  • 1. Data: 2012-08-07 00:14:20
    Temat: Spis z natury na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej.
    Od: Lukasz <k...@a...pl[usun]>

    Dzień dobry,

    będę za parę dni otwierał firmę informatyczną. Będę się rozliczał
    poprzez KPiR. Mam pewien dylemat z wykonaniem spisu z natury. Ogólnie
    wygląda to tak, że na dzień otwarcia będę dysponował w mojej firmie
    programem komputerowym(nie dokończonym jeszcze, mojego autorstwa) -
    licencje na użytkowanie będą sprzedawane klientom. Dodatkowo posiadam 5
    letnią drukarkę i 2 letni laptop - chcę je wykazać jako sprzęt, który
    będzie mi służył w działalności gospodarczej. Inny sprzęt i
    oprogramowanie zakupię w najbliższym czasie z dotacji UP.

    Czytałem sporo w Internecie na ten temat i przychyliłem się do wersji,
    że spis z natury wyniesie 0 zł, bez żadnych pozycji, ponieważ nie
    posiadam raczej:

    § 27. 1. Podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi
    spisu z natury
    towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych,
    półwyrobów,
    produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej
    "spisem z natury",(...)

    Choć właśnie niepokoi mnie definicja wyrobów gotowych:

    d) wyrobami gotowymi są wyroby własnej produkcji, których proces
    przerobu został
    całkowicie zakończony, wykonane usługi, prace naukowo-badawcze, prace
    projektowe,
    geodezyjno-kartograficzne, zakończone roboty, w tym takSe budowlane,

    Więc jak to jest? Mój program zalicza się do spisu z natury? Laptop i
    drukarkę chciałbym wprowadzić do firmy poprzez dokument
    wewnętrzny/deklarację, że przeznaczam ten sprzęt do prowadzenia
    działalności - w spisie z natury one nie będą brane pod uwagę bo
    podchodzą pod co najwyżej wyposażenie.

    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 2. Data: 2012-08-07 00:59:38
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Lukasz,

    Tuesday, August 7, 2012, 12:14:20 AM, you wrote:

> [...]
    > wygląda to tak, że na dzień otwarcia będę dysponował w mojej firmie
    > programem komputerowym(nie dokończonym jeszcze, mojego autorstwa) -

    [...]

    > Więc jak to jest? Mój program zalicza się do spisu z natury?

    Nie. Towarem, który sprzedajesz jest prawo (licencja), zapewne na
    użytkowanie.

> [...]
    > wewnętrzny/deklarację, że przeznaczam ten sprzęt do prowadzenia
    > działalności - w spisie z natury one nie będą brane pod uwagę bo

    Tylko potem bedziesz mial kłopot z wyprowadzeniem z ewidencji.
    Będziesz musiał albo sprzedać albo zlikwidować.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2012-08-07 01:31:58
    Od: Lukasz <k...@a...pl[usun]>

    > [...]
    >
    > Nie. Towarem, który sprzedajesz jest prawo (licencja), zapewne na
    > użytkowanie.

    Czyli dobrze sądzę, że w moim przypadku spis z natury wynienie 0 zł i
    brak pozycji? Licencja jest niepoliczalna - kto ją zakupi temu ją dam.
    Program nie jest na wyłączność kupującego.

    > Tylko potem bedziesz mial kłopot z wyprowadzeniem z ewidencji.
    > Będziesz musiał albo sprzedać albo zlikwidować.

