  • 1. Data: 2003-09-04 09:37:25
    Temat: Samochód po leasingu - na siebie czy na firme ?
    Od: "Jacek Orłowski" <J...@O...Com.SpamRemove>

    Szanowni!

    Bardzo proszę Was o radę ponieważ nie wiem które
    rozwiązanie będzie dla mnie korzystniejsze.

    Prowadze działalność gospodarczą jako osoba fizyczna.
    Rozliczam się (a właściwie będę bo firma dopiero
    startuje) przez KPiR na zasadach ogólnych + VAT.

    Kupuję teraz samochód, który był w leasingu w firmie X.
    Firma X wskazuje mnie jako wykypującego leasing. Kwota
    wykupu auta to ok. 5000 zł netto. I teraz mam dwie drogi:

    a) wykupić leasing na siebie - na osobę fizyczną

    b) wykupić leasing na moją firmę

    Spotykam się z różnymi zdaniami nt. tego co będzie ko-
    rzystniejsze. Auto ma fabryczną homologację jako cięża-
    rowe-uniwersalne jeśli ma to jakieś znaczenie.

    Moje wątpliwości są takie:

    1. Jeśli skorzystam z wariantu b) to jak rozumiem auto
    wciągam do ewidencji środków trwałych a w danym miesiącu
    normalnie od tej fv VAT. Jaką kwotę amortyzuję - wartość
    rynkową czy tę która jest na fakturze zakupu ?

    2. Czy nie wyjdę na tym jak zabłocki na mydle jeśli się
    okaże że za rok czy dwa będę sprzedawał to auto? Czy będę
    musial sprzedać je za wartość rynkową? Chodzi mi o to czy
    będę mógł wystawić fv sprzedaży (pewnie jakiejs osobie
    fizycznej) np. na 5001 zł ? Czy też US mi to zakwestionuje
    i np. będę musiał sprzedać auto za 40000 zł i zanieść w zę-
    bach ten VAT do US ? Jakie przepisy to regulują ?

    3. Rzecz kolejna to jak w poszczególnych wypadkach będę
    rozliczał koszty użytkowania samochodu - fv za paliwo czy
    naprawy. Czy w każdym wypadku a) lub b) będę mógł rozliczać
    pełną wysokość VAT z faktur czy też nie? Czy w KPiR będę
    paliwo zaliczać jako mój koszt w wysokości netto czy brutto
    i czy będę musiał prowadzić "kilometrówkę" ?

    Proszę o wyrozumiałość bo pytania mogą się wydawać lamerskie
    ale co dopiero zaczynam działalność i wszystko jest dla mnie
    nowe i mocno zbuirokratyzowane.

    Z góry serdeczne dzieki za pomoc!

    jO. - Jacek Orłowski

  • 2. Data: 2003-09-07 20:34:48
    Temat: Re: Samochód po leasingu - na siebie czy na firme ?
    Od: "BigDario" <b...@N...o2.pl>

    witam!

    wykup samochodu tylko na siebie, jak wykupisz na firme to w sumie to co
    zarobiles i tak oddasz panstwo pozniej, bo przy odsprzedazy zaplacisz
    podatek od roznicy czyli np. kupiles za 5000 zl a sprzedasz za 30.000 zl ,
    zatem zaplacisz podatek od 25.000zl plus do tego vat!
    druga sprawa to jak wezmiesz na siebie to zapomnij o jakichkolwiek kosztach
    i ich odpisach, chyba ze masz zamiar robic kilometrowke, wtedy wszystkie
    koszty ida z twojej prywatnej kieszenie, oblicz co ci sie kalkuluje, ja
    wybralem osobiscie opcje 1, czyli kupilem samochod osobiscie i mam gdzies
    koszty, nigdy one nie siegna (odpisy kwoty 10.000 zl) ktore musialbym
    zaplacic przy sprzedazy pozniejszej samochodu

    pozdr.
    dario

    Użytkownik "Jacek Orłowski" <J...@O...Com.SpamRemove> napisał w
    wiadomości news:bj733c$1568$1@News.K.PL...

  • 3. Data: 2003-09-08 06:58:31
    Od: "Jacek Orlowski" <J...@O...Com.SpamRemove>

    "BigDario" <b...@N...o2.pl> wrote in
    message news:bjg4pj$cta$1@atlantis.news.tpi.pl...

> [...]
    > podatek od roznicy czyli np. kupiles za 5000 zl a sprzedasz za 30.000 zl ,
    > zatem zaplacisz podatek od 25.000zl plus do tego vat!

    dzieki za odpowiedz; a moze mi ktos powie czy jak kupie auto za 5 tys.
    faktura
    i za rok/dwa sprzedam je za 6 tys. faktura to mi sie US do tego przyczepi ?!

    kto mi kaze sprzedawac auto z faktura za 30 tys ? przeciez na fv moge wpisac
    6 tys. ...

    czy w takim wypadku jak auto jest kupione na firme to podatki placi sie
    od wartosci rynkowej czy od faktury ?!

    z drugiej strony - jesli od wartosci rynkowej to czemu jak kupuje auto
    na firme to amortyzuje kwote zakupu wynikajaca z faktury a nie z wartosci
    rynkowej ?!

    Pozdr!
    jO.

  • 4. Data: 2003-09-08 07:17:19
    Od: Tomek <m...@p...onet.BLABLA.pl>

    > dzieki za odpowiedz; a moze mi ktos powie czy jak kupie auto za 5 tys.
    > faktura
    > i za rok/dwa sprzedam je za 6 tys. faktura to mi sie US do tego przyczepi ?!

    Przyczepi, przyczepi i to szybko...
    Pierwsze miejsce, które sprawdza US, to cena danego rocznika według
    Eurotaxu.

    Tomek