  • 1. Data: 2006-11-13 12:52:01
    Temat: Spis z natury
    Od: "seba" <g...@o...pl>

    Witajcie,takie trywialne pytanie,na koniec robie spis z natury,w ktorym
    umieszczam towary nie sprzedane w tym roku,ale czy w tym przypadku w jakies
    deklaracji to umieszczam(mam na mysli spis z natury na koniec roku) czy w
    KPIR

    z gory dzieki
    seba

  • 2. Data: 2006-11-13 13:03:30
    Temat: Re: Spis z natury
    Od: "turczy" <t...@i...kermit.pl>

    Użytkownik "seba" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > umieszczam towary nie sprzedane w tym roku,ale czy w tym przypadku w
    > jakies deklaracji to umieszczam(mam na mysli spis z natury na koniec roku)

    Przede wszystkim potrzebujesz wartość remanentu do pita rocznego, ale oprócz
    tego musisz go wpisać do KPIR w nowym roku do 15 stycznia (albo 14?)
    Arek

  • 3. Data: 2006-11-13 13:04:06
    Od: "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 13 Nov 2006 13:52:01 +0100, seba napisał(a):

> [...]
    > deklaracji to umieszczam(mam na mysli spis z natury na koniec roku) czy w

    A weź wreszcie przeczytaj to rozporządzenie o prowadzeniu KPiR z 2003 r.
    Ciekawe, co masz wpisane jako pierwszy wpis w tegorocznej KPiR. Bo coś mi
    się wydaje, że nie to co trzeba.

    A żeby nie było, że nie odpowiedziałem. Wpisujesz w KPiR. Na *podstawie*
    tych spisów ustalasz twój dochód podawany potem w deklaracji rocznej
    PIT-36.

  • 4. Data: 2006-11-13 13:10:20
    Od: "seba" <g...@o...pl>

    Drogi Kolego,to ja wiem,wszystko mam wpisane prawidlowo,tylko mam jakis
    metlik w glowie i zastanawiam sie jak remement wplywa na dochod,bo bedzie to
    moj pierwszy niezerowy...

    Seba

  • 5. Data: 2006-11-13 13:16:45
    Od: "seba" <g...@o...pl>

    FAjnie i wlasnie o ten PIT mi chodzilo,stokrotne dzieki

    seba

  • 6. Data: 2006-11-13 13:29:07
    Od: "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 13 Nov 2006 14:10:20 +0100, seba napisał(a):

    > Drogi Kolego,to ja wiem,wszystko mam wpisane prawidlowo,tylko mam jakis
    > metlik w glowie i zastanawiam sie jak remement wplywa na dochod,bo bedzie to
    > moj pierwszy niezerowy...

    Więc powtarzam: przeczytaj to rozporządzenie.

  • 7. Data: 2006-11-14 18:35:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 13 Nov 2006, seba wrote:
    [...do jureq...]
    > Drogi Kolego,to ja wiem,wszystko mam wpisane prawidlowo,

    Daj sie namówić - ja też jestem ciekaw (za jureq) jaki jest ten wpis ;)

    > tylko mam jakis
    > metlik w glowie i zastanawiam sie jak remement wplywa na dochod,

    Tu są dwie *odrębne* rzeczy.
    Jedno - to przeczytać rozporządzenie, żeby wiedzieć "jak" zrobić.
    A drugie, to zastanowić się *czym* są z p. widzenia podatku dochodowego
    towary handlowe w myśl ogolnej zasady kosztu.
    Ta ogólna zasada jest memoriałowa ("koszt dotyczy przychodu") i dla KPiR
    na której są różniste wyjątki jest *wymuszona* konstrukcją sposobu
    rozliczania towarów handlowych.
    I to daje odpowiedź na pytanie "dlaczego".

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2006-11-14 19:48:02
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 14-11-2006 o 19:35:17 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > na której są różniste wyjątki jest *wymuszona* konstrukcją sposobu
    > rozliczania towarów handlowych.
    > I to daje odpowiedź na pytanie "dlaczego".

    To może ktoś tym razem mi to ładnie wyłoży. Koszty do PITa to jest (A)
    10+11+15
    czy (B) samo 15 a 10+11 stają się ksztami dopiero przy sprzedaży? Jeśli
    przypadek
    B to jak to przeksigować najlepiej?