    Chciałbym lekko podrążyć ten temat. Kwestia jest taka, że drukarka ma z
    5 lat, w chwili zakupu kosztowała z 300 zł, teraz to może ktoś by ją
    wzią za 10 zł(albo musiałbym do niej dopłacić ;)), natomiast laptop ma 2
    lata i był zakupiony za 1500 zł brutto(mam chyba nawet rachunek) -
    powinienem jakoś odnotować używanie tego sprzętu? Głównie chodzi mi o
    to, że dokupię pewne rzeczy do nich(toner, system operacyjny, mysz
    bezprzewodowa) - nie chciałbym mieć później problemów z powodu wrzucenia
    w koszty czegoś, co zostało zurzyte do rzeczy, które nie zostały
    zgłoszone/zarejestrowane do prowadzenia działalności. Oczywiście kupię
    toner i system operacyjny i będę to wykorzystywał właśnie do
    działalności gospodarczej.

    Pozdrawiam i mam nadzieję że nie wygłupiłem się pytaniem,
    Łuaksz

  • 4. Data: 2012-08-07 09:57:22
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 07 Aug 2012 00:14:20 +0200, Lukasz napisał(a):

> [...]
    > programem komputerowym(nie dokończonym jeszcze, mojego autorstwa) -
    > licencje na użytkowanie będą sprzedawane klientom.

    No to masz poważniejszy problem niż spis początkowy. Pytanie brzmi: czy
    dochód z tej sprzedaży będzie dochodem z działalności gospodarczej czy
    dochodem z innych źródeł. I tam samym czy koszty związane z tą sprzedażą
    będą kosztami DG? Było sporo dyskusji na tej grupie - poszukaj w
    archiwum. I poszukaj w googlach indywidualnych interpretacji US na ten
    temat. A jeszcze lepiej zgłoś się po taką interpretację do US.

  • 5. Data: 2012-08-07 10:02:10
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 07 Aug 2012 01:31:58 +0200, Lukasz napisał(a):

> [...]
    > lata i był zakupiony za 1500 zł brutto(mam chyba nawet rachunek) -
    > powinienem jakoś odnotować używanie tego sprzętu?

    Jeśli masz faktury zakupu, to możesz wprowadzić do ewidencji środków
    trwałych w cenie zakupu. I zamortyzować jednorazowo cały ten koszt.

> [...]
    > w koszty czegoś, co zostało zurzyte do rzeczy, które nie zostały
    > zgłoszone/zarejestrowane do prowadzenia działalności.

    W zasadzie nie znam wypadków żeby US robił problemy w takim wypadku,
    nawet przy drukarce "nie wprowadzonej do DG". Co najwyżej nieco zwiększa
    się ryzyko pytania: "A na czym drukuje pan prywatne dokumenty?"

    > Oczywiście kupię
    > toner i system operacyjny i będę to wykorzystywał właśnie do
    > działalności gospodarczej.

    Jak napisałem w drugim poście, tego właśnie nie byłbym pewien.

  • 6. Data: 2012-08-07 11:20:47
    Od: Lukasz <k...@a...pl[usun]>

    W dniu 07.08.2012 09:57, jureq pisze:

> [...]
    > archiwum. I poszukaj w googlach indywidualnych interpretacji US na ten
    > temat. A jeszcze lepiej zgłoś się po taką interpretację do US.

    Dzięki za informację. Przyjrzę się temu, choć brzmi to dość kuriozalnie,
    że sprzedaż licencji może nie być przychodem z DG w przypadku założenia
    firmy informatycznej z odpowiednimi PKD.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2012-08-08 23:26:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Aug 2012, Lukasz wrote:

> [...]

    Protestuję!
    ;)
    Dochodem z praw majątkowych.

    ...tudzież czy osobiście wyprodukowane prawo majątkowe może stanowić
    WNiP w rozumieniu podatku dochodowego.

    > Dzięki za informację. Przyjrzę się temu, choć brzmi to dość kuriozalnie, że
    > sprzedaż licencji może nie być przychodem z DG w przypadku założenia firmy
    > informatycznej z odpowiednimi PKD.

