  • 31. Data: 2008-12-03 08:15:06
    Temat: Re: Społka Z O.O. - wkład niepieniężny
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-12-02, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    > Zarząd SA? Jeśli mówimy o art. 299ksh, to dotyczy on tylko sp. z o.o.
    >
    > art. 299
    > § 1. Jeżeli egzekucja przeciwko spółce okaże się bezskuteczna,
    > członkowie zarządu odpowiadają solidarnie za jej zobowiązania.

    Fragment na który odpowiadałem dotyczył sp. z o.o. :)
    Więc w sumie jaka korzyść ze Sp. z o.o. w stosunku do DG?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 32. Data: 2008-12-03 10:02:17
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Wojciech Bancer wrote:

    > Fragment na który odpowiadałem dotyczył sp. z o.o. :)
    > Więc w sumie jaka korzyść ze Sp. z o.o. w stosunku do DG?

    Gdyby zacytować cały art. 299 to byłoby jasne:

    Art. 299
    § 1. Jeżeli egzekucja przeciwko spółce okaże się bezskuteczna,
    członkowie zarządu odpowiadają solidarnie za jej zobowiązania.

    § 2. Członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, o której
    mowa w § 1, jeżeli wykaże, że we właściwym czasie zgłoszono wniosek o
    ogłoszenie upadłości lub wszczęto postępowanie układowe, albo że
    niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości oraz niewszczęcie
    postępowania układowego nastąpiło nie z jego winy, albo że pomimo
    niezgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości oraz niewszczęcia
    postępowania układowego wierzyciel nie poniósł szkody.

    Piotrek

  • 33. Data: 2008-12-03 10:06:06
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Piotrek wrote:

> [...]
    > niezgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości oraz niewszczęcia
    > postępowania układowego wierzyciel nie poniósł szkody.

    Miał być cały ...

    § 3. Przepisy § 1 i § 2 nie naruszają przepisów ustanawiających dalej
    idącą odpowiedzialność członków zarządu.

    Piotrek

  • 34. Data: 2008-12-03 12:43:43
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Tue, 02 Dec 2008 16:40:22 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > Ponadto należy wziąć pod uwagę bardzo ważną rzecz: spółka odpowiada
    > za długi tylko swoim kapitałem.

    A jak wygląda sprawa jeżeli pan A przekształci spółke cywilną w sp. z o.o.,
    wnosząc np. maszyny budowlane i samochody jako KZ o wartości 60 000,00.
    Pan A jest jako osoba fizyczna właścicielem gruntu i budynków biurowych
    które chce wynajmować powstałej sp. z o.o. biura - może chyba, prawda?
    oczywiście jako pan A odprowadza podatki z tytułu wynajmu pomieszczeń
    biurowych.
    A teraz taka spółka po roku działalności zawarła umowę na roboty budowlane,
    zakupiła niezbędne materiały na przelew w hurtowniach ale jej kontrahent
    "wyślizgał" sp. z o.o. i nie zapłacił jej wynagrodzenia za prace i
    materiał. Hurtownie dopominają się o płatności za wydany materiał ... sp. z
    o.o. nie ma z czego zapłacić ... ogłasza wtedy upadłość?
    KZ wynosi 60 000,00 a długi np. 500 000,00.
    Czy pan A odpowiada swoim majątkiem prywatnym (grunty, ziemia) za
    zobowiązania sp. z o.o. która ma -440 000,00 ???
    Czy też pan A spłaci tylko te 60 000,00 i resztę ma w du...e i hurtownie
    mogą go cmoknąć?

    Mnie się wydaje że w taki sposób to by nikt poważny by nie robił interesów
    ze sp. z o.o. ....

  • 35. Data: 2008-12-03 14:50:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Dec 2008, Liwiusz wrote:

    > Ponadto należy wziąć pod uwagę bardzo ważną rzecz: spółka odpowiada za
    > długi tylko swoim kapitałem. Nie jest dobrze, jeśli na rynku powstanie dużo
    > podmiotów, których wartość finansowa będzie praktycznie zerowa.

