  • 11. Data: 2012-08-10 22:40:42
    Temat: Re: Spis z natury na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej.
    Od: Lukasz <k...@a...pl[usun]>

    W dniu 10.08.2012 20:44, cef pisze:
    > Ja się prawach autorskich nie znam, ale to nie jest tak jak piszesz
    > jeśli chodzi o generowanie przychodu. Porównaj to raczej do
    > ryczałtowej formy opodatkowania, tylko że tu koszty są ryczałtowe. W
    > niczym to nie przeszkadza rozwojowi i generowaniu przychodów. A
    > dopiero zobaczysz jakie będą koszty poprawiania korygowania
    > wszystkiego, to wtedy będziesz jęczał, że nie robiłeś inaczej. Załatw
    > sobie dupokrytkę (interpretację urzedową)

    Studiuję Ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych wynalazłem coś
    takiego - nie wiem czy dobrze to interpretuję czy nie:

    Art. 14
    2. Przychodem z działalności gospodarczej są również:
    (...)
    2b. W przypadku umowy najmu lub dzierżawy rzeczy albo praw majątkowych oraz
    umów o podobnym charakterze, których przedmiotem są składniki majątku
    związane z działalnością gospodarczą, jeżeli wynajmujący lub
    wydzierżawiający
    przeniósł na rzecz osoby trzeciej wierzytelności z tytułu opłat
    wynikających z
    takich umów, a umowy te między stronami nie wygasają, do przychodów wy-
    najmującego lub wydzierżawiającego nie zalicza się kwot wypłaconych przez
    osobę trzecią z tytułu przeniesienia wierzytelności. Opłaty ponoszone
    przez na-
    jemcę lub dzierżawcę na rzecz osoby trzeciej stanowią przychód wynajmującego
    lub wydzierżawiającego w dniu wymagalności zapłaty.

    Program będzie wytworzony w ramach DG(choć nie zaliczy się do środków
    trwałych i środków niematerialnych i prawnych) więc umowa licencji wg.
    mnie zalicza się do "(...) umów o podobnym charakterze(...)", tak więc
    opłata za licencję powinna być traktowana jako przychód z DG.

    > A mógłbyś podać przepis z którego wynika zróżnicowanie stawki w
    > zależności od typu odbiorcy? I tak przy okazji: czy jesteś pewny, że
    > wyższa stawka jest obojętna dla odbiorcy? Nie chce mi się szukać,
    > ale opodatkowanie np czynności zwolnionych odbiera prawo do
    > odliczenia. Sama stawka jest neutralna?

    Co do VAT to konkretów nie napiszę, ale z tego co obiło mi się o uszy to
    autor programu może skorzystać z 8% ale nie jest to przymus.

  • 12. Data: 2012-08-10 22:42:09
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 10 Aug 2012 20:04:47 +0200, Lukasz napisał(a):

> [...]
    > przychodem z praw autorskich) - chyba nie żyjemy aż w takim kraju
    > absurdu(mam nadzieję ;)). Poza tym mój program nie trafi do ewidencji
    > środków trwałych i wartości niematerialnych bo zrobiłem go sam
    > korzystając z darmowych narzędzi, a z tego co wyczytałem mój nakład
    > pracy nie może być brany do wyceny programu, choć gdybym go zamówił to
    > musiałbym wyskoczyć z niemałej kasy. Do VAT 8% też dotarłem, będę
    > handlował jednak z firmami i pozostanę przy 23% - dla klienta będzie to
    > obojętne a dla mnie korzystne, bo nie będzie zwracało dodatkowej uwagi

    Pamiętaj, że przy prawach autorskich masz obecnie zryczałtowane koszty w
    wysokości 50%. Czy rzeczywiście nie jest to wysokość opłacalna? W
    przyszłym roku powyżej pewnego dochodu będzie być może tylko 20%.

    I sprawa VAT: mylisz się. Dla klienta nie będzie to obojętne. Jak urząd
    skarbowy zakwestionuje ci 23%, to twój klient będzie miał dużo większe
    kłopoty niż ty, bo to on będzie miał bezprawnie odliczony podatek i on
    będzie go zwracał z odsetkami. Ręczę ci, że ich księgowy będzie gotów cię
    powiesić.

  • 13. Data: 2012-08-10 22:49:00
    Od: Lukasz <k...@a...pl[usun]>

    W dniu 10.08.2012 22:42, jureq pisze:
> [...]
    > koszty w wysokości 50%. Czy rzeczywiście nie jest to wysokość
    > opłacalna? W przyszłym roku powyżej pewnego dochodu będzie być może

    Wolałbym rozliczać to przez przychód z DG bo wtedy mam klarowniejszą
    sytuację. Obecnie nawet nie wiedziałbym jak się zabrać do rozliczania DG
    i przy tym z praw autorskich. Poza tym dostałem środki za założenie
    działalności, więc nie wiem czy tutaj nie byłoby potem jakiś perturbacji.

    Sprawdzę to w takim razie.

  • 14. Data: 2012-08-10 23:15:30
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    jureq wrote:

> [...]
    > większe kłopoty niż ty, bo to on będzie miał bezprawnie odliczony
    > podatek i on będzie go zwracał z odsetkami.

