  • 1. Data: 2007-06-27 14:24:42
    Temat: Sprzedaż poza DG
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Mam na w szafie trochę staroci, a na półce programów komputerowych(rzecz
    jasna oryginałów
    z możliwością odsprzedaży) - i chciałbym się tego pozbyć poprzez Allegro.

    Wszytsko mam sporo ponad pół roku, także o PIT/VAT od rzeczy się nie
    martwię,
    natmiast co do programów komputerowych - do PIT to są wartości
    niematerialne i prawne
    a do VAT usługi, zgadza się? Jeśli tak to te pół roku karencji nie ma
    znaczenia
    i powinienem to tak czy siak opodatkować.

    No i dochodząc do sedna - czy PIT wpisuję i płacę dopiero przy składaniu
    PIT-36
    (gdyż ta sprzedaż idzie z prywatnej puli a nie z DG),
    natomiast do VATu podatnikiem jestem tak czy siak ja, z krwi i kości, więc
    zalicza się
    to do dostawy towarów/siadczena usług i podlega wpisaniu do rejstrów i
    doliczniu 22% VATu?
    (Mowa cały czas o tych programach, chyba że o akapit o rzeczach też
    spartoliłem
    to proszę o korektę :) )

    PS. Co z kaszą fiszkalną w tym przypadku, nie siedzę kompletnie w temacie
    a może ktoś mógłby pomóc?
    Czy mimo wyprzedaży tylko ściśle prywatnych staroci, muszę kupić kasę z
    powodu dostawy programu który
    jest nagrany na płycie CD?

  • 2. Data: 2007-06-27 14:40:32
    Temat: Re: Sprzedaż poza DG
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Znalazłem co nieco:

    http://www.ehandel.pit.pl/pages/i/1208.php

    Zastanawia mnie tylko jedno "Zbycie praw z licencji stanowiącej przedmiot
    użytku osobistego nie podlega podatkowi VAT." - nie znalazłem podstawy
    prawnej w ustawie, ani w załączniku 4 do niej..

  • 3. Data: 2007-06-27 15:03:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Jun 2007, t...@o...pl wrote:

    > (gdyż ta sprzedaż idzie z prywatnej puli a nie z DG),
    > natomiast do VATu podatnikiem jestem tak czy siak ja,

    Dla PDoOF też.
    Co nie przeszkadza, żeby poszczególne czynności "podpadały" pod różne
    artykuły, prawda?

    > z krwi i kości, więc zalicza się
    > to do dostawy towarów/siadczena usług i podlega wpisaniu do rejstrów i doliczniu
    22% VATu?

    IMO nie.
    Bo *te* programy nie były nabyte dla celów DG, to raz.
    Inaczej mówiąc, ich sprzedaż nie stanowi wykonywania DG, a więc *z tego
    tytułu* osoba fizyczna nie jest podatnikiem VAT, i fakt że jest
    podatnikiem VAT "tak w ogóle" IMO nie ma nic do rzeczy :)
    I nie było prawa odliczenia VAT przy zakupie, to jakby ktoś obalił
    zdanie poprzednie :), wtedy art. 8.2 ustawy.

    Mi wychodzi, ze jest PCC (u nabywcy) a nie ma VAT.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-06-27 15:37:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Jun 2007, t...@o...pl wrote:

> [...]
    > użytku osobistego nie podlega podatkowi VAT." - nie znalazłem podstawy
    > prawnej w ustawie, ani w załączniku 4 do niej..

    Właśnie że znalazłeś, tylko o tym nie wiesz. Przez to, że nie znalazłeś.
    Art. 84 Konstytucji, a ściślej - brak innej podstawy prawnej w ustawie
    o VAT :) do bycia podatnikiem.
    W odróżnieniu od UoPDoOF, w myśl której podatkowi podlegają WSZYSTKIE
    przychody za wyjątkiem wymienionych (np. darowizn), przy VAT masz
    z jednej strony transakcje opodatkowane i z drugiej podatników.
    Przy sprzedaży osobistej nie mieścimy się w pojęciu "podatnika" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-06-28 07:23:54
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 27-06-2007 o 17:03:20 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Dla PDoOF też.
    > Co nie przeszkadza, żeby poszczególne czynności "podpadały" pod różne
    > artykuły, prawda?

    Jasne, skrót myślowy, chodziło mi o rozróżnienie "puli" prywatnej i
    firmowej.

> [...]
    > tytułu* osoba fizyczna nie jest podatnikiem VAT, i fakt że jest
    > podatnikiem VAT "tak w ogóle" IMO nie ma nic do rzeczy :)

    Jest to gdzieś w ustawie?

    > I nie było prawa odliczenia VAT przy zakupie, to jakby ktoś obalił
    > zdanie poprzednie :), wtedy art. 8.2 ustawy.

