  • 1. Data: 2004-09-07 14:23:27
    Temat: Składki - umowa na 1/2 etatu
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Witam,

    czy ktoś mógłby mi wyliczyć wyskość zarobku netto oraz wszystkich składek
    pracodawcy, jak i pracownika wynikające z zatrudnienia mnie na umowę o pracę
    na 1/2 etatu z zarobkiem 412 zł brutto. Dodatkowe informacje to takie, że
    składka wypadkowa wynosi 1.20%, miejsce pracy jest w moim miejscu
    zamieszkania oraz to, że jestem już zatrudniony u innego pracodawcy na 1
    etat. Próbowałem korzystać z kalkulatorów płacowych, ale po pierwsze niezbyt
    wiem o co chodzi w opcji wypełniałem/nie wypełniałem formularza PIT-2, a po
    drugie większość przetestowanych kalkulatorów płacowych podaje nieco inne
    kwoty. Bardzo proszę o pomoc.
    Z góry uprzejmie dziękuję.
    Krzysiek

  • 2. Data: 2004-09-08 07:38:59
    Temat: Re: Składki - umowa na 1/2 etatu
    Od: "Andzia" <a...@t...pl>

    Spróbuję, najwyżej ktoś mnie poprawi ;)

    PIT-2 to oświadczenie pracownika dla celów obliczania miesięcznych zaliczek
    na podatek dochodowy od osób fizycznych. Jeśli go wypełnisz to zgadzasz się
    aby pracodawca zmniejszał Ci co miesiąc podatek dochodowy o 1/12 kwoty
    zmniejszającej podatek.

    412 brutto

    - emerytalne:
    *pracownik 9,76% = 40,21
    *pracodawca 9,76 % = 40,21

    - rentowe:
    *pracownik 6,5 % = 26,78
    *pracodawca 6,5 % = 26,78

    -chorobowe:
    *pracownik 2,45 % = 10,09

    -wypadkowe:
    *pracodawca 1,2 % = 4,94

    -zdrowotne (i tu nie jestem pewna... musiałabym zajrzeć do notatek, których
    nie mam przy sobie) kalkulator liczy 0,10 - to też pracownik

    FP i FGŚP - opłacane przez pracodawcę = 0

    PRACODAWCA: 412+40,21+26,78+4,94=483,93
    PRACOWNIK: 412-40,21-26,78-10,09-0,10(?)=334,82 - wynagrodzenie netto.

    --
    Pozdrawiam,
    Andzia

  • 3. Data: 2004-09-08 10:46:49
    Od: "Marta Nowakowicz" <r...@g...pl>

    Ze składkami ZUS mi wyszło tak:
    Pracownik: emerytalna 40,21
    rentowa: 26,78
    chorobowa 10,09
    RAZEM: 77,08

    plus jeszcze zdrowotna: 27,63 zł

    Pracodawca: emerytalna: 40,21
    rentowa: 26,78
    wypadkowa: 4,94
    Fundusz gwar. świadcz. prac: 0,62
    RAZEM: 72,55

    I dotego dochodzi podatek (zakładam , że nie masz ulgi) w kwocie; 18,30 zł

    Do wypłaty: 288,99 zł

    Pozdrawiam
    Marta

  • 4. Data: 2004-09-08 10:54:06
    Od: "Marta Nowakowicz" <r...@g...pl>

    PIT-2: jeżeli nie masz innych dochodów (z pracy, renty, emerytury, najmu,
    dzierżawy itp, itd) to wtedy wypełniasz druk PIT-2 wpisując jako płatnika
    firmę w której cię zatrudnili. Jeżeli masz jakieś przychody to tego nie
    wypełniasz. Generalnie chodzi tu o to, że Państwo daje każdemu podatnikowi
    ulgę w podatku w rocznej kwocie około 530,00 zł. Jeżeli jesteś zatrudniony to
    twój pracodawca (ale tylko jeden!!) obliczając twoje wynagrodzenie odejmuje
    od należnego podatku 1/12 tej ulgi czyli 44,17. Czyli jeżeli pracowałbyś
    tylko w 1 zakładzie pracy zapłacisz podatek pomniejszony o ulgę. Natomiast
    jeżeli jest to kolejny pracodawca to on nie może odjąć po raz drugi tej ulgi -
    przez to płaci się wyższy podatek i mniej jest do wypłaty.

    Staram się pisać jasno i zrozumiale, ale to chyba tak jak w każdej branży
    używa się specyficznego języka, niezrozumiałego dla innych. Zboczenie
    zawodowe :P

    Pozdrawiam
    Marta

  • 5. Data: 2004-09-08 11:21:26
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Dziękuję serdecznie za wyjaśnienie.

    Pozdrawiam
    Krzysiek

  • 6. Data: 2004-09-08 11:21:42
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Dziękuję bardzo za odpowiedź.

    Pozdrawiam
    Krzysiek

  • 7. Data: 2004-09-08 11:21:57
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

  • 8. Data: 2004-09-08 11:45:42
    Od: "Andzia" <a...@t...pl>

    | Ze składkami ZUS mi wyszło tak:
    | Pracownik: emerytalna 40,21
    | rentowa: 26,78
    | chorobowa 10,09
    | RAZEM: 77,08
    |
    | plus jeszcze zdrowotna: 27,63 zł

    Ohoho... to jeszcze lepsza teoria...

    | Pracodawca: emerytalna: 40,21
    | rentowa: 26,78
    | wypadkowa: 4,94
    | Fundusz gwar. świadcz. prac: 0,62
    | RAZEM: 72,55

    Czy czegoś nie wiem? Coś się zmieniło w kwestii FGŚP i FP? O ile ja wiem, to
    minimalne wynagrodzenie, od którego istnieje obowiązek opłacania składek na
    ww. wynosi 824 zł (trochę inaczej jeśli są to pierwsze 2 lata pracy). A pół
    etatu, 412 zł się raczej nie kwalifikuje.

    --
    Pozdrawiam,
    Andzia

  • 9. Data: 2004-09-08 11:52:47
    Od: "Kaliope" <k...@w...pl>

    > Ohoho... to jeszcze lepsza teoria...
    Wyszło mi tyle samo |

    >A pół etatu, 412 zł się raczej nie kwalifikuje.
    Ależ owszem, kwalifikuje się, ponieważ 824 jest minimalnym wynagrodzeniem,
    ale przy zatrudnieniu na pełen etat, a przepisy nie zabraniają zatrudniania
    pracownika w niepełnym wymiarze.
    :-)
    Kaliope

  • 10. Data: 2004-09-08 12:17:28
    Od: "Andzia" <a...@t...pl>

    | Ależ owszem, kwalifikuje się, ponieważ 824 jest minimalnym wynagrodzeniem,
    | ale przy zatrudnieniu na pełen etat, a przepisy nie zabraniają
    zatrudniania
    | pracownika w niepełnym wymiarze.

    ups... kłócę się o FP:) ale już nie będę ;)
    --
    Pozdrawiam,
    Andzia