  • 1. Data: 2006-05-02 17:13:48
    Temat: Otwarcie działalności handel samochodami i częściami, zniżki dla absolwentów??? POMOCY
    Od: "transmaniak" <t...@o...pl>

    Witam serdecznie! Chciałbym założyć własną działalność gospodarczą lub dopisać
    działalność do działalności moich rodziców ale o tym za chwilę. Sprawa dotyczy
    handlu samochodami używanymi ściąganymi z Niemiec oraz rozbiórki ich na części
    w celu sprzedaży poszczególnych elementów. W związku z chęcią zalegalizowania
    przedwsięwzięcia mam do Państwa kilka pytań:
    1. Czy jako absolwent szkoły średniej mogę liczyć na jakieś zwolnienia z
    podatku lub zniżki w ZUS? Ile zapłacę za ZUS?
    2. Czy do sprzedaży części używanych potrzebuję jakiegoś
    zezwolenia/certyfikatu/licencji?
    3. Czy do regulowania należności wobec US wystarczy umowa kupna sprzedaży auta
    Niemieckiego? Czy potrzebuję faktur na sprowadzone samochody?
    4. Jaką formę rozliczenia z US powinienem przyjąć przyjmując, że uzyskam obrót
    w wysokości ok. 12 000zł miesięcznie a mój dochód będzie oscylował w granicach
    4500 zł przed opodatkowaniem ale już po odliczeniu kosztów transportu ,
    kosztów zakupu samochodów, opłat za telefon i ZUS.
    5. Czy nie lepiej dopisywać dany obrót do księgi przychodów rodziców którzy
    prowadzą działalność transportowo-handlową i prowadzić interes na ich konto?
    6. Czy zajmując się rozbiórką aut pochodzących z Niemiec (wyrejestrowanych)
    muszę mieć jakąś umowę z zakładem utylizacji odpadów? Chodzi o oleje,
    akumulatory itp.
    7. Muszę prowadzić szczegółową ewidencję posiadanych części tak jak to jest na
    szrotach? Jak wygląda sprawa w przypadku takiego mini szrotu przydomowego?
    8. Jak wygląda sprawa ryczałtu? Chcę za wszelką cenę uniknąć kasy fiskalnej...

    Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi i serdecznie pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-05-03 20:46:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 May 2006, transmaniak wrote:

    > 1. Czy jako absolwent szkoły średniej mogę liczyć na jakieś zwolnienia z
    > podatku lub zniżki w ZUS?

    Nie. Natomiast jako osoba która w ciągu ostatnich 5 lat nie
    prowadziła DG - już tak ;) (bycie absolwentem nie ma związku).

    > 3. Czy do regulowania należności wobec US wystarczy umowa kupna sprzedaży auta
    > Niemieckiego?

    Standardowo się narażę: IMO umowa dowodem księgowym nie jest.
    Mam na myśli to co ściśle prawnie rozumie się pod słowem "umowa":
    to że się UMÓWIMY że coś mi sprzedasz (na piśmie) wcale nie dowodzi
    że z umowy się wywiążesz (być może zapłacisz mi odszkodowanie ale
    NIE sprzedasz i już).
    IMO musi istnieć dowód wykonania umowy: ja tam bym preferował rachunek.
    Ale systematycznie atakowany przez zwolenników umów ;) nie zaprzeczę
    że nie wykluczam np. dowodu przekazania (wydania) lub zapłaty.
    Wspartego umową jako odmianą "specyfikacji sprzedaży" :)

    BTW: podstawą płacenia różnych podatków (akcyzy, VAT, PCC) są różne
    podstawy: w jednych "kwota z umowy" (poniesiony wydatek) w innych
    zaś "wartość rynkowa".

    > Czy potrzebuję faktur na sprowadzone samochody?

    "czy faktura wewnętrzna to faktura"?
    Przy wewnątrzwspólnotowej dostawie środków transportu zdaje się
    nabywca jest podatnikiem VAT: coś pokręciłem?

    > 5. Czy nie lepiej dopisywać dany obrót do księgi przychodów rodziców którzy
    > prowadzą działalność transportowo-handlową i prowadzić interes na ich konto?

    a. Wtedy ONI odpowiadają za wszystko
    b. przejrzyj archiwum pod kątem hasła "firmanctwo"...

    > 8. Jak wygląda sprawa ryczałtu? Chcę za wszelką cenę uniknąć kasy fiskalnej...

    Kasa fiskalna ma się nijak do ryczałtu, zero związku.
    O konieczności posiadania kasy decyduje dokonywanie sprzedaży osobom
    fizycznym (i rolnikom nie rozliczającym samodzielnie VAT).
    Jak ktoś sprzedaje wyłącznie "innym firmom" to nie podpada pod
    obowiązek posiadania kasy fiskalnej - i to jest wyznacznik.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)