  • 1. Data: 2004-06-18 16:14:20
    Temat: System Monitorowania Prac Sejmu
    Od: "Marek Kamiński" <m...@g...pl>

    Witam wszystkich grupowiczów,

    Jestem studentem piątego roku informatyki na wydziale ETI Politechniki
    Gdańskiej i w ramach pracy magisterskiej napisałem system, który może Was
    zainteresować.

    W wielkim skrócie, umożliwia on monitorowanie prac Sejmu, promotor i ja
    bardzo chcielibyśmy, żeby jak największa ilość ludzi się o tym systemie
    dowiedziała, aby system został powszechnie zaakceptowany i zaczął działać w
    Polsce na stałe. Dzięki niemu każdy może w prosty sposób sprawdzić jak
    głosowali wybrani przez niego posłowie na wybrane przez niego ustawy. Można
    również sprawdzić, jak głosowała cała grupa posłów (np. wszyscy posłowie
    klubu X lub województwa Y), wówczas system pokaże wykresy torcikowe,
    podające informację w stylu: 24%za, 40%przeciw, 5%wstrzymało się,
    31%nieobecnych itd.

    System znajduje się pod adresem:
    http://www.edemokracja.prv.pl

    Na polecenie promotora wykonałem również internetową ankietę dotyczącą tego
    systemu i ją pod tym adresem umieściłem.

    Bardzo prosiłbym zainteresowane nim osoby o bliższe zapoznanie się z
    systemem i wypełnienie ankiety.

    Prosiłbym Was również bardzo o przesłanie mojej prośby i informacji o tym
    systemie waszym znajomym.

    Zależy mi na dotarciu z systemem do potencjalnie zainteresowanych nim
    środowisk, którym będzie zależało na używaniu go i będą zainteresowani jego
    dalszym rozwojem. Przypuszczalnie system może budzić duży sprzeciw posłów,
    gdyż jawnie pokazuje jak oni działają - mam nadzieję, że w sposób bardziej
    przejrzysty niż www.sejm.gov.pl (ponadto jest on tak skonstruowany, że można
    go bardzo łatwo rozszerzyć o wiele innych funkcji np. sortowanie posłów wg
    frekwencji itd., wymienić grafikę - ja nie jestem grafikiem - i inne)

    System wygląda optymalnie w rozdzielczości co najmniej 1024x768 (tzn. w
    mniejszych jest poziomy pasek przesuwania, ale reszta jest ok...). Był
    testowany pod różnymi wersjami Microsoft IExplorera i pod NN 7.01.

    Dane w systemie, są jak najbardziej rzeczywiste [tylko na chwilę obecną (tj.
    18.06.2004) trochę nieaktualne ale niedługo to zmienię (aktualnie
    odzwierciedlają stan na koniec lutego 2004)]. Dane są automatycznie
    importowane wykonanym przeze mnie modułem importu danych z systemu
    rządowego.

    Będę bardzo wdzięczny za pomoc.

    Przy okazji pisania mojej pracy magisterskiej trafiłem na ciekawą stronę o
    ordynacji jednomandatowej większościowej, którą wszystkim polecam:

    http://www.netgate.com.pl/kdk/referendum/aktual/now.
    htm

    Wydaje mi się, że to jest właśnie duża szansa aby coś w Polsce zmienić. Od
    czegoś trzeba zacząć i to jest chyba to. Zostawienie losu kraju politykom
    wybieranym w obecny sposób nie jest moim zdaniem dobrym pomysłem i żadne
    kolejne wybory tutaj nie pomogą.

    --
    pozdrawiam

    Marek Kamiński

  • 2. Data: 2004-06-21 08:04:48
    Temat: Re: System Monitorowania Prac Sejmu
    Od: "Bozoo" <z...@z...eu.org>

    Moja opinia na jego temat jest prosta:
    Ty i Twój promotor zostaniecie wysmiani.
    A zycze Wam szczerze, zebym byl w bledzie.
    Dlaczego???
    Robilem wraz z kolega system do obslugi
    ostatnich wyborów parlamentarnych i bledem
    bylo konkurowanie z prokomem. Koszt inwestycji
    zamykal sie w milionie (wraz z zakupem niezbednych
    serwerów), wytestowany byl na miasteczku do
    skrajnego bólu. Wrazenie mozna odniesc dosc
    standardowe - bez wazeliny nici. A w Twoim
    przypadku - po cholere sejmowi kontrola?
    Tak im sie pracuje znacznie lepiej :(

    PawelZ
    -----------

  • 3. Data: 2004-06-21 11:06:29
    Od: "Marek Kamiński" <m...@g...pl>

    > Moja opinia na jego temat jest prosta:
    > Ty i Twój promotor zostaniecie wysmiani.