    Ale może przynajmniej spowoduje:
    1. padnięcie głupiego mitu że "spółka jest lepsza" (z dyskusji na .prawo
    wynika, że świadomość iż jest na odwrót mają... windykatorzy :D)
    2. przyglądanie się danym kontrahentów. Bo na dziś to wychodzi ze nie
    wszyscy i nie wszędzie zdają sobie sprawę, że zacząć należy od
    zażądania REGONU i numeru wpisu, a nie jakiegoś tam trzeciorzędnego
    NIPu...

    pzdr, Gotfryd

  • 36. Data: 2008-12-03 14:59:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Dec 2008, Herald wrote:

> [...]
    > zakupiła niezbędne materiały na przelew w hurtowniach ale jej kontrahent
    > "wyślizgał" sp. z o.o. i nie zapłacił jej wynagrodzenia za prace i

    Ale co z tym materiałem zrobił?
    Skoro ma nowe budynki (z tego materiału), to ta sp-ka przecież zadbała
    o jakieś poręczenie majątkowe na ich hipotece, nie? ;)
    Oczywiśce - jak spółka nie ma zabezpieczenia, a to co wybudowała
    zostało już zbyte przez 4 pośredników, no to...

    Ba - a co za różnica z przypadkiem kiedy "pan A" wybudowałby to sobie
    we własnej DG?
    Może (z *tego* p. widzenia) *tylko* zyskać.

    > Hurtownie dopominają się o płatności za wydany materiał ... sp. z
    > o.o. nie ma z czego zapłacić ... ogłasza wtedy upadłość?
    > KZ wynosi 60 000,00 a długi np. 500 000,00.

    A wierzytelność za to co wybudowali wcięło czy jak?

> [...]
    > zobowiązania sp. z o.o. która ma -440 000,00 ???
    > Czy też pan A spłaci tylko te 60 000,00 i resztę ma w du...e i hurtownie

    Musisz odpowiedzieć, co się stało z wierzytelnością!

    > Mnie się wydaje że w taki sposób to by nikt poważny by nie robił interesów
    > ze sp. z o.o. ....

    No i tak jest :P

    1. Nikt Ci nie da materiałów za 400 000 zł "na piękne oczy".
    Idź i spróbuj :D

    2. Zabezpieczenie budowy wydawało się oczywiste, a jest czym (w sensie
    narzędzia prawnego pt. "hipoteka")

    pzdr, Gotfryd

  • 37. Data: 2008-12-03 19:21:17
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 02.12.2008 Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl> napisał/a:
    > 23-ego pazdziernika to poszlo do Senatu. Senat przyjal bez poprawek na
    > posiedzeniu 20-ego listopada.

    Jakos przeoczylem, ze ustawa zostala juz podpisana przez prezydenta. A wiec
    za miesiac bedzie obowiazywac.

    http://www.prezydent.pl/x.node?id=22543136 (poz. 56)

    --
    * Fido: 2:480/124 ** WWW: http://www.frasunek.com ** NICHDL: PMF9-RIPE *
    * Jabber ID: v...@c...pl ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ5JIV *

  • 38. Data: 2008-12-04 07:35:53
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 3 Dec 2008 15:59:39 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Ale co z tym materiałem zrobił?

    Zabudował je :)
    Załóżmy że to są kable które wkopuje się do ziemi :)

    > Skoro ma nowe budynki (z tego materiału), to ta sp-ka przecież zadbała
    > o jakieś poręczenie majątkowe na ich hipotece, nie? ;)

    No nie - to była po prostu umowa na wykonanie usługi - ułożenie kabla w
    ziemi.
    Sp. z o.o. "wzięła" z hurtowni ów kabel na przelewik, zabudowała go a
    zlecający roboty po otrzymaniu faktury .... olał sp. z o.o. wielkim sikiem
    - nie można z niego zwindykować kasy.
    Ani prezes ani zarząd nie działał na szkodę sp. z o.o. przecież - w dobrej
    wierze zawarł umowę, wykonał ta umowę.

    > A wierzytelność za to co wybudowali wcięło czy jak?

    Nie ma szans na odzyskanie od nich kasy :(

    > Musisz odpowiedzieć, co się stało z wierzytelnością!

    No nie ma z czego zwindykować wierzytelności :(

    > 1. Nikt Ci nie da materiałów za 400 000 zł "na piękne oczy".
    > Idź i spróbuj :D

    Gotfrydzie - nie do końca przeczytałeś mój poprzedni post.
    Pisałem w nim że ta sp. z o.o. powstała z *przekształcenia* spółki
    cywilnej.
    Nie napisałem jednak że spółka cywilna istniała na "rynku" wieeele lat i ma
    wyrobiona markę oraz pozycję w hurtowniach i bez problemu dostaje materiały
    na odroczony termin płatności.

