  • 1. Data: 2003-01-08 09:21:46
    Temat: Samozatrudnienie = zwolnienie z VAT
    Od: "eR_Ka" <e...@o...pl>

    Witam

    Od tego 1 stycznia tego roku obowiązuje nowa ustawa pdof.

    Pojawia się w niej nowy art 5a.

    Z pkt. 6 tegoż artykułu dowiadujemy się że pozarolniczą działalnością
    gospodarczą nie jest działalność wymieniona w art. 13.
    Czyli nie jest pozarolniczą działalnością gospodarczą świadczenie usług
    osobiście tylko podmiotom gospodarczym. Jeśli świadczymy usługi dla ludności
    (ludność = osoby fizyczne nie prowadzące działaności gospodarczej) to nie
    podpadamy pod ten paragraf. Jeśli mamy pracownika to również nie podchodzimy
    pod art 13 (pkt 8). (działalność nie jest prowadzona osobiście).

    A teraz najciekawsze.

    Ustawia o VAT par 7 ust 1 pkt 6.
    Dotyczy to zwolnienia z płacenia VAT podmiotów podpadających pod par 13 pkt
    2-8.

    Wnioski

    Jesli jesteśmy na samozatrudnieniu - mamy umowę o świadczenie usług (dzieło,
    zlecenie) z 1 lub więcej firmami, wykonujemy działaność osobiście (nie mamy
    pracowników) i nie wykonujemy tych samych usług dla ludności (nie wystawiamy
    faktur osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej) to nie
    jesteśmy płatnikami VAT. :-((((((

    Wyjście

    1. Wystawiać faktury osobom fizycznym nie prowadzącym działalności
    gospodarczej
    2. Zatrudnić kogoś (np. na umowę zlecenie)
    3. ?? wystawiać faktury firmom z którymi nie ma się podpisanej umowy
    ???? (czy na pewno to umozliwi uniknięcie tego nie wiem)

    Jakie są Wasze opinie na ten temat ? Jakieś sugestie ?

    ps. Siekiera by sie na pana K. przydała. Miał promowac młodą
    przedsiębiorczość, a ja w ciekawy sposób tłamsi.

    --

    :: eR_Ka

  • 2. Data: 2003-01-08 13:15:16
    Temat: Re: Samozatrudnienie = zwolnienie z VAT
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    W grudniu przewałkowaliśmy tu ten temat na wylot i do bólu,
    w co najmniej 5-6 niezależnych wątkach.

    Ochodzenie tego durnego przepisu nie musi być takie trudne
    - jak akurat spokojnie wystawiam dodatkowo raz w miesiącu
    1 fakturę vat na osobę prywatną i mam problem z głowy.

    Latet

  • 3. Data: 2003-01-08 16:41:09
    Od: "Miko" <m...@y...com>

    "Latet" <N...@p...onet.pl> wrote in message
    : Ochodzenie tego durnego przepisu nie musi być takie trudne
    : - jak akurat spokojnie wystawiam dodatkowo raz w miesiącu
    : 1 fakturę vat na osobę prywatną i mam problem z głowy.

    Wystarczy chyba nawet raz na rok wystawić taką fakturę.
    Miko

  • 4. Data: 2003-01-08 17:02:31
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    > : 1 fakturę vat na osobę prywatną i mam problem z głowy.
    >
    > Wystarczy chyba nawet raz na rok wystawić taką fakturę.

    No, moze i masz racje, ale nie będę ryzykować.

    Wiem za to na 100%, że jesli ktos świadczy 2 różne rodzaje usług,
    to odpowiednie faktury dla ludnosci cywilnej musi wystawiać
    niezależnie dla kazdego rodzaju dzialalnosci.

    Latet

  • 5. Data: 2003-01-09 09:07:34
    Od: "Fires" <f...@a...com.USUN.pl>

    Użytkownik "Latet" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > W grudniu przewałkowaliśmy tu ten temat na wylot i do bólu,
    > w co najmniej 5-6 niezależnych wątkach.

    Fakt, ze było to wałkowane, ale dyskusje te na dobrą sprawę "nie wypracowały
    jednolitego stanowiska" i nadal wiele zalezy od interpretacji urzędników.

    Mam tu... przy okazji tego wątku ... pytanie pomocnicze: czy dobrze
    zrozumiałem, że problem dotyczy tych samozatrudnionych, którzy są lub
    chcieliby być płatnikami VAT?

    Czy dobrze rozumiem, że firma jednoosobowa na KPiR ale zwolniona z VAT może
    bez tych zabiegów (usługi dla ludności, czy zatrudnienie kogoś) wystawiać
    rachunki?

    Sławek

  • 6. Data: 2003-01-09 15:31:30
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    może
    > bez tych zabiegów (usługi dla ludności, czy zatrudnienie kogoś) wystawiać

    IMHO:
    Problem dotyczy i vatowców i nie-vatowców,
    z tym, ze konsekwencje "wpadki" mogą byc dla vatowcow bardziej przykre.

    Latet.

  • 7. Data: 2003-01-11 14:08:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Jan 2003, eR_Ka wrote:
    [...]
    >+ Witam
    >+
    >+ Od tego 1 stycznia tego roku obowiązuje nowa ustawa pdof.
    >+
    >+ Pojawia się w niej nowy art 5a.

    wKF: sprawa była już dawniej aktualna, teraz jest tylko "czarno
    na białym". Jak już ci pisali - przejrzyj "stare" wątki,
    były już takie wyroki...
    [...]
> [...]
    >+ 2. Zatrudnić kogoś (np. na umowę zlecenie)
    >+ 3. ?? wystawiać faktury firmom z którymi nie ma się podpisanej umowy

    Nie, nie pomoże.

    Zdaniem specjalisty który pisał artykuł na inforze:
    3. Zawieranie umów które nie są umowami o dzieło ani zlecenie.
    Propozycja zawierała sugestię że dobrze jest dążyć do "umów
    nienazwanych", polskie prawo nie zabrania zawierania umów nie
    ujętych w pprzepisach (pomysłów na "nie o dzieło" nie mam).
    Przydałaby się lista pomysłów :]

    pzdr, Gotfryd