  • 1. Data: 2003-12-15 09:50:51
    Temat: Spadek, mieszkanie, zwolnienie z podatku a budowa domu - pytanka?
    Od: "Piotr D." <p...@c...pl>

    Witam,
    Pewnie nie jestem pierwszy, który to przerabiał:
    Odziedziczyłem mieszkanie. Spełniam wymogi ustawy co ulgi (grupa podatkowa
    II i nie posiadam, nie wynajmuję etc. inne lokalu)
    Dostałem decyzję z US , ze zwalniają mnie z tego podatku, ale muszę
    zamieszkać w tym lokalu w ciągu roku i mieszkać tam przez 5 lat.
    Ale ja mam zgodę na budowę domu jednorodzinnego z 1999 roku. Domu jeszcze
    nie ma (buduje się). Nie wiem w związku z tym jak mogę rozumieć ten zapis
    ustawy, że mogę sprzedać to mieszkanie przed upływem tych 5 lat, ale muszę w
    ciągu 6 miesięcy przeznaczyć te pieniądze na cyt.:"nabycie innego budynku
    lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu nastąpiło
    nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zbycia".
    A czy mogę przenieść te pieniądze na istniejącą budowę?
    A jeśli tak to czy muszę udokumentować poniesione wydatki?
    W pełnej wysokości kwoty uzyskanej ze sprzedaży lokalu czy tylko w jakieś
    części?

    Jakby ktoś znał odpowiedzi na te pytanka to będę wdzięczny
    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 2. Data: 2003-12-15 12:29:45
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Piotr D. wrote:

> [...]
    > nastąpiło nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zbycia".
    > A czy mogę przenieść te pieniądze na istniejącą budowę?

    Tak, ale to marny interes...(jesli mnie pamiec znow nie zwiodla...)

    > A jeśli tak to czy muszę udokumentować poniesione wydatki?

    Oczywiscie...

    > W pełnej wysokości kwoty uzyskanej ze sprzedaży lokalu czy tylko w jakieś
    > części?

    Nie dosc ze w pelnej, to jescze "ulgo budowlanej" od nich nie ma...

    > Jakby ktoś znał odpowiedzi na te pytanka to będę wdzięczny

    Mam nadzieje ze znow czegos nie pomylilem...
    Pozdrawiam

    Boguslaw

  • 3. Data: 2003-12-17 07:57:29
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    Użytkownik "bosz" <b...@u...agh.edu.pl> napisał w wiadomości

    > Tak, ale to marny interes...(jesli mnie pamiec znow nie zwiodla...)

    dlaczego marny interes ?

    czy wobec tego jeśli mam już mieszkanie i odziedziczę inne to najlepiej po
    prostu zapłacić podatek ?

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 4. Data: 2003-12-17 11:33:16
    Od: "Slayer" <s...@N...gazeta.pl>

    Piotr D. <p...@c...pl> napisał(a):

    > Ale ja mam zgodę na budowę domu jednorodzinnego z 1999 roku.

    a kiedy dostałeś spadek?

> [...]
    > lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu nastąpiło
    > nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zbycia".

    tak, ale pozwolenie na budowę należy uzyskać w terminie 6 miesięcy od
    otrzymania spadku...
    jeżeli wcześniej to ulga zastosowana w orzy podatku od spadku nie przysługuje
    i w momencie sprzedaży należy zapłacić "zawieszony" na okres 5 lat podatek

    > A czy mogę przenieść te pieniądze na istniejącą budowę?

    oczywiście

    > A jeśli tak to czy muszę udokumentować poniesione wydatki?

    ??? jeżeli podatek dochodowy zapyta skąd pieniądze, wylegitymujesz się aktem
    notarialnym o sprzedaży...

    > W pełnej wysokości kwoty uzyskanej ze sprzedaży lokalu czy tylko w jakieś
    > części?

    ulga przepada w całości