  • 1. Data: 2006-04-12 19:16:29
    Temat: Samozatrudnienie i praca u aktualnego pracodawcy
    Od: "Grzesiek" <g...@p...onet.pl>

    Pracuję obecnie w firmie, w której większość pracowników pracuje na kontrakcie
    (samozatrudnienie). Ostatnio zastanawiam się również nad przejściem na
    samozatrudnienie. Ustawa (Dz. U. Nr 150, poz. 1248) przewiduje możliwość ulgi
    dla osób zakładających działalność gospodarczą w składkach ZUS przez pierwsze 24
    miesiące prowadzenia działalności oraz możliwość wyboru podatku liniowego.
    Wyłączone są jednak z możliwości skorzystania z tej ulgi osoby które bądź to
    prowadziły pozarolniczą działalność w okresie ostatnich 60 miesięcy bądź też
    będą świadczyć swoje usługi dla pracodawcy u którego były zatrudnione w bieżącym
    lub poprzednim roku. W związku z powyższym w obecnej sytuacji nie mógłbym
    skorzystać z ulgi. Jak jednak sprawa ma się w przypadku gdybym świadczył usługi
    na rzecz jednego z kolegów z pracy, jemu wystawiał faktury a on następnie
    wystawiał refakturę dla mojego obecnego pracodawcy. Czy sytuacja taka
    pozwalałaby mi na skorzystanie z ulgi dla rozpoczynających działalność? Jakie
    widzicie zagrożenia?
    Pozdrawiam,

  • 2. Data: 2006-04-13 07:28:38
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Użytkownik "Grzesiek" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wystawiał refakturę dla mojego obecnego pracodawcy. Czy sytuacja taka
    > pozwalałaby mi na skorzystanie z ulgi dla rozpoczynających działalność?

    Mozesz korzystac z ulgi jesli dla bylego pracodawcy bedziesz wykonywac
    zupelnie inne czynnosci niz miales wpisane w umowe o prace.

    Czyli zalozmy, jestes zatrudniony na umowe o prace jako informatyk. Teraz
    jako "dzialacz" bedziesz swiadczyl uslugi sprzatania, to w takim wypadku jak
    najbardziej mozesz korzystac z ulgi - gorzej juz tylko z podatkiem liniowym.

    Jacek