?
    > Przypomnę że KUP oznacza "koszt *uzyskania przychodu" - a do
    > jakiego to przychodu potrzebny ci jest worek elementów
    > komputerowych luzem, o ile towarem handlowym nie są ? ;>

    No dobra, to jak to teraz odkręcić po czasie? DG, KPiR, VAT.

    Rzecz dzieje się od paru lat. Ani 'zalążek' środka trwałego nie miał
    wartości nakazującej jego amortyzację (odpowiedniej dla danego roku, rzecz
    jasna), ani modernizacja (wynikająca z zakupów części) nie przekraczała w
    roku podatkowym tej kwoty.

    Podejrzewam, że deklaracje się nie zmienią, trzeba tylko wyprodukować jakiś
    stos papierów związanych z EST i KPiR poprawić? Tylko jak? Jakoś krótko,
    szczegóły sobie wyszukam.
    --
    Samotnik

  • 5. Data: 2004-02-14 20:54:40
    Od: "Atomek" <l...@p...WYTNIJ.onet.pl>

> [...]
    jakiś
    > stos papierów związanych z EST i KPiR poprawić? Tylko jak? Jakoś krótko,
    ======================
    1.wyksięgodzać części z wydatków
    2. sporządzić OT środka trwałego i przyjąć na ewidencje
    3. umorzyć jednorazowo
    4. wpisać umorzenie do wydatków

    Atomek

  • 6. Data: 2004-02-14 21:06:19
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    In article <c0m1ur$62i$1@news.onet.pl>, Atomek wrote:
> [...]
    >======================
    > 1.wyksięgodzać części z wydatków
    > 2. sporządzić OT środka trwałego i przyjąć na ewidencje

    OK, zatem mam zakupiony 'zestaw komputerowy' - robię z nim to, co napisałeś
    powyżej. A jak potem księgować te jego ulepszenia (myszka, klawiatura, nowy
    dysk twardy)? Bezpośrednio w KUP jako 'myszka', 'klawiatura'? Czy jakoś
    inaczej? Czy coś się modyfikuje w EST w takim wypadku? Zaznaczam, że chodzi
    o małe kwoty. Przeszukałem archiwum grupy i wynikało, że leci to po prostu
    w KUP?

    I jeszcze jedna sprawa - załóżmy, że nie posiadam początkowo czegoś, co można
    uznać za zestaw komputerowy. Zatem kupuję najpierw myszkę, potem
    klawiaturę, za dwa miesiące monitor, procesor itd. - teraz mogę już złożyć
    zestaw komputerowy. Jak TO zaksięgować? :)
    --
    Samotnik

  • 7. Data: 2004-02-14 21:33:47
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    In article <s...@s...zagle.org.pl>, Samotnik wrote:

> [...]
    > o małe kwoty. Przeszukałem archiwum grupy i wynikało, że leci to po prostu

    Aaa, i jeszcze na jedno się natknąłem w archiwum - co w przypadku, jeśli
    przed rozpoczęciem DG posiadało się komputer, który nie został włączony do
    DG - czy w takim przypadku peryferia można wliczać w KUP?

    Bo w czym rzecz - może opiszę sytuację - mój tata (bo to o niego chodzi)
    miał komputer. Potem rozpoczął DG. Kupił kilka elementów peryferyjnych i
    zaksięgował jako KUP. W pewnym momencie zakupił w komisie 'zestaw
    komputerowy', wrzucił w KUP. Potem kupował różne peryferia i też wrzucał w
    KUP, oczywiście. ;)

    Od momentu kupienia 'zestawu komputerowego' robi się chyba prosto - trzeba
    go przeksięgować jako środek trwały i ma się tytuł do późniejszych zakupów
    (mam nadzieję, że mi podpowiecie, jak je zaksięgować - o to pytam w poście
    powyżej).

    Pewny kłopot jest z peryferiami zakupionymi wcześniej. Przeglądając
    archiwum natknąłem się na pogląd, że posiadając prywatny komputer można
    sobie kupować różne graty do niego i traktować jako KUP. Niespecjalnie
    potrafię wymyślić argumentację takiego twierdzenia, ale może o czymś nie
    wiem? Z archiwum wynika, że nikt się nie oburzył kiedy to przeczytał...

