    From: Schpakoo! <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Technika ksiegowania zaliczki (dosc dlugie).
    Date: Mon, 05 Jul 2004 11:56:54 +0200

    Witam!

    Nie udało mi się znaleźć forum bardziej odpowiedniego do niniejszego dla
    problemu, który chciałbym rozwiązać z Waszą pomocą.
    Jestem, nazwijmy to, domorosłym księgowym w małej firmie prawa
    handlowego. Prowadzimy oczywiście księgi handlowe i nęka mnie sprawa
    techniki księgowania operacji gospodarczej, którą chcę w paru słowach
    przedstawić:

    Aby dokonac zakupu towaru musimy zrobic przedplate w 100 % wartosci. Na
    taka przedplate otrzymujemy od dostawcy fakture zaliczkowa. Nastepnie, w
    momencie odbioru towaru (jest to towar masowy, trudno dozowalny)
    otrzymujemy dowod dostawy. Po calym tym obiegu dostajemy fakture
    korygujaca na zaliczke, w czesci niewykorzystanej - zawsze tak jest.

    Ksiegujemy to nastepujaco:
    1. Zapłata zaliczki:

    13 - 206(zaliczki wyplacone dostawcom)

    2. Otrzymanie faktury na zaliczkę:
    301 (rozliczenie zakupu) - 206
    226 (VAT naliczony)

    W tym momencie mam problem z kontem 206. Jego saldo się zeruje, a jest
    to konto rozrachunkowe, co pozwala mi pilnować stan moich rozliczeń z
    kontrahentem. Ja mu tę zaliczkę wypłaciłem i powinna na jego saldzie
    'wisieć'.

    3. Dowód dostawy:
    330 (magazyn) - 301 (rozliczenie zakupu)

    Korekta, to już prosto. Natomiast męczy mnie tutaj brak kontroli nad
    wysokością zaliczek, które zapłaciłem kontrahentowi. Jak zrobić, żeby
    konto zaliczek wskazywało faktyczną ich wysokość. Myślę, że faktura
    zaliczkowa nie powinna być księgowana 'w zaliczki'. Ale jak nie to
    gdzie?

    Pozdrawiam czekając na pomoc

    Schpakoo!