  • 9. Data: 2006-11-14 20:19:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Nov 2006, t wrote:

    > To może ktoś tym razem mi to ładnie wyłoży. Koszty do PITa to jest (A)
    > 10+11+15
    > czy (B) samo 15 a 10+11 stają się ksztami dopiero przy sprzedaży?

    To jest inaczej - daj się przekonać żeby PRZEPISY obejrzeć.

    Najpierw: "dlaczego".
    Z założenia, wydatki na towary handlowe są kosztem w momencie sprzedaży.
    Inaczej mówiąc - jak coś się kupuje, to nieważne czy na DG czy nie,
    to co ląduje "w magazynie" stanowi majątek własciciela tylko ujęty
    w ewidencji - ale nie koszt. I *dokładnie* tak, to jest na PK.

    Ale takie rozliczanie wiąże się z papierkologią, bo trzeba mieć
    "spis magazynu" (cały czas) i *rozliczać*, w momencie sprzedaży, wydania
    z magaznu - bo te są kosztem.

    No to teraz "jak":
    Dla KPiR zrobiono wyjątek: nabycie towarów handlowych (i materiałów)
    wolno zaliczyć w koszty, ale po okresie rozliczeniowym dokonuje się
    *korekty*.

    Działa toto mniej więcej dobrze, jak firma ma "stałe obroty" - z grubsza
    tyle samo wrzuca do magazynu, co wyjmuje.
    Ponieważ KPiR dotyczy małych firm (wyłącznie), to fiskus macha ręką
    na pewne chwilowe wahania - oraz jest zostawiona możliwość dokonywania
    owych korekt w dowolnym miesiącu.

    Jak ktoś chce, to może sobie co miesiąc robić "spis podatkowy" (sprawdź,
    trzeba zgłosić w US) i będzie miał zasadę "kosztu w momencie sprzedaży"
    realizowaną właśnie przez spis - a nie rozliczanie magazyn.
    Taki spis może zarządzić również US (sprawdź!), jak ktoś ma skok kosztów
    to może sie spodziewać "czynności wyjaśniających" i powiadomienia
    z US o zamierzonym remanencie (nie spotkałem, przepis pozwala), więc
    w razie uzyskania dużego przychodu utopienie tegoż w kosztach zakupu
    TH i tak nie jest rozwiązaniem.

    > Jeśli przypadek
    > B to jak to przeksigować najlepiej?

    Ależ tego się nie "przeksięgowuje"!!!

    Weźże jak jureq pisał to rozporządzenie - jeśli robi się remanent
    (a obowiązkowo jest na koniec roku) to robi się "specjalną" stronę
    w KPiR, na ktorej liczy się różnicę remanentową i *koryguje
    koszt*!
    Nie na PIT - w KPiR, ale *nie* przeksięgowaniem!

    To jest opisane w załączniku do rozporządzeniu ("instrukcja"), ale
    ów załącznik jest *częścią* rozporządzenia.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2006-11-14 21:23:00
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 14-11-2006 o 21:19:07 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > To jest inaczej - daj się przekonać żeby PRZEPISY obejrzeć.

    To nie dla mnie jest, ja nie mam towarów ani materiałów, ale tak przy
    okazji
    chciałbym sobie poszerzyć wiedzę na przyszłość. Teorię PK
    i protą praktykę, w tym koszt powstały w momencie zużycia/przychodu czaję.

    > No to teraz "jak":
    > Dla KPiR zrobiono wyjątek: nabycie towarów handlowych (i materiałów)
    > wolno zaliczyć w koszty, ale po okresie rozliczeniowym dokonuje się
    > *korekty*.

    Ok

> [...]

    > z US o zamierzonym remanencie (nie spotkałem, przepis pozwala), więc
    > w razie uzyskania dużego przychodu utopienie tegoż w kosztach zakupu

    Też tak myślę ;)

> [...]
    > w KPiR, na ktorej liczy się różnicę remanentową i *koryguje
    > koszt*!
    > Nie na PIT - w KPiR, ale *nie* przeksięgowaniem!

    Ok, czytałem rozporzadzenie, rozumiem to co piszesz i czaję,
    chodzi mi o konkretne ujęcie kosztów na PIT-5 - czy sumuję 10+11+15
    czy jakoś inaczej. Remanent też czaję i to kiedy i jak koszty wypadają
    tylko nie czaję czy 10+11+15 czy inaczej :)

    > To jest opisane w załączniku do rozporządzeniu ("instrukcja"), ale
    > ów załącznik jest *częścią* rozporządzenia.

    A tak, mam wydrukowane nawet :)

    pozdrawiam