    Obyś się mylił.
    domyślamy się z promotorem, że strona rządowa może być wyjątkowo przeciwna
    systemowi, bo oni się cieszą jak są bezkarni.

    > A zycze Wam szczerze, zebym byl w bledzie.
    > Dlaczego???
    > Robilem wraz z kolega system do obslugi
    > ostatnich wyborów parlamentarnych i bledem
    > bylo konkurowanie z prokomem.

    hm. możesz mi o tym coś więcej napisać?

    Jeżeli chodzi o firmę prokom to zdanie na jej temat mamy już wyrobione.
    Czy nie wiesz czy może oni robili www.sejm.gov.pl ? (bo z tej stony się
    oczywiście wiele nie dowiesz....jest tam po kliknięciu na stopkę piękny
    napis: Copyright Kancelaria Sejmu Warszawa 1997......oczywiście brak linka
    do kogokolwiek kto to zrobił jest kolejnym uchybieniem a opisałem ich w
    pracy naprawdę baaaardzo dużo, więc może robił to jednak prokom ;)

    > Koszt inwestycji
    > zamykal sie w milionie (wraz z zakupem niezbednych
    > serwerów), wytestowany byl na miasteczku do
    > skrajnego bólu. Wrazenie mozna odniesc dosc
    > standardowe - bez wazeliny nici.

    :(((( Polska norma. I czy nie uważasz, że należy przynajmniej próbować coś w
    tym kraju zmienić?

    > A w Twoim
    > przypadku - po cholere sejmowi kontrola?

    no nie po cholere, tylko po to, żeby wiedzieli, że nie mogą robić co im się
    podoba. Duża kampania reklamowa i społeczeństwo dowie się o tym systemie.
    Przy odrobinie wysiłku mogę również wydobyć (śledząc automatycznie
    ustawy...) z systemu rządowego info np. o migracji posłów, co w połączeniu z
    sortowaniem posłów po frekwencji (które na razie wykonałem jako tajny, nie
    doczepiony do www.edemokracja.prv.pl moduł) może być rewelacyjne.
    Wykorzystanie technik sztucznej inteligencji w przyszłości dla
    półautomatycznego porównywania deklaracji przedwyborczych z działaniami
    powyborczymi może być również bardzo ciekawą rzeczą.
    System można rozszerzyć w baaaaardzo wielu kierunkach (co podałem w
    dyplomie), tylko społeczeństwo musi widzieć ten system i chcieć go używać,
    bez tego całość nie ma sensu.

    i tu mam takie pytanie, bo widzę, że chyba jesteś z tej samej branży co ja.
    Czy zgodnie z Twoimi informacjiami Sejm MUSI udostępniać dane w XMLu ?
    .....bo tego właśnie nie robi.....co znacznie ułatwiłoby mi import danych.
    Kolega raz jak robił system dla kasy chorych to musiał go uXMLować...a ci
    co?
    jak rzucisz w moim systemie w wyszukiwarce hasło: o informatyzacji
    to pojawi się (w toku, czyli nie muszą...(?)) "Rządowy projekt ustawy o
    informatyzacji działalności niektórych podmiotów realizujących zadania
    publiczne"
    traktujące na ten temat. Czy wiesz może coś jeszcze, czy to wszystko?
    Dostosowanie norm kraju do norm UE powinno jednak wymusić szybkie
    uXMLowienie www.sejm.gov.pl
    (btw. .... UE przy wydatnej pomocy polaków (wrrrr) wbija nóż w plecy
    OpenSource http://www.idg.pl/news/66760.html
    albo tutaj http://dobreprogramy.com/index.php?dz=12&m=5&r=2004:
    "
    Jak informuje portal Gazeta.pl, pomysły i algorytmy wykorzystane przy
    tworzeniu programów komputerowych będzie można patentować - postanowiła Rada
    Ministrów Unii Europejskiej przy wydatnej pomocy Polski.