    A jaki paragraf?
    Bo wydaje mi się, że to usunęli z ustawy i teraz jak większy
    ktoś naliczy, to zapłacić musi (art 108 z głowy)
    ale w okolicy art 88 sporo ppktów usuniętych, których nie pamiętam
    i tam zostało tylko, że niepodatkowane i zwolnione transakcje
    ovatowane przez sprzedawcę czynią realny problem nabywcy.

  • 15. Data: 2012-08-11 00:03:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Aug 2012, Lukasz wrote:

    > podatkowych itp. Sprzedaż licencji będę traktował jako przychoód
    > z działalności i tyle.

    "Każdy odpowiada za siebie" :D
    Przyznam, że daję spore szanse iż nikt się nie przyczepi.
    Ale, choć hadko pisać, jak się przyczepi, to IMO będzie miał
    100% racji, więc wszelkie próby dalszej obrony będą sprawę
    tylko pogarszały.

    > W końcu mam PKD o wydawaniu programów, więc
    > sprzedaż licencji jest dla tego typu firmy meritum istnienia.

    Tyle, że podatków nie obchodzi owo meritum.
    Jakby to absurdalnie nie brzmiało, kryterium "przychodu
    z DG w rozumieniu podatku dochodowego" *NIE JEST* fakt
    prowadzenia DG.
    Podstawą zaliczenia jest regulacja zawarta w przepisie.
    Najprościej wyjaśnić to na przypadku sprzedaży byłego środka
    trwałego, od którego parę lat temu była odliczana amortyzacja.

    No i teraz mamy kwiatek: przychód, który "pasuje" do dwu
    różnych, niezależnych przepisów, wymienionych w różnych
    miejscach ustawy.
    Jedno (miejsce) wcześniej (art.14), drugie później (art.18).
    No i mamy trudne, acz proste pytanie: który z tych przepisów
    jest obowiązujący w danym przypadku i *dlaczego*?

    > Jak będą
    > problemy to wtedy będę zmieniał, poprawiał, korygował

    No to Ty chyba jeszcze nic nie korygowałeś w urzędach ;)
    (bo ja właśnie koryguję podwójny kiks w ZUSie - ale oczywiście
    wiem, że nie ma innej metody, niż kolejne papierki które
    sekwencyjnie spowodują że "system się dowie", bo naraz
    się dowiedzieć nie może, udławi się).

    > ale na zdrowy
    > rozsądek - jeśli sprzedaje się swoje programy i US zakwestionowałby
    > przychód i koszty, bo potraktowałby je jako pochodzące z innego źródła

    Bardzo konkretnie - ze źródła z art.10.1.7 oraz (dalej szczegółowo)
    art.18, żeby ktoś sobie nie pomyślał, że "inne źródła", czyli
    odpowiednio art.10.1.9 i odpowiednio art.20 :D

> [...]
    > mogłaby generować przychodu(który w takiej interpretacji byłby
    > przychodem z praw autorskich) - chyba nie żyjemy aż w takim kraju

    Mi się wydawało, że przykłady interpretacji były na grupie
    wymieniane.

    > Poza tym mój program nie trafi do ewidencji
    > środków trwałych i wartości niematerialnych

    Nie może, i na to interpretacje na pewno były :)

    > a z tego co wyczytałem mój nakład
    > pracy nie może być brany do wyceny programu, choć gdybym go zamówił to
    > musiałbym wyskoczyć z niemałej kasy.

    To akurat jest oczywiste, choć jest powodem niezrozumienia.
    Oczywistość wynika z faktu, że właśnie "praca" jest tym, co zostaje
    (m.in. :)) opodatkowane przy podatku dochodowym.

    > Do VAT 8% też dotarłem, będę
    > handlował jednak z firmami i pozostanę przy 23%

    J.w. - jest spora szansa że nikt się nie przyczepi, ale takie
    prawo nie wynika z żadnego przepisu.

    > - dla klienta będzie
    > to obojętne a dla mnie korzystne, bo nie będzie zwracało dodatkowej
    > uwagi ze strony "Wielkiego Brata".

    Z tą uwagą trzeba się zgodzić :)

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2012-08-11 00:09:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Aug 2012, cef wrote:

    > A jaki paragraf?

    IMVHO uwaga jest słuszna.
    Ale słuszny jest również fakt, że niezgodności to nie usunie.
    Odpowiedzieć trzeba na pytania:
    - czy US może nakazać złożenie korekty
    - czy US może wydać decyzję w kwestii wymiaru podatku
    ...oraz jakie skutki uboczne może to spowodować.

    Obawiam się jakiejś pułapki, "typowej terminowej", znaczy
    "to pan sobie słuszne odliczenie uzna od dziś, ale niesłuszną
    zaległość od momentu podatkowego faktury i doliczy odsetki".

    IMO brak w Ordynacji przepisu znoszącego niedopłaty *za okres*
    istnienia kwoty nadpłaty która je kompensuje, a nie (dopiero)
    od momentu w którym skompensowanie zostaje uznane "papierkiem"
    jest karygodnym naciąganiem podatników i płatników.

    pzdr, Gotfryd