  • 1. Data: 2014-06-11 23:09:35
    Temat: Samochód w firmie - raz jeszcze
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Mam od wielu lat samochód "ciężarowy", czyli kombi z kratką, które służy
    mi do wożenia różnego szmelcu do klientów. Samochód zarejestrowany jest
    na 5 osób, dopuszczalna ładowność 563kg, wspomniana kratka i rodzaj
    pojazdu: "ciężarowy", wprowadzony do ŚT i w pełni zamortyzowany.

    Czy w świetle obowiązujących przepisów mogę odliczać VAT od paliwa i
    eksploatacji przynajmniej w wysokości 50% (mam wstręt do prowadzenia
    wszelkich dodatkowych ewidencji)?

    Jeśli tak, to czy ktoś podpowie jak od strony technicznej powinno się
    księgować takie wydatki? Przykład: kupujemy paliwo za 200 PLN netto,
    czyli 246 PLN brutto. Mam kilka pomysłów księgowania (nie ukrywam, że
    wynikających z posługiwania się programem Mała Księgowość Rz.):
    1. Księgujemy do KPiR 223 PLN (100 PLN netto + 123 PLN brutto), do
    ewidencji sprzedaży VAT 23 PLN (sprzedaż 100 PLN ze stawką 23%)
    2. Księgujemy do KPiR 200 PLN (netto), do ewidencji sprzedaży VAT 23 PLN
    (sprzedaż 100 PLN ze stawką 23%) - 23 PLN idzie "w kosmos".
    3. Księgujemy do KPiR 100 PLN, do ewidencji sprzedaży VAT 23 PLN
    (sprzedaż 100 PLN ze stawką 23%) - 123 PLN idzie "w kosmos".

    Przyznam, że opcja 3 to taki krok w stronę likwidacji wątpliwości
    urzędnika odnośnie zaliczania w koszty 100% wydatków na paliwo, podczas
    gdy do VAT idzie tylko 50%, bo pojazd używany prywatnie. Przy okazji:
    czy pojawiły się już jakieś urzędnicze dywagacje na ten temat?

    Maciek

  • 2. Data: 2014-06-11 23:34:59
    Temat: Re: Samochód w firmie - raz jeszcze
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2014-06-11 23:09, Maciek pisze:
> [...]
    > gdy do VAT idzie tylko 50%, bo pojazd używany prywatnie. Przy okazji:
    > czy pojawiły się już jakieś urzędnicze dywagacje na ten temat?

    Ponieważ nie mogę odliczyć VAT od paliwa (auto osobowe), a wydaje się,
    że Twój VAT od paliwa = mój VAT od eksploatacji pojazdów, to głosuję na
    opcję 1.
    I tak też robię (z pomocą MK z RP).
    Aktualna wersja pozwala na automatyczne wyliczenia, o ile sparametryzuje
    się odpowiednio konto księgowe (czyli wpisujemy kwotę z faktury w
    całości, a MK rozrzuca dobre kwoty do VAT i KPiR)

    --
    Pete

  • 3. Data: 2014-06-13 21:43:57
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]

    > 1. Księgujemy do KPiR 223 PLN (100 PLN netto + 123 PLN brutto), do
    > ewidencji sprzedaży VAT 23 PLN (sprzedaż 100 PLN ze stawką 23%)

    Jak do ewidencji sprzedaży, to może powinieneś się postarać
    rozwiązać problem akcyzy? :-)

    Co to jest 100 netto i 123 brutto w KPIR?
    A nie można normalnie rozliczyć?

    Dokument: kwota zakupu 200 netto i VATu 46

    -w ewidencji zakupu VAT 200zł netto - vat do odliczenia 23
    -w KPIR - 223zł - (netto plus nieodliczalna część VAT)

  • 4. Data: 2014-06-14 00:39:20
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2014-06-13 21:43, cef pisze:

> [...]
    > A nie można normalnie rozliczyć?
    >
    > Dokument: kwota zakupu 200 netto i VATu 46
    >
    > -w ewidencji zakupu VAT 200zł netto - vat do odliczenia 23

    IMHO w VAT powinno być 100 netto. I tyleż samo na VAT-7

    --
    Pete

  • 5. Data: 2014-06-14 12:45:47
    Od: cef <c...@i...pl>

    > IMHO w VAT powinno być 100 netto. I tyleż samo na VAT-7

    Dlaczego powinno być 100?

  • 6. Data: 2014-06-14 18:17:09
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2014-06-14 12:45, cef pisze:

    > Dlaczego powinno być 100?

    Ponieważ odliczenie VAT przysługuje jedynie w zakresie, w jakim nabywane
    towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych.

    W tym przypadku auto wykorzystywane jest w 50%.
    --
    Pete

  • 7. Data: 2014-06-14 18:48:20
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-06-14 18:17, Pete pisze:

    > Ponieważ odliczenie VAT przysługuje jedynie w zakresie, w jakim nabywane
    > towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych.
    >
    > W tym przypadku auto wykorzystywane jest w 50%.

    Jest to wg mnie niesłuszne przyjęcie założenia, że jak komuś nie chce
    się prowadzić
    ewidencji, to znaczy, że używa w połowie do czynności opodatkowanych.
    Rozumiem podobne podejście (nie ujmowania w VAT tego co nieistotne do
    rozliczenia tego podatku) i nie ujmowałem w VAT faktur zakupu dla
    których wcale nie przysługiwało odliczenie. Ale tu raczej sytuacja jest
    podobna do rozliczenia np myjni gdzie
    cała usługa podlega odliczeniu (wg kilometrówki - np samochód nie będący ŚT)
    a odliczyć VAT można jedynie w połowie.

  • 8. Data: 2014-06-15 10:21:34
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2014-06-14 18:48, cef pisze:

    > Jest to wg mnie niesłuszne przyjęcie założenia, że jak komuś nie chce
    > się prowadzić
    > ewidencji, to znaczy, że używa w połowie do czynności opodatkowanych.

    Ale to nie jest moje założeniem, tylko ustawodawcy.

> [...]
    > podobna do rozliczenia np myjni gdzie
    > cała usługa podlega odliczeniu (wg kilometrówki - np samochód nie będący

    W rejestrze VAT jest miejsce na kwotę 'bez odliczeń' analogicznie jak w
    przypadku paliwa. i tam wpada 50% brutto z faktury.

    --
    Pete

  • 9. Data: 2014-06-15 20:39:13
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-06-15 10:21, Pete pisze:

    > Ale to nie jest moje założeniem, tylko ustawodawcy.

    Zajrzałem, przeczytałam i się trochę zdziwiłem, bo zapis jest faktycznie tak
    sformułowany. Jednocześnie dotarło do mnie, że uchylono artykuły
    uniemożliwiające odliczenie VAT od zakupu paliwa dla zwykłych osobówek
    i mam możliwość odliczenia 50% VAT od benzyny? (kilometrówkę prowadzę
    nie do celów VAT tylko do dochodówki, bo auto nie jest ST)

  • 10. Data: 2014-06-15 22:20:30
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2014-06-15 20:39, cef pisze:

> [...]
    > i mam możliwość odliczenia 50% VAT od benzyny? (kilometrówkę prowadzę
    > nie do celów VAT tylko do dochodówki, bo auto nie jest ST)

    Dopiero od lipca 2015. :)

    --
    Pete