    Kontrowersyjny projekt dyrektywy patentowej UE przyjętej pod koniec września
    przez Parlament Europejski, od ponad roku budzi emocje w środowiskach
    informatycznych. W przyjętej wersji umożliwia ona patentowanie algorytmów
    komputerowych (czyli opisu sposobów działania danego programu). Jeśli nowa
    dyrektywa wejdzie w życie, każdy producent oprogramowania będzie zmuszony do
    kupowania licencji na opatentowane algorytmy (np. internetowy koszyk na
    zakupy czy format zapisu cyfrowych zdjęć JPEG). Podobne prawo istnieje w
    USA, gdzie umocniło pozycję dużych koncernów. Właśnie one są właścicielami
    większości patentów i im najłatwiej jest je uzyskać. Nieopłacalne stanie się
    także produkowanie tzw. wolnego oprogramowania, czyli programów takich jak
    system operacyjny Linux czy pakiet biurowy Open Office.
    "

    > Tak im sie pracuje znacznie lepiej :(

    no wiadomo....czas to skończyć. Chyba dobrze będzie zacząć od tego
    http://www.netgate.com.pl/kdk/referendum/aktual/now.
    htm
    wówczas system mógłby pokazywać DOKŁADNIE Twoich przedstawicieli a nie ja
    teraz rozmytych gdzieś jako wielu posłów z Twojego okręgu (jeśli w ogóle się
    dostał....)

    --
    pozdrawiam
    Marek

  • 4. Data: 2004-06-21 11:28:02
    Od: /sl <w...@W...pl>

    Dnia 6/21/2004 1:06 PM, Użytkownik Marek Kamiński napisał:

    > Czy nie wiesz czy może oni robili www.sejm.gov.pl ? (bo z tej stony się
    > oczywiście wiele nie dowiesz....jest tam po kliknięciu na stopkę piękny
    > napis: Copyright Kancelaria Sejmu Warszawa 1997......oczywiście brak linka

    Kiedyś dawno temu (więc mogło się zmienić) czytałem, że to ich własne
    rozwiązanie (zespołu informatycznego sejmu)

    --
    /sl

  • 5. Data: 2004-06-21 11:35:10
    Od: "Bozoo" <z...@z...eu.org>

    Troche mnie, szanowny Kolego zle zrozumiales.
    Otóz masz moje pelne poparcie (choc ono niewiele znaczy).

    > Obyś się mylił.
    > domyślamy się z promotorem, że strona rządowa może być wyjątkowo przeciwna
    > systemowi, bo oni się cieszą jak są bezkarni.
    Wlasnie - dlatego obym byl w bledzie choc swiadom jestem rzeczywistosci.

    > Jeżeli chodzi o firmę prokom to zdanie na jej temat mamy już wyrobione.
    > Czy nie wiesz czy może oni robili www.sejm.gov.pl ?
    Nie mam pojecia kto to robil, ale skoro Copyright Kancelaria Sejmu
    to moze zatrudnili do tego celu jakiegos uczniaka (synka kogos) i im
    napisal.

    > :(((( Polska norma. I czy nie uważasz, że należy przynajmniej próbować coś
    > tym kraju zmienić?
    I tu jestem Ci winien przeprosiny - rób co mozesz a ja szczerze zycze
    powodzenia.

    > no nie po cholere, tylko po to, żeby wiedzieli, że nie mogą robić co im
    się
    > podoba.
    Z puntu widzenia obywatela slusznie piszesz. Z punktu widzenia
    parlamentarzysty
    po cholere. Ciezko bedzie to przeprowadzic ale byloby dobrze gdyby Ci sie
    udalo.

    > i tu mam takie pytanie, bo widzę, że chyba jesteś z tej samej branży co
    ja.
    Tak, ta sama tylko inna uczelnia. A swoja droga, fajne macie przce dyplomowe
    :)

    > Czy zgodnie z Twoimi informacjiami Sejm MUSI udostępniać dane w XMLu ?
    Pytaj u zródla, tego nie wiem. Zreszta czy oni cokolwiek musza?

