  • 1. Data: 2006-05-03 09:51:57
    Temat: Spółka cywilna - jakie formalności?
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Witam,

    Znajomy i ja mamy swoje DG. Chcemy rozpocząć oficjalnie współpracę w formie
    spółki cywilnej. Biorąc pod uwagę że ostatnio trochę się zmieniały przepisy
    w tym temacie - wolałbym się upewnić jak to przeprowadzić...

    Znalazłem to:
    http://prawo.hoga.pl/poradnik/spolka_cywilna_w_polsk
    im_systemie_prawnym.asp

    Czyli - czy procedura wygląda tak?
    1. podpisujemy umowę spółki cywilnej
    2. w GUS obaj zmieniamy dopisujemy działalność w ramach SC
    3. Wyprawa do US celem nadania NIP spółce i rejestracji VAT
    4. Wyprawa do ZUS w celu odwieszenia działalności (obaj zawiesiliśmy nieco
    ponad 6 lat temu).

    Czy coś przeoczyłem? Nigdzie nie znalazłem składnego opisu krok po kroku co
    należy zrobić, wolałbym upewnić się wcześniej żeby potem w ostatniej chwili
    nie było poślizgów :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 2. Data: 2006-05-03 17:34:49
    Temat: Re: Spółka cywilna - jakie formalności?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 May 2006, Jacek Osiecki wrote:

    > Czyli - czy procedura wygląda tak?
    > 1. podpisujemy umowę spółki cywilnej
    > 2. w GUS obaj zmieniamy dopisujemy działalność w ramach SC

    Hm... dawno nie oglądałem jak to ma być :) ale chyba jednak
    po drodze będzie UM (przed GUS).
    Po prawdzie od lat S.C. nie jest przedsiębiorcom i wpisowi nie
    podlega, ale za to podlegają wspólnicy. I głowy bym nie dał, ale
    coś w stylu "form" i "nazw" na zgłoszeniu chyba ciągle jest
    - i podjęcie SC wiąże się IMO z konieczności aktualizacji wpisu.
    Źle myślę?

    > 3. Wyprawa do US celem nadania NIP spółce i rejestracji VAT

    Można rozpatrzeć czy by dla wygody konta nie założyc.
    Takiego "wspólnego do DG"... (chyba banki internetowe też umożliwiają).

    > 4. Wyprawa do ZUS w celu odwieszenia działalności (obaj zawiesiliśmy nieco
    > ponad 6 lat temu).

    Uuuu... tu to ja tylko powiem że warto żebyś dał znać jak się
    skończyło.
    Dla porządku:
    - przepisu o SUS powołują się na podatkowe rozumienie "DG"
    - przepisy podatkowe *nie przewidują* stanu "zawieszenie"
    - przepisy o ZUS też nie przewidują
    - ZUS miał kiedyś w formularzu taką pozycję, w świetle powyższych
    uwag wygląda na to że bezprawną
    - ZUS już ścigał wielu "zawieszonych" o zaległe składki
    - ci co wygrali procesy przed NSA wygrali je w oparciu o wykazanie
    *nieprowadzenia* DG (a nie jej "zawieszenia"). Nie wiem jak się
    wykazuje (że się nie jest wielbłądem), były na grupie linki do
    opisów spraw i IMO warto żebyście sobie wcześniej poczytali :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-05-03 22:58:42
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Wed, 3 May 2006 19:34:49 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > podlega, ale za to podlegają wspólnicy. I głowy bym nie dał, ale
    > coś w stylu "form" i "nazw" na zgłoszeniu chyba ciągle jest

    No właśnie tak mi się wydawało, ale wygląda na to że po zmianie przepisów
    jest inaczej (cytat za http://prawo.interia.pl/abc/dzialalnosc?aid=5886&s=2
    ):

    "Nowe przepisy, które weszły od 1 stycznia 2001 r., tj. głównie prawo
    działalności gospodarczej oraz przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym
    Rejestrze Sądowym stanowią, że spółki cywilne nie są przedsiębiorcami oraz
    że wspólnicy dotychczasowych spółek cywilnych muszą do końca marca 2001 r.
    zarejestrować się w gminie jako indywidualni przedsiębiorcy prowadzący
    działalność gospodarczą."

    A my już działalności mamy...

    A potem jest już tylko:

    1) Następnym krokiem powinno być złożenie wniosku o wpis do Krajowego
    Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej i uzyskanie
    niepowtarzalnego numeru identyfikacyjnego REGON.

    2) Podobnego zgłoszenia ewidencyjnego musimy dokonać w Urzędzie Skarbowym,
    aby otrzymać numer identyfikacji podatkowej tj. NIP. Jest to o tyle istotne,
    że w toku naszej działalności będziemy musieli podawać NIP na wszelkich
    dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych, a więc na
    wszystkich fakturach i ofertach. Mimo zmian wprowadzonych od dnia 1 stycznia
    2001 r., w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o
    podatku akcyzowym spółka cywilna w dalszym ciągu posiada status podatnika
    (jako podmiot nie mający osobowości prawnej).

    > - i podjęcie SC wiąże się IMO z konieczności aktualizacji wpisu.
    > Źle myślę?

    Aktualizacji wpisu? Nie bardzo rozumiem... Zresztą, jutro dzień zacznę od
    telefonu do UM :)

    > Można rozpatrzeć czy by dla wygody konta nie założyc.
    > Takiego "wspólnego do DG"... (chyba banki internetowe też umożliwiają).

