  • 1. Data: 2004-09-07 13:50:43
    Temat: Źle naliczona zaliczka na podatek dochodowy
    Od: "Hanskie" <h...@s...wp.pl>

    Witam!

    Były pracodawca zapłacił mi należne odszkodowanie zasądzone wyrokiem sądowym
    wraz z odsekami. Niestety odprowadzili od tej kwoty podatek dochodowy w wys
    19% co jest w tym akurat przypadku nie zgodne z ustawą o podatku dochodowym
    od osób fizycznych. Co w takim przypadku można zrobić skoro do księgowej nie
    trafia że popełnili błąd ? Czy gdzieś pisać jakąś skargę czy na koniec roku
    to sobie odjąć od podatku? Nie mam pojęcia co w takim przypadku możnaby
    zrobić aby tę resztę odzyskać.
    Stwierdzili też że jako osoba prawna nie mogli wypłacić wszystkiego i
    wystawić PIT8C żebym sam sobie odprowadził ewentualny podatek (lub nie).

    Co moglibyście mi poradzić ? Bardzo prosze o pomoc!

    Pozdrawiam, Hanskie

  • 2. Data: 2004-09-07 16:39:40
    Temat: Re: Źle naliczona zaliczka na podatek dochodowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Sep 2004, Hanskie wrote:

    >+ Witam!
    >+
    >+ Były pracodawca zapłacił mi należne odszkodowanie zasądzone wyrokiem sądowym
    >+ wraz z odsekami.

    ...odszkodowanie ZA CO ?
    Niedawno na .prawo ktoś mi palcem pokazał wyrok pozytywny dla jednego
    z przypadków (byłem w błędzie, przynajmniej w zakresie NSA a to Wysoki
    Sąd dokonuje efektywnie rozstrzygania prawidłowej interpretacji :))
    - ale IMO rozstrzygnięcie zależy właśnie od tego ZA CO to jest
    odszkodowanie.

    >+ Stwierdzili też że jako osoba prawna nie mogli wypłacić wszystkiego

    ...tu może być różnie...

    >+ i wystawić PIT8C żebym sam sobie odprowadził ewentualny
    >+ podatek (lub nie).

    ...ale akurat mają rację: JEŚLI podatek się należy to NIE MOGĄ ci
    go dać "do ręki". Przejrzyj dyskusje z hasłami "PIT-4" i "kradzież
    podatku" w treści...

    >+ Co moglibyście mi poradzić ?

    ...nic. Ponieważ tak dobrze się składa że nie można ani udzielić
    ani obdywagować odpowiedzi to się odezwałem. Na żądanie PORADY
    np. ja odpowiedzieć nie mogę :] a jak się podywaguje to jeszcze
    potem pytający ma pretensje ;)
    Mam nadzieję że rozumiesz aluzję :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-09-07 17:55:45
    Od: "Hanskie" <h...@s...wp.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    > On Tue, 7 Sep 2004, Hanskie wrote:
    > ...odszkodowanie ZA CO ?
    art. 55 § 1.1 Kodeksu Pracy - wg publikacji Izby Skarbowej jest to wolne od
    podatku a oni pobrali zaliczę. I jak to odzyskać ?

    Pozdrawiam, Hanskie

  • 4. Data: 2004-09-08 07:05:49
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 07-09-2004 19:55, Użytkownik Hanskie napisał:
    > wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > art. 55 § 1.1 Kodeksu Pracy - wg publikacji Izby Skarbowej jest to wolne od
    > podatku a oni pobrali zaliczę. I jak to odzyskać ?

