  • 1. Data: 2007-08-23 07:55:35
    Temat: Sprzedaż i kupno mieszkania - podatek
    Od: o...@p...onet.pl

    Witajcie,

    Probowałem, ale nie udało mi się znaleźć interesującego mnie
    przypadku. Wybaczcie jeżeli już było...
    Proszę o pomoc w sprawie 10% podatku od sprzedaży mieszkania. Czy w
    opisanej niżej sytuacji muszę go płacić?

    02.03.2006 - umowa przedwstępna kupna nowego mieszkania (od
    developera)
    05.04.2006 - przelew zaliczki na poczet kupna nowego mieszkania
    21.04.2006 - sprzedaż starego mieszkania (akt notarialny)
    02.05.2006 - oświadczenie w US, że pieniądze ze sprzedaży przeznaczę
    na zakup nowego mieszkania
    xx.06.2006 - I rata na poczet kupna nowego mieszkania
    xx.07.2006 - II rata na poczet kupna nowego mieszkania
    xx.09.2006 - akt notarialny kupna nowego mieszkania

    Po tych operacjach złożyłem zawiadomienie do US, że pieniądze ze
    sprzedaży przeznaczyłem na zakup nowego mieszkania, na dowód czego
    załączyłem akt notarialny wraz z fakturą zakupu.

    W tej chwili US zakwestionował zaliczkę na poczet kupna jako środki
    wydatkowane na cele mieszkaniowe gdyż zostały one wydane przed datą
    zakupu mieszkania (aktem notarialnym) wobec czego część sumy sprzedaży
    podlega opodatkowaniu 10% podatkiem (I + II rata na zakup nowego
    mieszkania jest mniejsza niż suma sprzedaży starego).

    Czy faktycznie tak jest, że operacja sprzedaży musi nastąpić na samym
    początku? Czy to, że rzeczywiście przeznaczyłem na zakup nowego
    mieszkania kwotę większą niż otrzymałem ze sprzedaży nie jest tu
    kluczowy?

    Czy da się jakoś z tego wybrnąć bez płacenia podatku?
    Proszę o pomoc i z góry dziękuję za odpowiedzi.

  • 2. Data: 2007-08-23 08:03:51
    Temat: Re: Sprzedaż i kupno mieszkania - podatek
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości news:

> [...]

    >W tej chwili US zakwestionował zaliczkę na poczet kupna jako środki
    >wydatkowane na cele mieszkaniowe gdyż zostały one wydane przed datą

    Chyba nie to zakwestionował.
    Zakwestionował, że środki ze sprzedaży starego mieszkania przeznaczyłeś na
    kupno nowego (chodzi o ta zaliczkę).
    I słusznie, bo jak mogłeś zapłacić w dniu 5.04 środkami których jeszcze nie
    miałeś?
    Środki ze sprzedaży mieszkania otrzymałeś 21.04 - i dopiero ot tej daty
    mogłeś je wydawać.
    Zaliczkę w dniu 5.04 MUSIAŁEŚ zapłacić z innych środków.

    Chyba że na tą zaliczkę coś od kogoś pożyczałeś, a ze środków ze sprzedaży
    tą pożyczkę spłaciłeś.
    Wtedy to jest do obrony.
    Co najwyżej może się czknąć PCC od tej pożyczki.

  • 3. Data: 2007-08-23 08:45:31
    Od: o...@p...onet.pl

    > Chyba że na tą zaliczkę coś od kogoś pożyczałeś, a ze środków ze sprzedaży
    > tą pożyczkę spłaciłeś.
    > Wtedy to jest do obrony.

    A jest na to jakaś podstawa prawna?

  • 4. Data: 2007-08-23 08:47:06
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    s.com...

    > Chyba że na tą zaliczkę coś od kogoś pożyczałeś, a ze środków ze sprzedaży
    > tą pożyczkę spłaciłeś.
    > Wtedy to jest do obrony.

    >A jest na to jakaś podstawa prawna?

    Ale na co, na to że spłata pożyczki udzielonej na zakup mieszkania jest
    przeznaczeniem środków na cele mieszkaniowe?
    To chyba oczywiste.

  • 5. Data: 2007-08-23 09:05:52
    Od: o...@p...onet.pl

    > Ale na co, na to że spłata pożyczki udzielonej na zakup mieszkania jest
    > przeznaczeniem środków na cele mieszkaniowe?

    Tak.

    > To chyba oczywiste.

    Znalazłem wzmiankę tylko o tym, że spłata kredytu zaciągniętego na te
    cele do 24 mies. przed zakupem jest wydatkiem na cele mieszkaniowe.
    Dlatego nie jestem pewien, czy zwykła pożyczka również.

  • 6. Data: 2007-08-23 09:25:18
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]

    >cele do 24 mies. przed zakupem jest wydatkiem na cele mieszkaniowe.
    >Dlatego nie jestem pewien, czy zwykła pożyczka również.

    A co do CELU to czym się takie wydatki różnią?

  • 7. Data: 2007-08-23 09:31:55
    Od: o...@p...onet.pl

    > A co do CELU to czym się takie wydatki różnią?

    Niczym, ale polskie prawo jest dziwne i wolałbym wiedzieć gdzie jest
    zapisane coś, na co się powołuję.

  • 8. Data: 2007-08-23 14:26:21
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    o...@p...onet.pl wrote:

    > A jest na to jakaś podstawa prawna?

    Potwierdzam przechodzi.
    Gdybyś na zaliczkę pieniądze pożyczyła, to spłata pożyczki z pieniędzy
    ze sprzedaży mieszkania by przeszła.
    Jeśli zapłaciłaś z własnych oszczędności, no to sorry.