    Mam nadzieję, że ktoś pomoże, bo trochę się zamotałem (a raczej tata).
    Co ciekawe - tata w połowie lat 90 sam prowadził KH swojej, w sumie nie tak
    całkiem małej spółki z o.o., w dodatku posługując się arkuszem Excela, i
    nigdy żadna kontrola niczego mu nie znalazła. ;) Tymczasem co rusz w
    papierach jego DG, która powstała później, znajduję kolejne tego typu
    błędy - brak spisów z natury, sytuację opisaną powyżej i kilka innych...
    --
    Samotnik

  • 8. Data: 2004-02-14 21:36:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Feb 2004, Samotnik wrote:
    [...]
    >+ Rzecz dzieje się od paru lat. Ani 'zalążek' środka trwałego nie miał
    >+ wartości nakazującej jego amortyzację

    A to inna sprawa. Mógł być uznany za wyposażenie, a jeśli przekraczał
    wartość (zależnie od lat - 1000 zł, teraz 1500 zł) to powinien
    być w ewidencji wyposażenia.
    [...]
    >+ Podejrzewam, że deklaracje się nie zmienią, trzeba tylko wyprodukować jakiś
    >+ stos papierów związanych z EST i KPiR poprawić?

    JAKBY był amortyzowany to nie tak hop :(
    Ale jeśli nie musi być... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał, wybywający na trochę)

  • 9. Data: 2004-02-14 21:40:58
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    In article <P...@A...portezja

    > A to inna sprawa. Mógł być uznany za wyposażenie, a jeśli przekraczał
    > wartość (zależnie od lat - 1000 zł, teraz 1500 zł) to powinien
    > być w ewidencji wyposażenia.

    O, możesz coś o tym powiedzieć? Czyli w takim razie zestaw komputerowy za
    500 zł z komisu można uznać jako wyposażenie, wpisać w KPiR jako zestaw, a
    potem kupować perferia do niego i też wpisywać w KUP jako klawiatura,
    procesor itp.? Czy komputer musi być ŚT?

    Powtórzę - tu chodzi o małe kwoty! Podejrzewam, że te 3500 to by się ledwo
    uzbierało, gdyby zsumować wszystkie wydatki na komputery przez całe
    ostatnie pięc lat ;)

    Odpowiedz, zanim wybędziesz ;)
    --
    Samotnik

  • 10. Data: 2004-02-18 00:29:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ potem kupować perferia do niego i też wpisywać w KUP jako klawiatura,
    >+ procesor itp.? Czy komputer musi być ŚT?

    Inaczej: wyposażenie to taki "ułomny ST" :)
    Zgodnie z ustawą - to *jest* ST. W końcu typowy młotek ma na
    ogół trwałość szacowaną ponad rok.
    Natomiast ustawa daje ministrowi delegację, ten ją wykorzystał
    - i mamy pojęcie "wyposażenia", czyli "małowartościowe ST które
    wolno ksiegować w koszt z pominięciem amortyzacji".

    >+ Powtórzę - tu chodzi o małe kwoty! Podejrzewam, że te 3500 to by się ledwo
    >+ uzbierało, gdyby zsumować wszystkie wydatki na komputery przez całe
    >+ ostatnie pięc lat ;)

    :)
    Natomiast pozostaje i tak sprawa "uznania za KUP".
    Wymóg "kompletności" przy "zwykłych" ST jest oczywisty.
    Natomiast przy innych kosztach... to nie wiem jak podejść do jeża :(
    Z jednej strony - jest wskazanie za stosowaniem tej samej zasady,
    czyli uznania za koszt czegoś co jest POZYTECZNE.
    Z drugiej, i to szczególnie na KPiR (gdzie jak wskazano "koszty
    ogólne" traktowane są dość... ogólnie :), np. bez rozbijania
    na okresy) są to "koszty produkcji wyposażenia". Hm...

    >+ Odpowiedz, zanim wybędziesz ;)

    Jak widać - było niewykonalne :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd