  • 1. Data: 2005-01-14 02:20:30
    Temat: Spis z natury - poczatkujacy
    Od: "Bert" <b...@i...pl>

    Witam
    Prosze o pomoc jako poczatkujacy.
    Zaczynam prowadzic DG i mam kilka podstawowych pytan odnoscie poczatkowego
    spisu z natury:
    1. Czy wprowazam do spisu wszystkie rzeczy uzywane w firmie?? Czy tylko te o
    wartosci powyzej 1.500zł?
    NP. kalkulator (20zł) tez umieszczam w spisie obok komputera, czy moge go
    pominac?
    2. Jestem na ryczalcie, jak umiescic pierwszy spis z natury w ewidencji
    przychodow? Gdzie to wpisac, skoro tam sa tylko tabele stawki ryczaltu
    20%,17%,....???
    Czy spis ma jakis numer?? Bo na arkuszu mam tylko strona nr?
    3. Powiedzmy, ze przez rok prowadze DG (tylko uslugi) w jaki sposob bedzie
    wygladal moj remanent?
    Czy bedzie on = 0 ,czy moze bedzie = wartosci spisu z natury z 1 dnia
    dzialalnosci?
    4. Gdy podczas roku zakupie do firmy drukarke o wartsci 350zł i z niej
    korzystam w biurze, to czy wpisuje ten zakup do remanentu konczacego rok??
    Sorry za takie podstawy, ale w US panie sa tak nieprzyjemne, ze lepiej nie
    mowic.
    Z gory dziekuje za odp.
    Pozdrawiam
    Bartek

  • 2. Data: 2005-01-14 10:13:37
    Temat: Re: Spis z natury - poczatkujacy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Jan 2005, Bert wrote:

    >+ Witam
    >+ Prosze o pomoc jako poczatkujacy.
    >+ Zaczynam prowadzic DG i mam kilka podstawowych pytan odnoscie
    >+ poczatkowego spisu z natury:
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

> [...]
    >+ wartosci powyzej 1.500zł?
    >+ NP. kalkulator (20zł) tez umieszczam w spisie obok komputera, czy moge go

    Wytłumacz ty mi skąd bierzesz pomysł żeby w spisie "początkowym"
    *w ogóle* znalazły się ST i wyposażenie ???
    ST mają się znaleźć w EST - podobnoż dla ryczałtu nazywał się
    toto "wykaz ST" a nie "ewidencja" ale podobnoż znowu coś zmieniali
    w zeszłym roku więc tylko gdybam co do nazwy.
    Wyposażenie... biorąc pod uwagę *cel* istnienia ewidencji na
    ryczałcie to nie wiem co powiedzieć.
    Na KPiR wyposażenie nie kupionego w czasie DG IMHO nie ma sensu
    nigdzie wpisywać. Na ryczałcie... no tak, wypadałoby mieć dowód
    iz wyposażenie NIE było kupione W TRAKCIE opodatkowania ryczałtem..
    Może rozliczający ryczałt skomentują moje dywagacje :) (nie mam
    na myśli suchej odpowiedzi tak/nie a raczej "dlaczego" !)

    >+ 2. Jestem na ryczalcie, jak umiescic pierwszy spis z natury w ewidencji
    >+ przychodow? Gdzie to wpisac, skoro tam sa tylko tabele stawki ryczaltu
    >+ 20%,17%,....???

    Zlituj się.
    Zaczynasz DG, tak ?
    Masz *swój towar i materiały*, tak ? (bo TO wprowadza się do
    "zwykłego remanentu")
    I chcesz ów remanent wprowadzić *po stronie przychodów* ?????
    Czyli od czegoś co masz kupione z *już opodatkowanych pieniędzy*
    chcesz zapłacić *drugi podaytek dochodowy* ?
    Ech... MF takich potrzebuje, dziura w budżecie jest ;)

    >+ Czy spis ma jakis numer?? Bo na arkuszu mam tylko strona nr?

    Nie, spis ma datę. A strony muszą być ponumerowane :)
    Zastrzegam iż sam prowadzę KPiR - patrz sygnatura - ale część
    przepisów jest wspólna.
    A "logice" rozliczania obiegu towarów i dokumentów dobrze jakbyś
    się tak spróbował przyjrzeć... z *teoretycznego* punktu widzenia.
    Dobrze robi :)
    Czyli odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
    - co jest moim majątkiem
    - w którym momencie płacę podatek *dochodowy* (ryczałt ewid. to też
    podatek dochodowy, tylko że liczony "przychodowo" :)) i *od czego*,
    w szczególności czy płacę go *od posiadanego majątku*
    - ...a od czego ten podatek płacę :)

> [...]
    >+ wygladal moj remanent?
    >+ Czy bedzie on = 0 ,czy moze bedzie = wartosci spisu z natury z 1 dnia

    Rozumiem iż coś MIAŁEŚ "na stanie" ? I że NIE były to środki trwałe :>
    ani wyposażenie, tylko towary handlowe i materiały do produkcji ?
    I nic nie zużyłeś ?
    No to co się miało *zmienić* ? ;)
    Remanent obejmuje *cały stan* a nie różnicę - różnicę remanentową to
    się na KPiR liczy celem skorygowania dochodu :) na ryczałcie chyba
    nikogo nie interesuje (oprócz sprawdzenia "na zdrowy rozum" czy
    podatnik na czarno nie handluje :>)

    >+ 4. Gdy podczas roku zakupie do firmy drukarke o wartsci 350zł i z niej
    >+ korzystam w biurze, to czy wpisuje ten zakup do remanentu konczacego rok??

    Ty to chyba powinieneś się zainteresować JAKIE EWIDENCJE MASZ MIEĆ.
    Zacznij od książki kontroli i wypisz listę... :]

    Bo mi wychodzi iż nie jesteś świadom że jest coś takiego jak ewidencja
    środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (bądź też
    "wykaz") i że jej treść *NIE* wchodzi do "normalnego remanentu".

    >+ Sorry za takie podstawy, ale w US panie sa tak nieprzyjemne, ze lepiej nie
    >+ mowic.

    ...prawdę mówiąc im nie płacą za szkolenie podatnika "z podstaw" :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-01-14 10:18:20
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > Wytłumacz ty mi skąd bierzesz pomysł żeby w spisie "początkowym"
    > *w ogóle* znalazły się ST i wyposażenie ???

    A tak poza tym to czy naprawde jest przepis by ten spis robic
    i jescze na dodatek gdzie go "wprowadzac" ?
    (oczywiscie o ryczalcie mowimy, bo w KPiR to i owszem,,,)

    Boguslaw

  • 4. Data: 2005-01-14 13:22:47
    Od: "Bert" <b...@i...pl>

> [...]
    > Może rozliczający ryczałt skomentują moje dywagacje :) (nie mam
    > na myśli suchej odpowiedzi tak/nie a raczej "dlaczego" !)

    [Bert]
    No wiec postaram sie wytlumaczyc.
    Zaczyna DG prowadzona w swoim domu, mam stary komputer(wartosc 700zł) czyli
    nie wpisze go w ST.
    Kupilem go 2 lata temu od kolegi(nie mam faktury ani rachunku na to).
    Wiec aby US wiedzial ze nie jest to rzecz kradziona, rozpoczynajac
    dzialalnosc musze to umiescic w "spisie poczatkowym wyposazenia".
    Nie wiem jak to sie nazywa, i stad moje problemy, ale mysle ze wytlumaczylem
    o co mi chodzi.

> [...]
    > chcesz zapłacić *drugi podaytek dochodowy* ?
    > Ech... MF takich potrzebuje, dziura w budżecie jest ;)

    Ten ow "spis poczatkowy wyposazenia"(dalej nie wiem jak to nazwac) trzeba
    zamiescic w Ewidencji Przychodow jako pierwszy wpis, ze zostal on
    sporzadzony i jego wartosc.
    Bo tak powiedziano mi w US.
    Wiec pytam gdzie to wpisac???
    Chyba powinno byc tak: Stan poczatkowy z dnia wynosi 700zł.
    Jesli sie myle i spisu wyposazenia sie nie wpisuje tam to prosze mnie
    porawic.

> [...]
    > się na KPiR liczy celem skorygowania dochodu :) na ryczałcie chyba
    > nikogo nie interesuje (oprócz sprawdzenia "na zdrowy rozum" czy

    Wiec w remanent wpisuje sie tylko towary, a nie wyposazenie? Dobrze
    zrozumialem?

> [...]
    > środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (bądź też
    > "wykaz") i że jej treść *NIE* wchodzi do "normalnego remanentu".

    Chodzi mi oto ze kupuje drukarke do uzywania jej w firmie, czy po dokonaniu
    zakupu wpisuje to gdzies??

    Sorry jeszcze raz za moje braki, ale kazdy kiedys zaczynal....
    Dzieki za odp.
    Pozdrawiam
    Bert

  • 5. Data: 2005-01-14 15:51:43
    Od: "Domino" <n...@s...pl>

    polecam poczytac "ABC Small Businessu" - www.misie.pl

    Domino

  • 6. Data: 2005-01-14 18:27:38
    Od: "Iwona" <s...@g...pl>

    Czesc!

> [...]
    > Sorry za takie podstawy, ale w US panie sa tak nieprzyjemne, ze lepiej nie

    Widze, ze naprawde jestes, przepraszam za wyrazenie, "zielony" w temacie
    prawa podatkowego, ale pociesze cie, ze osoby, ktore ci odpowiedzialy tez
    nie maja o tym wiekszego pojecia (swiadcza o tym ich wypowiedzi). Moja dobra
    rada to udac sie do ksiegowej. To troche kosztuje, ale biorac pod uwage
    sankcje jakie groza za nieznajomosc prawa, dobrze zaiwestowac w
    profesjonaliste.

    Pozdrawiam. Iwona (ksiegowa)

  • 7. Data: 2005-01-14 18:58:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Jan 2005, Bert wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Nie wiem jak to sie nazywa, i stad moje problemy, ale mysle ze wytlumaczylem

    Wytłumaczyłeś.
    To nie jest "remanent" :)
    Jak się nazywa właściwy "papier" na ryczałcie niech ci ryczałtowcy
    powiedzą bo ja moge coś przekręcić - na KPiR nazywa się toto "ewidencja
    wyposażenia".

> [...]
    >+ Ten ow "spis poczatkowy wyposazenia"(dalej nie wiem jak to nazwac) trzeba
    >+ zamiescic w Ewidencji Przychodow jako pierwszy wpis, ze zostal on

    Szokujesz mnie.
    To co ty chces "spisać" to WYPOSAŻENIE.
    Pierwsze słyszę żeby wyposażenie wpisywać do *PRZYCHODÓW*.
    Takoż pierwsze słyszę żeby remanent (to jest *co innego* - bo to
    jest spis materiałów i towarów handlowych) uznawać za przychód.
    Ale być może jest tak jak na KPiR - że remanent wpisuje się
    do ewidencji przychodów, ale się go nie sumuje (służy do wyliczenia
    równicy remanentowej *po* okresie obliczeniowej) - to by miało
    ręce i nogi.

> [...]
    >+ Chyba powinno byc tak: Stan poczatkowy z dnia wynosi 700zł.
    >+ Jesli sie myle i spisu wyposazenia sie nie wpisuje tam to prosze mnie

    Zastrzegam że ja KPiR jestem :)
    Ale *wydaje mi się* iż wpisywanie wyposażenia do ewidencji przychodów
    byłoby *bez sensu* !
    Toto wpisuje się do *osobnej* ewidencji...
    I jakoś tak mi się wydaje że EW zaprowadza się *dopiero* w razie
    przejścia z ryczałtu na KPiR ! Mylę się ?

    >+ > >+ Czy spis ma jakis numer?? Bo na arkuszu mam tylko strona nr?
    >+ >
    >+ > Nie, spis ma datę. A strony muszą być ponumerowane :)

    ...zastrzegam iż to powyżej dotyczy *remanentu* a nie ewidencji
    wyposażenia...

    >+ > Zastrzegam iż sam prowadzę KPiR

    :)

    >+ [Bert]
    >+ Wiec w remanent wpisuje sie tylko towary, a nie wyposazenie? Dobrze
    >+ zrozumialem?

    IMO tak. Z zastrzeżeniem że ja "nie ryczałtowiec" :)
    I że *jest* taki remanent w którym *ujmuje się* wyposażenie: to
    jest remanent końcowy (jak się zamyka DG).

    Straciłem cierpliwość :>
    Chciałem cię zagonić do tego co powinieneś zrobić: czytania
    przepisów.

    Masz pod nos:
    http://podatki.pl/bap1.php/201198.htm#r2
    +++
    Art. 20. 1. Podatnicy, uzyskujšcy przychody wymienione
    w art. 6 ust. 1, sš obowišzani sporzšdzić spis z natury towarów
    handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych,
    półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków, zwany dalej
    "spisem z natury", na dzień zaprowadzenia ewidencji
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    oraz
    na koniec każdego roku podatkowego.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Spis z natury należy sporzšdzić również w razie zmiany wspólnika
    lub zmiany umowy spółki, a także na dzień likwidacji działalnoœci.
    W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego
    o likwidacji działalnoœci gospodarczej, podatnicy sš obowišzani
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    objšć spisem z natury również rzeczowe składniki majštku zwišzane
    z wykonywanš działalnoœciš, niebędšce œrodkami trwałymi,
    zaliczane do wyposażenia.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ----

    Czyli TAK JAK NA KPIR !!
    Masz obowiązek pod groźbą splonkowania ;) przeczytać dotyczące
    cię rozporządzenie:
    http://podatki.pl/bap1.php/ra181298.htm
    (czyli "jakie ewidencje trzeba mieć *dla podatku*")
    oraz ustawę jak wyżej:
    http://podatki.pl/bap1.php/ra201198.htm
    (rejestracja jest darmowa to nie marudź ;))

    >+ Chodzi mi oto ze kupuje drukarke do uzywania jej w firmie, czy po dokonaniu
    >+ zakupu wpisuje to gdzies??

    Wychodzi na to że nie. Chyba że jesteś VATmanem, to do ewidencji
    VAT - ale to osobna sprawa.
    Niemniej - niech ci RYCZAŁTOWCY powiedzą czy się nie mylę co do tego
    że na RE *nie* trzeba prowadzić EW.

    >+ Sorry jeszcze raz za moje braki, ale kazdy kiedys zaczynal....

    Acha.
    A ja znam takiego co to do siebie zastosował radę którą daje innym:
    "na początek przeczytać minimum 2000..3000 postów z grupy"
    Plus niezbędne ustawy plus trochę stron www.
    Tak, to ja - i dlatego nie oczekuj litości że niby "ciężka sprawa" :] !

    Acha: jak z tą książką kontroli ? ;) (żeby ci się nie wydawało że
    ewidencje podatkowe to jest WSZYSTKO :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)