eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiSpis z natury na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej. › Re: Spis z natury na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej.
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Wed, 8 Aug 2012 23:26:24 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Spis z natury na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej.

    On Tue, 7 Aug 2012, Lukasz wrote:

> [...]

    Protestuję!
    ;)
    Dochodem z praw majątkowych.

    ...tudzież czy osobiście wyprodukowane prawo majątkowe może stanowić
    WNiP w rozumieniu podatku dochodowego.

    > Dzięki za informację. Przyjrzę się temu, choć brzmi to dość kuriozalnie, że
    > sprzedaż licencji może nie być przychodem z DG w przypadku założenia firmy
    > informatycznej z odpowiednimi PKD.

    Ale sprawa jest dość prosta - weź ustawę w garść (no, może prościej na
    monitor rzucić) i popatrz na listę źródeł przychodu.
    W art. 10 jest "lista", później rozpisana szczegółowo.
    Znajdziesz takie przypadki, kiedy dana realizacja kwalifikuje się do
    dwu lub więcej przypadków.
    Jeśli tak jest, to działają zwykłe "zasady prawne", wg których liczy się
    przepis bardziej szczegółowy, co dla przypadku równorzędnego zapisania
    (znaczy artykuły porównywane ze sobą lub ustępy w tym samym artykule)
    z grubsza sprowadza się do zasady "napisany dalej w treści jest
    szczegółowszy" - oczywiście, jest trochę metod na wyłączenie tego
    mechanizmu (w stylu "z wyjątkiem art..."), ale dla omawianego przypadku
    takiego wyłącznika nie widać.

    Możesz na to popatrzeć z innej strony - jeślibyś sprzedawał własne
    licencje, to możesz nie zakładać firmy; a to by znaczyło, że dopóki
    w ustawie nie ma zapisu "podatnik może" (czy też "przedsiębiorca może"
    lub "producent może" itede, stosownie do ustawy), to taka sprzedaż
    byłaby, jak to czasami bywa potocznie nazywane, "nielegalna".
    A tak nie jest.

    Co do meritum, w zupełności zgadzam się, że w ustawie powinno być
    "podatnik może" (zaliczyć przychody z osobistych praw majątkowych
    zaliczyć do przychodów z DG, o ile pokrywają się "tematycznie").
    Ale nie ma.
    No i co zrobisz posłom, jak nie zapisali?

    W sumie skarbówka nie ma wyjścia: jeśli ktoś zwróci na to uwagę,
    to musi "osobisty program" wywalić z WNiP DG, koszty na jego
    stworzenie też, przychody kazać opodatkować osobno itede.
    Wyjściem omawianym w przeszłych dyskusjach jest splątanie
    "produktu", tak że nie jest on już "osobisty".
    Co najmniej nie ma wtedy prostej odpowiedzi jak to rozplątać ;)
    i jest szansa, że nikt się nie przyczepi.
    Ale jak to mawiają: każdy odpowiada za siebie.

    BTW: dla "osobistych" praw majątkowych przysługuje 8% stawka VAT.
    Do sprawdzenia:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,670,51
    384,20120101,wykaz-towarow-i-uslug-opodatkowanych-st
    awka-podatku-w.html
    ...poz.181
    Bo oczywiście dla VAT kryteria określania DG są inne, więc sprzedaż
    (własnej, znaczy dla własnego utworu) licencji stanowi "DG w rozumieniu
    VAT" (również, jeśli ktoś nie prowadzi "DG w rozumieniu przepisów
    o DG ani przepisów o podatku dochodowym").

    pzdr, Gotfryd