    Zapoznaj się z art. 21 ust 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób
    fizycznych

    --
    xyz

  • 5. Data: 2004-09-08 07:54:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Sep 2004, xyz wrote:

> [...]
    > +
    > + Zapoznaj się z art. 21 ust 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób

    Właśnie dlatego pytałem, bo na .prawo ktoś mi palcem pokazał wyrok
    NSA stwierdzający że to nie jest odszkodowanie za "skrócenie okresu
    wypowiedzenia" wyłączone ze zwolnienia od podatku !
    Nie ma "skrócenia okresu" bo samego *wypowiedzenia* nie ma :]
    Pewnie jest w tym logika taka, że pracodawca nie może takiego
    odszkodowania zaliczyć w KUP...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-09-08 08:20:27
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 08-09-2004 09:54, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Nie ma "skrócenia okresu" bo samego *wypowiedzenia* nie ma :]

    sprytne

    --
    xyz

  • 7. Data: 2004-09-08 16:14:03
    Od: "Hanskie" <h...@s...wp.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    > On Wed, 8 Sep 2004, xyz wrote:
    > Pewnie jest w tym logika taka, że pracodawca nie może takiego
    > odszkodowania zaliczyć w KUP...

    Tyle że to mnie akurat w tym momencie najmniej interesuje :-)
    Tylko że problem nadal jest nie rozwiązany bo ciagle nic nie wiem jak to od
    nich wydębić ... iść z wyrokiem do komornika, czy też jest jakaś komórka w
    urzędzie skarbowym gdzie można się iść pożalić ?;-)

    Pozdrawiam, Hanskie

  • 8. Data: 2004-09-08 16:57:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Sep 2004, Hanskie wrote:
    [...]
    >+ Tylko że problem nadal jest nie rozwiązany bo ciagle nic nie wiem jak to od
    >+ nich wydębić ... iść z wyrokiem do komornika

    Nie pamiętam czy na .prawo pytałeś... może ktoś tam wpadnie w końcu
    na pomysł.
    Bo problem jest IMHO prawny: wygląda że wskutek postanowienia ustawy
    o podatku dochodowym do spóły z Ordynacją pracodawca wydaje coś co
    wygląda jak decyzja administracyjna :] a to z logiką się mija :(
    i nie wiadomo jak ugryżć.
    Bo decyzję o poborze nienależnego podatku to do WSA/NSA (ale tu
    "decyzji" w rozumieniu przepisów administracyjnych IMHO nie ma)
    Z kolei niewypłacenie podstawy opodatkowania to do sądu cywilnego.
    Ale o nienależnie ściągnięty *i odprowadzony* podatek... nie wiem
    czy to US nie powinien wydać decyzji odmawiającej przyjęcia tegoż :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 9. Data: 2004-09-09 07:04:33
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 08-09-2004 18:14, Użytkownik Hanskie napisał:

    > Tyle że to mnie akurat w tym momencie najmniej interesuje :-)
    > Tylko że problem nadal jest nie rozwiązany bo ciagle nic nie wiem jak to od
    > nich wydębić ...

    Albo handryczyć się w sądzie albo wykazać to w zeznaniu rocznym tzn.
    dochodów nie wykazywać, pobraną zaliczkę wykazać.

    --
    xyz

  • 10. Data: 2004-09-09 10:34:03
    Od: xyz <x...@x...pl>

    > Albo handryczyć się w sądzie albo wykazać to w zeznaniu rocznym tzn.
    > dochodów nie wykazywać, pobraną zaliczkę wykazać.

    Być może istnieje możliwość wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie
    nadpłaty. Piszę "być może" bo przepisy Ordynacji Podatkowej są w tej
    materii wyjątkowo zawiłe i nie wiem czy dobrze zinterpretuje. Mówi o tym
    art. 75 ust. 1 tylko, że mówi o "podatku" a nie o zaliczce - z tym
    zawsze były problemy w podatku dochodowym. W powiązaniu z art. 76c
    wydaje się, że dotyczyć to może także zaliczki: "Nadpłatę wynikającą z
    zaliczek na podatek zwraca się po zakończeniu okresu, za który rozlicza
    się podatek. Jeżeli jednak nadpłata wynika z decyzji stwierdzającej
    nadpłatę, wydanej w związku z art. 75 ust 1 .... itd" - ze zdania
    drugiego wynika mi, że dopuszcza się możliwość wydania decyzji co do
    zaliczki. Chyba, że chodzi o nieuzasadnione pobranie zaliczki nie
    dlatego, że dany dochód jest nieopodatkowany (jak w Twoim przypadku)
    lecz, dlatego, że delikwent nie płaci w ogóle podatku dochodowego w Polsce.

    --
    xyz