    From: o...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Sprzedaż i kupno mieszkania - podatek
    Date: Thu, 23 Aug 2007 00:55:35 -0700

    Witajcie,

    Probowałem, ale nie udało mi się znaleźć interesującego mnie
    przypadku. Wybaczcie jeżeli już było...
    Proszę o pomoc w sprawie 10% podatku od sprzedaży mieszkania. Czy w
    opisanej niżej sytuacji muszę go płacić?

    02.03.2006 - umowa przedwstępna kupna nowego mieszkania (od
    developera)
    05.04.2006 - przelew zaliczki na poczet kupna nowego mieszkania
    21.04.2006 - sprzedaż starego mieszkania (akt notarialny)
    02.05.2006 - oświadczenie w US, że pieniądze ze sprzedaży przeznaczę
    na zakup nowego mieszkania
    xx.06.2006 - I rata na poczet kupna nowego mieszkania
    xx.07.2006 - II rata na poczet kupna nowego mieszkania
    xx.09.2006 - akt notarialny kupna nowego mieszkania

    Po tych operacjach złożyłem zawiadomienie do US, że pieniądze ze
    sprzedaży przeznaczyłem na zakup nowego mieszkania, na dowód czego
    załączyłem akt notarialny wraz z fakturą zakupu.

    W tej chwili US zakwestionował zaliczkę na poczet kupna jako środki
    wydatkowane na cele mieszkaniowe gdyż zostały one wydane przed datą
    zakupu mieszkania (aktem notarialnym) wobec czego część sumy sprzedaży
    podlega opodatkowaniu 10% podatkiem (I + II rata na zakup nowego
    mieszkania jest mniejsza niż suma sprzedaży starego).

    Czy faktycznie tak jest, że operacja sprzedaży musi nastąpić na samym
    początku? Czy to, że rzeczywiście przeznaczyłem na zakup nowego
    mieszkania kwotę większą niż otrzymałem ze sprzedaży nie jest tu
    kluczowy?

    Czy da się jakoś z tego wybrnąć bez płacenia podatku?
    Proszę o pomoc i z góry dziękuję za odpowiedzi.