    Ale sprawa jest dość prosta - weź ustawę w garść (no, może prościej na
    monitor rzucić) i popatrz na listę źródeł przychodu.
    W art. 10 jest "lista", później rozpisana szczegółowo.
    Znajdziesz takie przypadki, kiedy dana realizacja kwalifikuje się do
    dwu lub więcej przypadków.
    Jeśli tak jest, to działają zwykłe "zasady prawne", wg których liczy się
    przepis bardziej szczegółowy, co dla przypadku równorzędnego zapisania
    (znaczy artykuły porównywane ze sobą lub ustępy w tym samym artykule)
    z grubsza sprowadza się do zasady "napisany dalej w treści jest
    szczegółowszy" - oczywiście, jest trochę metod na wyłączenie tego
    mechanizmu (w stylu "z wyjątkiem art..."), ale dla omawianego przypadku
    takiego wyłącznika nie widać.

    Możesz na to popatrzeć z innej strony - jeślibyś sprzedawał własne
    licencje, to możesz nie zakładać firmy; a to by znaczyło, że dopóki
    w ustawie nie ma zapisu "podatnik może" (czy też "przedsiębiorca może"
    lub "producent może" itede, stosownie do ustawy), to taka sprzedaż
    byłaby, jak to czasami bywa potocznie nazywane, "nielegalna".
    A tak nie jest.

    Co do meritum, w zupełności zgadzam się, że w ustawie powinno być
    "podatnik może" (zaliczyć przychody z osobistych praw majątkowych
    zaliczyć do przychodów z DG, o ile pokrywają się "tematycznie").
    Ale nie ma.
    No i co zrobisz posłom, jak nie zapisali?

    W sumie skarbówka nie ma wyjścia: jeśli ktoś zwróci na to uwagę,
    to musi "osobisty program" wywalić z WNiP DG, koszty na jego
    stworzenie też, przychody kazać opodatkować osobno itede.
    Wyjściem omawianym w przeszłych dyskusjach jest splątanie
    "produktu", tak że nie jest on już "osobisty".
    Co najmniej nie ma wtedy prostej odpowiedzi jak to rozplątać ;)
    i jest szansa, że nikt się nie przyczepi.
    Ale jak to mawiają: każdy odpowiada za siebie.

    BTW: dla "osobistych" praw majątkowych przysługuje 8% stawka VAT.
    Do sprawdzenia:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,670,51
    384,20120101,wykaz-towarow-i-uslug-opodatkowanych-st
    awka-podatku-w.html
    ...poz.181
    Bo oczywiście dla VAT kryteria określania DG są inne, więc sprzedaż
    (własnej, znaczy dla własnego utworu) licencji stanowi "DG w rozumieniu
    VAT" (również, jeśli ktoś nie prowadzi "DG w rozumieniu przepisów
    o DG ani przepisów o podatku dochodowym").

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2012-08-08 23:36:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Aug 2012, jureq wrote:

> [...]
    >
    > W zasadzie nie znam wypadków żeby US robił problemy w takim wypadku,
    > nawet przy drukarce "nie wprowadzonej do DG".

    W zasadzie, to ostatnie przypadki problemów ustąpiły w okolicach
    2003 roku :), wtedy zmieniono zapis kwalifikujący ST; poprzednio
    było o "wykorzystywanych do DG", co skończyło się opodatkowaniem
    przypadków sprzedaży takich "wykorzystywanych" środków (były
    wyroki NSA przyznające rację USom), również, kiedy owe ST nie
    były poddawane amortyzacji.

    Ponieważ była to bzdura, szczególnie że w takim razie gorąca
    stała się sprawa wszystkich samochodów od których odliczano
    kilometrówkę, ustawę zmieniono i problem (ten) znikł.

    > Co najwyżej nieco zwiększa
    > się ryzyko pytania: "A na czym drukuje pan prywatne dokumenty?"

    "Na tej drukarce" :P

    I natychmiast potem:
    "o, a tu mam fakturę na zakup tonera w celach osobistych" :>
    ;) (bo w tym problem).

