  • 1. Data: 2012-06-12 08:17:59
    Temat: Samochod nowy prywatny a po 6 mies do ST, czy wtedy juz uzywany?
    Od: " " <a...@N...gazeta.pl>

    Witam

    Czy nowy samochód, który zakupie na mnie prywatnie będzie już traktowany jako
    używany jeżeli wprowadzę go do ST dopiero po tych 7 miesiącach od jego zakupu
    i użytkowania prywatnego? Czy będę mógł go wtedy amortyzować jako samochód
    używany? Czyli przez 30 miesięcy zamiast 50? Jaką wtedy ustalić cenę
    początkową?
    Czy tak można zrobić bez zostawiania żadnego pola dla kłopotów z US? Czy może
    żeby uznać samochód za używany, potrzebna jest zmiana właściciela?

    I druga sprawa. Już abstrahując od tego powyżej. Co będzie jeżeli np. na
    skutek pogorszenia sytuacji finansowej będę musiał sprzedać samochód/zamienić
    na tańszy podczas gdy on nie zdążył się jeszcze do końca zamortyzować i
    przykładowo minęło dopiero pół czy półtora roku od jego zakupu na
    firmę/wprowadzenia do ST? Od jakiej kwoty będę musiał zapłacić podatek przy
    założeniu, że jestem na liniowym?

    Pytam o to wszystko, ponieważ przyszłość moje dg jest trochę nie jasna i nie
    chciałbym komplikować sytuacji samochodem.

    PS.jestem zarejestrowany jako płatnik vat ale VATu od samochodu nie będę
    odliczał - tylko amortyzacja od kwoty brutto.

  • 2. Data: 2012-06-12 10:48:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Jun 2012, wrote:

> [...]
    > i użytkowania prywatnego? Czy będę mógł go wtedy amortyzować jako samochód
    > używany? Czyli przez 30 miesięcy zamiast 50?

    Na mój gust kryterium formalne nie jest spełnione.
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    065,20120423,koszty-uzyskania-przychodow.html
    +++
    2. Œrodki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, uznaje się za:
    1) używane - jeżeli podatnik udowodni, że przed ich
    nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez okres 6 miesięcy
    ^^^^^^^^
    ---

    Nie ma mowy o "rozpoczęciu użytkowania w DG" ani o "wprowadzeniu
    do ewidencji", a wyłacznie "nabyciu".

    > Jaką wtedy ustalić cenę początkową?

    Przejrzyj archiwa - z litery przepisu wynika czarno na białym, że
    w odróżnieniu od "zwykłych" kosztów, w zamian za ograniczenie rozliczania
    kosztu poprzez amortyzację, nie ma ograniczenia dla ograniczenia
    kwoty wartosci poczatkowej.
    Masz dokument (fakturę, rachunek) nabycia?
    Czytasz art.22g.1.1 z linku wyżej :)

    > Czy tak można zrobić bez zostawiania żadnego pola dla kłopotów z US? Czy może
    > żeby uznać samochód za używany, potrzebna jest zmiana właściciela?

    IMO tak własnie.
    Wyraznie zapisano "nabycie".
    Problem w tym, że jesli już używany samochód zbędziesz i nabędziesz
    (np. poprzez darowiznę lub zamianę), to oprócz kwestii "słusznosci"
    obrony zarzutu czynnosci pozornej, w sposób oczywisty spadłaby
    wartosć poczatkowa tego ST.
    Wycena następowałaby w momencie (ponownego) nabycia khem... "używanego
    grata" ;) a nie "nówki z salonu".

> [...]
    > na tańszy podczas gdy on nie zdążył się jeszcze do końca zamortyzować

    Niezamortyzowana częsc staje kosztem.
    Jednorazowo, z data sprzedaży.

    Link jak wyżej, art.23.1.1, tę częsc z "dopiskiem" (za myslnikiem)

    PRZECZYTAJ, koniecznie.

    > Od jakiej kwoty będę musiał zapłacić podatek przy
    > założeniu, że jestem na liniowym?

    Dochodu.
    W przypadku samochodu w pełni zamortyzowanego efektywnie wyjdzie
    cała wartosć sprzedaży minus "koszty uboczne", w przypadku niezamor-
    tyzowanego mniej, o tę wartosc niezamortyzowana własnie.
    Oczywiscie 'rozumowo', bo formalnie przychód idzie do sumy przychodów
    a koszty do sumy kosztów z całej DG.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-06-12 11:53:33
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

> [...]
    > 1) używane - jeżeli podatnik udowodni, że przed ich
    > nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez okres 6 miesięcy

    Dokladnie tak jest. Nie mozna kupic nowego, uzywac przez 6 miesiecy, a
    potem po wprowadzeniu do EST potraktowac jako uzywany. Przed nabyciem,
    to przed nabyciem. Jan Kowalski czy Moja Firma Jan Kowlaski - wlasciciel
    sie nie zmienia.

    --
    Adam

  • 4. Data: 2012-06-12 12:44:19
    Od: " " <a...@g...pl>

    Dziekuję Ci bardzo za pomoc i poświęcony czas.
    To "nabycie" w zasadzie wyjasnia sprawe, czyli taka opcja odpada.

    A linka:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    065,20120423,koszty-
    uzyskania-przychodow.html
    zaraz sobie poczytam.

    Pozdrawiam serdecznie i jeszcze raz dziekuję.

  • 5. Data: 2012-06-13 12:14:26
    Od: " " <s...@g...pl>

    > PS.jestem zarejestrowany jako płatnik vat ale VATu od samochodu nie będę
    > odliczał - tylko amortyzacja od kwoty brutto.

    Jeśli *masz prawo* odliczyć VAT, a niego nie skorzystasz to wcale nie
    przekłada się na to, że możesz amortyzować od kwoty brutto. Masz tego świadomość?

  • 6. Data: 2012-06-13 22:06:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Jun 2012, wrote:

    > Jeśli *masz prawo* odliczyć VAT, a niego nie skorzystasz to wcale nie
    > przekłada się na to, że możesz amortyzować od kwoty brutto. Masz tego świadomość?

    Nie wiem czy ma swiadomosc, ale ma już ten samochód, "nabyty w celach
    osobistych", więc prawa do odliczenia nie miał, a raczej "wstecz"
    ono nie powstaje :)

    pzdr, Gotfryd