    > Dostosowanie norm kraju do norm UE powinno jednak wymusić szybkie
    > uXMLowienie www.sejm.gov.pl
    Jesli masz czas, podejmij sie i tego :)

    PawelZ
    -----------

  • 6. Data: 2004-06-21 12:59:59
    Od: "Marek Kamiński" <m...@g...pl>

    > Kiedyś dawno temu (więc mogło się zmienić) czytałem, że to ich własne
    > rozwiązanie (zespołu informatycznego sejmu)

    ....fajny zespół :( ....aż się nie chcą przyznać kto to robił....

    ok, dzięki, nie będę więc patrzył akurat z tego powodu nieprzychylnie na
    prokom :)

    [a może im chodzi o rozproszenie odpowiedzialności (?)]

    --
    pozdrawiam
    Marek

  • 7. Data: 2004-06-21 13:09:31
    Od: "Marek Kamiński" <m...@g...pl>

    > Otóz masz moje pelne poparcie (choc ono niewiele znaczy).

    dzięki :)
    jeśli system będzie miał poparcie wielu normalnych ludzi, to zdanie naszych
    "przedstawicieli" niewiele znaczy

    > I tu jestem Ci winien przeprosiny - rób co mozesz a ja szczerze zycze
    > powodzenia.

    będę się starał :)

    --
    pozdrawiam
    Marek

  • 8. Data: 2004-06-21 13:11:59
    Od: /sl <w...@W...pl>

    Dnia 6/21/2004 2:59 PM, Użytkownik Marek Kamiński napisał:

> [...]
    > prokom :)
    >
    > [a może im chodzi o rozproszenie odpowiedzialności (?)]

    Właściwie co masz przeciwko stronom sejmowym (oprócz tego, że nie
    udostępniają danych w XML)?

    --
    /sl
    Poszukiwacze Intensywnie Wietrznych Obszarów

  • 9. Data: 2004-06-21 18:22:30
    Od: "Marek Kamiński" <m...@g...pl>

    > Właściwie co masz przeciwko stronom sejmowym (oprócz tego, że nie
    > udostępniają danych w XML)?

    że są, to dobrze, natomiast przeciwko mam brak tego XMLa, brak
    odpowiedzialnych, to, że lista posłów liczona po województwach nie zgadza
    się z listą posłów liczonych po klubach, która nie zgadza się z listą posłów
    branych alfabetycznie, to że tu jest tylu posłów z wygaśniętym mandatem, a
    tam tylu, to, że jedna osoba na jednej liście nazywa się tak a na drugiej
    inaczej, to, że głosowania (!) się nie zgadzają (jesteś w stanie znaleźć
    ustawę uchwaloną.....bez głosowania [oczywiście, to wynik kolejnej
    niespójności])i naprawdę wiele innych. Wszystko to opisałem w mojej,
    oczywiście dzięki temu wcale nieułatwionej pracy.....
    Do kogoś chyba jednak coś o moim systemie dotarło (opublikowałem pewnym
    osobom raport w tej sprawie), bo się okazało, że parę błędów zostało
    poprawionych.
    .....i mam przeciwko jeszcze to, że to wszystko jest robione za nasze
    pieniądze :(

    Zastanawiam się, czy teraz się mogę spodziewać podobnego odwetu pod adresem
    mojego systemu :)

    --
    pozdrawiam
    Marek

  • 10. Data: 2004-06-22 06:50:48
    Od: /sl <w...@W...pl>

    Dnia 6/21/2004 8:22 PM, Użytkownik Marek Kamiński napisał:

> [...]
    > Do kogoś chyba jednak coś o moim systemie dotarło (opublikowałem pewnym
    > osobom raport w tej sprawie), bo się okazało, że parę błędów zostało

    Aha, nie wiedziałem...z reguły korzystam tylko z bazy aktów prawnych.

    > .....i mam przeciwko jeszcze to, że to wszystko jest robione za nasze
    > pieniądze :(
    >
    > Zastanawiam się, czy teraz się mogę spodziewać podobnego odwetu pod adresem
    > mojego systemu :)

    Obejrzałem sobie wczoraj Twój systemik i bardzo mi się spodobał. Świetny
    pomysł.