  • 1. Data: 2007-10-09 18:33:25
    Temat: Sprzedaż programu shareware
    Od: "andrp" <a...@w...pl>

    Jestem autorem programu shareware, który sprzedaję w internecie. Miesięcznie
    jest to mała kwota ok. 150 zł. Chciałbym jakoś zalegalizować tą sprzedaz i
    płacić uczciwie podatki. Poszedłem więc do Urzędu Skarbowego, gdzie spytałem
    się jednej miłej pani jak mam płacić podatki od takiej sprzedaży. Okazuje się,
    że nie ma innej możliwości jak założenie działalności gospodarczej. Ale jak
    założę działalność będę musiał płacić składkę do ZUS w wysokości 200 zł
    miesięcznie, a więc więcej niż zarabiam na tym programie. Czy to kolejny absurd
    polskiego prawa ? Czy to oznacza, że w POlsce takiej sprzedaży nie można
    prowadzić ? Absurd. Czy ktoś z Was może mi poradzić co robić w takiej sytuacji ?

  • 2. Data: 2007-10-09 18:40:33
    Temat: Re: Sprzedaż programu shareware
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 09-10-2007 o 20:33:25 andrp <a...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > polskiego prawa ? Czy to oznacza, że w POlsce takiej sprzedaży nie można
    > prowadzić ? Absurd. Czy ktoś z Was może mi poradzić co robić w takiej

    Podłączyć się pod inną firmę albo sprzedawać przez jakiegoś plimusa.
    Niestety należysz do reakcji więc łatwo nie ma..

  • 3. Data: 2007-10-09 18:41:55
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

> [...]

    > polskiego prawa ? Czy to oznacza, że w POlsce takiej sprzedaży nie można
    > prowadzić ? Absurd. Czy ktoś z Was może mi poradzić co robić w takiej

    BTW działalność _już_ prowadzisz i ZUS się należy _już_. Więc najlepiej
    dla Ciebie żebyś
    się nie "legalizował" tego co robisz tylko niejako od nowa rozpoczął
    całą sprzedaż.

    P.S. Oczywiście nikt na tej grupie tego nie pochwala.

  • 4. Data: 2007-10-10 06:59:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Oct 2007, andrp wrote:

> [...]
    > że nie ma innej możliwości jak założenie działalności gospodarczej.

    Hm....
    Posty grupowiczów pochwalające takie stanowiko widziałem :)
    Wyrażam jednak wątpliwość.
    Dlaczego? - ano, przyjęcie że "pisanie oprogramowania" stanowi
    działalność gospodarczą nie wzbudza raczej wątpliwości.
    Zaznaczam, że mam na myśli taką działalność, kiedy to facio siada,
    kupuje kompa (i do amortyzacji), programy (...i do amortyzacji...)
    coś tam dłubie (i prąd w koszty) a na deser jeszcze na tym zarobi :)

    Natomiast układ mamy taki, że program już JEST.
    To, co generuje przychód, to wyłącznie korzystanie z majątkowych praw
    autorskich, prawda? Udzielenie licencji do tego się sprowadza: mamy
    prawo "X" i w ramach jego "obrotu" uzyskujemy przychód.

    Zastrzegam: nijak nie podejmuję się oceny, jeśli taka sprzedaż mogłaby
    PÓŹNIEJ powodować świadczenie "innych usług" - w postaci wsparcia
    technicznego itp.
    Nie wtykam się do przypadku handlowania czyimiś programami.
    Poprzestańmy na małym :)

    Zaznaczamy sobie w pamieci zakładkę na to, że jest kilka różnych
    definicji DG - co ustawa, to inaczej :)

    I jedziemy:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 10
    1. ródłami przychodów sš:
    2) działalnoœć wykonywana osobiœcie,

    3) pozarolnicza działalnoœć gospodarcza,
    7) kapitały pieniężne i prawa majštkowe, w tym odpłatne zbycie praw
    majštkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c),
    Art. 18
    Za przychód z praw majštkowych uważa się
    w szczególnoœci, przychody
    z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów,
    praw do
    projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków
    towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia
    tych praw.
    ---

    Czy ktoś podważa fakt, że przepisy o sprzedaży praw majątkowych są
    przepisami szczególnymi wobec przepisów o przychodach z DG, *o ile*
    nie działa inny przepis szczegółowy?
    Konkretny przepis, który *POZWALA* zaliczyć przychody z praw autorskich
    do przychodów z DG IMO brzmi tak:
    +++
    Art. 14
    1. Za przychód z działalnoœci, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3,
    uważa się [...]
    1c. Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z
    zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa
    majštkowego lub wykonania usługi
    ---
    ...co wyjaśnia, ze "zbywanie praw" jest jednoznacznie zaliczone do
    przychodów z DG, jeśli w tejże DG się mieści.
    IMO nie pozwala jednak wyciągać wniosku przeciwnego, czyli uznać
    że każde "zbycie prawa" (a licencja takim prawem JEST, prawda?)
    *musi* stanowić DG!

    Kto przeciw?
    :)

    > Ale jak
    > założę działalność będę musiał płacić składkę do ZUS w wysokości 200 zł

    A to mamy pytania - czy określenie stąd:
    http://www.sgk.gofin.com.pl/5,39,30881,0.html
    ...pasuje tu:
    http://podatki.pl/akty/020704a.htm?strona=1#spis1

    :)

    IMO sprzedaż *wyłącznie* praw (licencji) do własnego programu nie jest
    jednoznaczne z "działalność usługową".

    Zastrzegam, że w przypadku VAT trzeba by przedyskutować osobno, ale
    to już by szczegół był (zwolnienie).

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-10-10 07:02:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Oct 2007, t...@o...pl wrote:

    > BTW działalność _już_ prowadzisz i ZUS się należy _już_

    Abstrahuję od wskazanego już rozwiązania (zawrzeć umowę z firmą, która
    będzie pośredniczyć w licencjonowaniu, brać wynagrodzenie jako prowizję
    od licencji i już) - w sąsiednim poście wyłuszczyłem dlaczego korzystanie
    z własnych praw autorskich IMO nie jest "usługą".
    Pozostaje Ci wobec tego skrytykować ową tezę :)
    Bo mi się żądanie ZUS wydaje nieuprawnione :]

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-10-10 07:38:16

    Dnia 10-10-2007 o 09:02:14 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > z własnych praw autorskich IMO nie jest "usługą".
    > Pozostaje Ci wobec tego skrytykować ową tezę :)
    > Bo mi się żądanie ZUS wydaje nieuprawnione :]

    Przy takim ujęciu sprawy to nie mam czego krytykować :)