    No tak - to oczywiste :) Po prostu rozpatrywałem tylko kwestie urzędowe...

    > Uuuu... tu to ja tylko powiem że warto żebyś dał znać jak się
    > skończyło.

    Nie omieszkam :)

    > Dla porządku:
    > - przepisu o SUS powołują się na podatkowe rozumienie "DG"
    > - przepisy podatkowe *nie przewidują* stanu "zawieszenie"
    > - przepisy o ZUS też nie przewidują

    Tak, ale równocześnie ZUS oficjalnie informuje, że liczy się faktyczne
    prowadzenie działalności, a nie to czy się posiada uprawnienia do jej
    prowadzenia.

    > - ZUS miał kiedyś w formularzu taką pozycję, w świetle powyższych
    > uwag wygląda na to że bezprawną

    Nie było tam "zawieszenia" tylko "zaprzestanie działalności".
    A zarówno kolega jak i ja działalność zaprzestaliśmy - żadnych faktur,
    żadnych czynności w ramach DG, zerowe PITy.

    > - ZUS już ścigał wielu "zawieszonych" o zaległe składki

    Ścigał tych, którzy firmę odwieszali parę razy w miesiącu w celu wystawienia
    faktury - to akurat było ze strony tych osób dosyć mało rozsądne...
    Ścigał też osoby, które twierdziły że mają działalność sezonową
    (np. sprzedaż lodów na plaży) i z tego co wiem to gdy już dochodziło do
    wygranych to właśnie w takich przypadkach.

    Teraz ZUS podaje nawet jawnie przykład osoby wykonującej działalność
    sezonową jako taki, gdzie można "zawieszać".

    > wykazuje (że się nie jest wielbłądem), były na grupie linki do
    > opisów spraw i IMO warto żebyście sobie wcześniej poczytali :)

    Temat jak najbardziej znam, natomiast ZUS ostatnio nieco chyba złagodniał
    a przede wszystkim uściślił zasady gry.

    Pozdrawiam,

  • 4. Data: 2006-05-04 07:36:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > No właśnie tak mi się wydawało, ale wygląda na to że po zmianie przepisów
    > jest inaczej (cytat za http://prawo.interia.pl/abc/dzialalnosc?aid=5886&s=2
    ):

    Z twojej wypowiedzi wynika że nie jest inaczej!

> [...]
    > że wspólnicy dotychczasowych spółek cywilnych muszą do końca marca 2001 r.
    > zarejestrować się w gminie jako indywidualni przedsiębiorcy prowadzący

    No i?
    Toż piszę - S.C. nie jest przedsiębiorcą.
    Ale przedsiębiorca musi AFAIK podać "formy" i "nazwy" DG.
    Nie musi się ponownie rejestrować (bo DG już ma) ale musi ZMIENIĆ
    wpis, podając że ma udział również w SC.
    O ile wiem są pewne rozbieżności co do zawartości formularza dotyczącego
    rejestracji DG w każdej gminie (z braku wzoru wydanego przez ministra).
    IMO informacja o "formie" (czyli m.in. o prowadzeniu DG w formie SC
    wraz z informacją "z kim jest prowadzona") powinna tam być - bo to
    odpowiadałoby celowi ewidencji!
    Istotne dla wierzycieli - bo należności SC można dochodzić od każdego
    wspólnika ale należności wspólnika nie można ściągać z majątku
    ujętego w SC (więc część "indywidualnego" majątku przedsiębiorcy
    zawarta w majątku spółki jest chroniona przed jego "indywidualnymi"
    wierzycielami, nie mogą jej ściągnąć!!).

    > Aktualizacji wpisu?

    A nie?
    Oglądałeś swój wpis? :)
    Tam jest NIE TYLKO treść: "chcę być przedsiębiorcą, data, podpis" :)
    Jest jeszcze parę innych pól...

    > Nie bardzo rozumiem... Zresztą, jutro dzień zacznę od
    > telefonu do UM :)

    Miłego dnia!

    > Tak, ale równocześnie ZUS oficjalnie informuje, że liczy się faktyczne
    > prowadzenie działalności

    Owszem, i ten sam ZUS iluś przedsiębiorców pozwał o zapłacenie składek.
    Bo oczywiście że uznaje "nieprowadzenie DG" - ale prosi o DOWODY
    nieprowadzenia... jeśli rozumiesz dlaczego o wielbłądach wspominam ;)

    > Ścigał tych, którzy firmę odwieszali parę razy w miesiącu w celu wystawienia
    > faktury - to akurat było ze strony tych osób dosyć mało rozsądne...

    Ano. Ja tak pod kątem dmuchania na zimne :)

    > Temat jak najbardziej znam, natomiast ZUS ostatnio nieco chyba złagodniał
    > a przede wszystkim uściślił zasady gry.

    ...w tym nadzieja. Cały "problem" brał się stąd, że to nie ZUS ustala
    zasady gry a jest od ich egzekwowania. I jak ktoś sobie "przypomniał"
    że nie ma zawieszenia to były opisywane tu i ówdzie efekty...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-05-04 10:46:07
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek Osiecki" <j...@c...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > podatku akcyzowym spółka cywilna w dalszym ciągu posiada status podatnika
    > (jako podmiot nie mający osobowości prawnej).

    Ja zawiązując s.c. aktualizowałam wpis do ewidencji o informacje dotyczące
    spółki. Konkretnie - pojawiła się tam informacja "wspólnik spółki cywilnej"
    w punkcie dotyczącym nazwy pod jaką wykonywana jest d.g.
    Graszka