    Chodzi Ci o niedopłatne świadczenie usług?

    pozdr

  • 6. Data: 2007-06-28 07:27:13
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 27-06-2007 o 17:37:55 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > z jednej strony transakcje opodatkowane i z drugiej podatników.
    > Przy sprzedaży osobistej nie mieścimy się w pojęciu "podatnika" :)

    Ano, ale jeśli wystawię np 30 progsów i rzeczy na Allegro, to też będzie
    to w sposób nieczęstotliwy?
    Bo nie znalazłem nic na temat tego, że wyprzedaż prywatnego "majątku"
    zwalnia z opodatkowania - tzn nie znalazłem żadnej wskazówki na ten temat
    w postaci np zapisu że podlega tylko sprzedaż tego co zostało nabyte w celu
    sprzedaży lub w celach DG.

    pozdr

  • 7. Data: 2007-06-28 08:11:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Jun 2007, t...@o...pl wrote:

    > Jest to gdzieś w ustawie?

    Tommy, definicji podatnika nie czytałeś? ;)

    Art. 15.
    1. Podatnikami sš osoby prawne, jednostki organizacyjne niemajšce
    osobowoœci prawnej oraz osoby fizyczne,
    [BACZNOŚĆ!]
    wykonujšce samodzielnie działalnoœć gospodarczš, o której mowa w ust. 2,
    ^^^^^^^^^^
    [spocznij!]
    bez względu na cel lub rezultat takiej działalnoœci.
    ---

    Tłumacząc na polski: jak kupujesz sobie chleb na kolację, to
    bierzesz fakturę VAT? Nie? Dlaczego? ;)
    Ta sama osoba może wykonywać czynności które DG *są* oraz takie
    które DG *nie są*.
    Czynności nie podpadające pod "wykonywanie" nie stanowią DG:
    podatnik z ich tytułu 'nie podlega', ani nie może odliczać
    ani nie dolicza VATu i już.
    W szczególności sprzedaż rzeczy i WNiP służących wyłącznie do
    użytku osobistego jest w tej kategorii.

    > Chodzi Ci o niedopłatne świadczenie usług?

    Nie, o brak prawa do odliczenia.
    Jeśli przy zakupie nie przysługiwało prawo do odliczenia to przy
    sprzedaży stosuje się stawkę "zw", i nie dotyczy to tylko rzeczy,
    ale również WNiP!

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-06-28 08:20:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Jun 2007, t...@o...pl wrote:

    > Ano, ale jeśli wystawię np 30 progsów i rzeczy na Allegro, to też będzie
    > to w sposób nieczęstotliwy?

    IMO zależy, czy wykaże si że to były WNiPy i rzeczy służące *osobistemu*
    korzystaniu.
    Podejrzenie, ze podatnik je nabył/wytworzył/przetworzył/wyprodukował
    w celu sprzedaży/zamiany/potraktowania w roli zapłaty może już
    sprowokować "atak VATem".
    Po prawdzie treść ustawy w definicji była nieco inna i nie było
    takiej formy opodatkowania VATem samochodów jak dziś (co powodowało
    różnicę między "zakupem DG" a "zakupem osobistym"), ale czasami
    przypominam jak to US wygrał przed NSA sprawę z handlarzem starymi
    autami "z zagranicy": US od docelowego klienta wyciągnął datę umówienia
    się co do koloru pojazdu (jedyny dowód w postaci zeznania świadka
    jaki miał, też warto przypomnieć, bo niekiedy odnosi się wrażenie
    iż niektórzy tylko w moc papierów wierzą).
    Okazało się, że to było przed zakupem tegoż auta na Zachodzie.

    Teza: "Pan ten samochód kupił w celu odsprzedaży, tłumaczenie że
    kolor się przestał podobać jest nieprawdziwe" :> (i łup VATem)

> [...]
    > w postaci np zapisu że podlega tylko sprzedaż tego co zostało nabyte w celu

    Bo jest na odwrót - że tylko "w wykonywaniu DG" jest się podatnikiem :)
    A przecież użytek osobisty nie spełnia definicji "wykonywania DG".

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-06-28 08:45:15
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 28-06-2007 o 10:11:12 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Tommy, definicji podatnika nie czytałeś? ;)

    Czytałem, ale uznałem, że tak samo jak można wnieść remanentem
    to i owo do DG rozumianej wg updof, i potem sprzedawać te dobra
    w ramach DG, tak samo jest z VATem :)

    > Nie, o brak prawa do odliczenia.
    > Jeśli przy zakupie nie przysługiwało prawo do odliczenia to przy
    > sprzedaży stosuje się stawkę "zw", i nie dotyczy to tylko rzeczy,
    > ale również WNiP!

    Aha, no to dla mnie bomba, dzięki :)