    Streszczając:
    - w odróżnieniu od wyposażenia (!) nie ma przepisu, który nakazuje
    wywalenie z kosztów amortyzacji tylko dlatego, że ST wcześniej,
    później lub w trakcie DG był równocześnie wykorzystywany do
    celów nie DG
    - amortyzacja jednorazowa nie jest wyjątkiem
    - oczywiście koszty eksploatacyjne to inna sprawa, powinny być
    "dzielone".
    Ale przyznam że też nie słyszałem aby ktoś próbował liczyć
    przedsiębiorcy kartki wydrukowane "nie do DG".

    > Jak napisałem w drugim poście, tego właśnie nie byłbym pewien.

    ...zabieram się za szukanie tego posta...

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2012-08-10 20:04:47
    Od: Lukasz <k...@a...pl[usun]>

> [...]
    > rozumieniu VAT" (również, jeśli ktoś nie prowadzi "DG w rozumieniu
    > przepisów o DG ani przepisów o podatku dochodowym").

    Dzięki za odpowiedź. Posiedziałem sporo na szukaniu interpretacji
    podatkowych itp. Sprzedaż licencji będę traktował jako przychoód z
    działalności i tyle. W końcu mam PKD o wydawaniu programów, więc
    sprzedaż licencji jest dla tego typu firmy meritum istnienia. Jak będą
    problemy to wtedy będę zmieniał, poprawiał, korygował ale na zdrowy
    rozsądek - jeśli sprzedaje się swoje programy i US zakwestionowałby
    przychód i koszty, bo potraktowałby je jako pochodzące z innego źródła
    to wtedy tego typu firma byłaby zawsze na 0 albo minus, ponieważ nie
    mogłaby generować przychodu(który w takiej interpretacji byłby
    przychodem z praw autorskich) - chyba nie żyjemy aż w takim kraju
    absurdu(mam nadzieję ;)). Poza tym mój program nie trafi do ewidencji
    środków trwałych i wartości niematerialnych bo zrobiłem go sam
    korzystając z darmowych narzędzi, a z tego co wyczytałem mój nakład
    pracy nie może być brany do wyceny programu, choć gdybym go zamówił to
    musiałbym wyskoczyć z niemałej kasy. Do VAT 8% też dotarłem, będę
    handlował jednak z firmami i pozostanę przy 23% - dla klienta będzie
    to obojętne a dla mnie korzystne, bo nie będzie zwracało dodatkowej
    uwagi ze strony "Wielkiego Brata".

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2012-08-10 20:44:05
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Lukasz wrote:

    > Dzięki za odpowiedź. Posiedziałem sporo na szukaniu interpretacji
    > podatkowych itp.

    Ja się prawach autorskich nie znam, ale to nie jest tak jak piszesz
    jeśli chodzi o generowanie przychodu.
    Porównaj to raczej do ryczałtowej formy opodatkowania, tylko
    że tu koszty są ryczałtowe. W niczym to nie przeszkadza rozwojowi
    i generowaniu przychodów. A dopiero zobaczysz jakie będą koszty poprawiania
    korygowania wszystkiego, to wtedy będziesz jęczał, że nie robiłeś inaczej.
    Załatw sobie dupokrytkę (interpretację urzedową)

    > Do VAT 8% też dotarłem, będę
    > handlował jednak z firmami i pozostanę przy 23% - dla klienta będzie
    > to obojętne a dla mnie korzystne, bo nie będzie zwracało dodatkowej
    > uwagi ze strony "Wielkiego Brata".

    A mógłbyś podać przepis z którego wynika
    zróżnicowanie stawki w zależności od typu odbiorcy?
    I tak przy okazji: czy jesteś pewny, że wyższa stawka jest obojętna dla
    odbiorcy?
    Nie chce mi się szukać, ale opodatkowanie np czynności zwolnionych
    odbiera prawo do odliczenia. Sama stawka jest neutralna?