    > 2. Zabezpieczenie budowy wydawało się oczywiste, a jest czym (w sensie
    > narzędzia prawnego pt. "hipoteka")

    I głownie nurtujące pytanie:
    - czy pan "A" odpowiada majątkiem prywatnym za zobowiązania sp. z o.o. przy
    założeniu że nie było złej woli, złego zarządzania tą spółką oraz że pan
    "A":
    - jest prezesem sp. z o.o. ;
    - nie jest prezesem, jest tylko członkiem zarządu sp. z o.o.

  • 39. Data: 2008-12-04 16:46:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Dec 2008, Maddy wrote:

    > holenderskich niezrozumiała. Nie wierzyli że pożyczając swojej spółce 4
    > miliony zł na 6 miesięcy na rozkręcenie produkcji powodują koszmarne problemy
    > dla księgowego.
    > W ogóle najpierw to jeden z udziałowców chciał te pieniądze po prostu dać
    > spółce.. ale jak usłyszał ile spółka zapłaci za taka darowiznę to zdębiał.
    >
    > Może tu tkwi problem?

    ZDECYDOWANIE tak.
    Polski ustawodawca raczył był zupełnie bez sensu ponastawiać podatków
    od wszystkiego.
    A w szczególności "od niczego".
    Fakt, że od przeprowadzenia staruszki przez jezdnię podatki nie należą
    się tylko wtedy, jeśli całość "usługi" zostanie przeprowadzona
    za pośrednictwem instytucji dobroczynnej stanowi przykład do rozważań.

    A ściślej - przedstawia problem znacznie poważniejszy, mianowicie
    tego jak powszechne MUSI być łamanie prawa, aby jako tako w ogóle
    dało się żyć.

    Ano.

    pzdr, Gotfryd

  • 40. Data: 2008-12-04 17:00:48
    Temat: [NTG] bankructwo, było: Społka Z O.O. - wkład niepieniężny
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Dec 2008, Liwiusz wrote:

    > Nie wiem jak tam jest rozwiązana sprawa niespłaconych długów, ale nie widzę
    > większego sensu w obecnym stanie prawnym zakładania w PL spółki z kapitałem
    > 2zł, skoro z definicji spółka za swoje zobowiązania odpowiada tylko swoim
    > kapitałem, a jeśli długi przekroczą jego wysokość,

    Przedobrzyłeś.
    We własnym dobrze pojętym interesie zarząd może rozważać taki wniosek,
    jeśli długi przekroczą *wartość majątku spółki*.
    To kryterium wcale nie jest łatwo i online dostępne np. dla wierzycieli.

    > trzeba zgłosić wniosek o upadłość.

    :)

    > Zatem po założeniu takiej spółki mógłbym kupić na kredyt coś za 5zł, a po
    > tym miałbym obowiązek (w ciągu 14 dni) złożyć wniosek o upadłość (no, chyba
    > że wcześniej bym spłacił).

    Nie.
    Jeśli za te 5 zł coś *kupiłeś* i to *masz*, to spółka nadal dysponuje
    *wartością majątkową* 5 zł.
    No może 4 zł albo 3,50, jeśli to co kupiłeś zostało rozpakowane
    i jako "nie nówka nieśmigana" jest warte na rynku mniej :)
    Ale nawet 3,5+2 = 5,5, więc ciągle spółkę stać na oddanie długu.
    I ma czas do oddania do momentu wymagalnosci kredytu.

    Problem pojawiłby się w momencie, jakbyś:
    - nie mógł spłacić tych 5 zł kredytu
    - bo musiałeś komuś wypłacić 4 zł wynagrodzenia.

    Cytuję z ustawy:
    "Dłużnik jest niewypłacalny, jeżeli nie wykonuje swoich
    wymagalnych zobowiązań"

    1. Nie wykonuje
    2. Wymagalnych

    Drugie, odrębne kryterium, to właśnie "zejście in minus" z wartością
    majątku spółki. *Majątku*, nie gotówki w kasie!

    pzdr, Gotfryd