  • 1. Data: 2004-08-09 13:12:04
    Temat: Termin zgłoszenia do ZUS...
    Od: Mariusz<m...@t...pl>

    Otwieram działalność gospodarczą, załatwiłem już wszystkie
    formalności (prawie) został jeszcze ZUS. Na dokumentach złożonych
    do US data rozpoczęcia DG jest ustalona na 01.08.2004 lecz
    faktycznie firma rozpocznie działanie 01.09.2004 (pierwsze faktury
    itp). Kiedy muszę zgłosić się do ZUSu i kiedy opłacić pierwszą
    składkę??

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2004-08-09 13:24:08
    Temat: Re: Termin zgłoszenia do ZUS...
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "Mariusz" <m...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > faktycznie firma rozpocznie działanie 01.09.2004 (pierwsze faktury
    > itp). Kiedy muszę zgłosić się do ZUSu i kiedy opłacić pierwszą

    Nie pozniej niz 8 wrzesnia (z data od 1 wrzesnia).

    marekz

  • 3. Data: 2004-08-09 14:58:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Aug 2004, Mariusz wrote:

> [...]
    >+ do US data rozpoczęcia DG jest ustalona na 01.08.2004 lecz
    >+ faktycznie firma rozpocznie działanie 01.09.2004

    Moment.
    Do US zgłaszasz "być może" różne momenty (np. "stanie się
    podatnikiem VAT"). Ale *rozpoczęcie działalności* zgłaszasz
    AFAIK & AFAIR "do 7 dni od rozpoczęcia".
    I jeśli JUŻ zgłosiłeś że *rozpocząłeś* - to IMHO twój wybór !
    Moim zdaniem (i nie tylko - doradzców też pytałem :)) zgłoszenie
    do ZUS innej daty niż do US jest "niebezpieczne".
    ZUS lubi powoływać się na "dokumentację składaną w Urzędzie
    Skarbowym" jako dowód w postępowaniu o ubezpieczenie - "u mnie"
    w oddziale ZUS nawet wisiała publicznie wystawiona kartka
    z podobnym napisem :)
    Tak BTW: sam rozpoczynałem DG *po* terminie planowanym podanym
    w zgłoszeniu do EDG. Ale termin rozpoczęcia w US i ZUS zgłaszałem
    ten sam...

    >+ (pierwsze faktury itp).

    ...zakupu... (jak rozumiem ;))

    >+ Kiedy muszę zgłosić się do ZUSu

    AFAIK jak do US - coś 7 dni "od rozpoczęcia".
    Z "terminografii" mi wynikałoby że *do dziś*...
    *JEŚLI* już zgłosiłeś "że działasz" do US... była tu kiedyś
    dyskusja czy można złożyć korektę zgłoszenia :)
    Ale IMHO wezwanie do wyjaśnienia masz wtedy pewne :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-08-09 15:02:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Aug 2004, MarekZ wrote:

    >+ Użytkownik "Mariusz" <m...@t...pl> napisał
    [...]
    >+ > do US data rozpoczęcia DG jest ustalona na 01.08.2004
    >+ > faktycznie firma rozpocznie działanie 01.09.2004
    [...]
    >+ Nie pozniej niz 8 wrzesnia (z data od 1 wrzesnia).

    Hm... zabawmy się w urzędnika ZUS: "w takim razie co
    Pan zgłaszał do US i po co, czy Pan złożył nieprawdziwe
    zgłoszenie ?"
    Biorąc pod uwagę że istnieją różne zapisy obejmujące
    np. "proporcjonalnie do okresu prowadzenia" różne
    ograniczenia - mimo że *praktyczna* wartość takiego uchybienia
    jest żadna to czepiać się można... NIEZALEŻNIE od czepiania
    się ZUSu (co mam na myśli :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-08-09 15:21:35
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    wiadomości
    ortezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > ograniczenia - mimo że *praktyczna* wartość takiego uchybienia
    > jest żadna to czepiać się można... NIEZALEŻNIE od czepiania

    Masz racje, z nimi nigdy nie wiadomo czego mozna oczekiwac. :-) Pocieszac
    sie mozna jedynie tym, ze dopoki to ONI chca cos od nas wyciagnac, to mozna
    miec przy tym troche zabawy, o ile sie potrafi do tego zdystansowac i ma sie
    odpowiednie podejscie. Problemy zaczynaja sie, kiedy to nam sie cos od nich
    slusznie nalezy, a oni wyczyniaja rozne kombinacje, aby tego nie wyplacic.
    Tym bardziej, ze dotyczy to na ogol osob w niespecjalnej sytuacji
    materialnej. Jednakze w tym przypadku, najprawdopodobniej zus w ogole nie
    jest w stanie miec dostepu do daty zgloszenia sie w US. Ma natomiast dostep
    do daty rozpoczecia dg, zamieszczonej na wpisie do ewidencji (o ile nadal
    sie takowa zamieszcza).

    marekz

  • 6. Data: 2004-08-09 20:31:14
    Od: Mariusz<m...@t...pl>

    Czyli wywnioskowałem stąd że dla pracowników ZUS liczy się termin
    który jest podany na wpisie do ewidencji DG, tak?? I od tego terminu
    powinienem w ciągu 7 dni zgłosić się do ZUSu??

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 7. Data: 2004-08-09 21:49:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Aug 2004, Mariusz wrote:

    >+ Czyli wywnioskowałem stąd że dla pracowników ZUS liczy się termin
    >+ który jest podany na wpisie do ewidencji DG, tak??

    Skąd wydedukowałeś ? Bo odpowiadasz najwyraźniej na mój post - a ja
    się do *takiego* wniosku NIE przyznaję.

    Wręcz przeciwnie - pisałem:

    Natomiast NIE pisałem że to musi być data "ze wpisu do EDG",
    a *wręcz przeciwnie*... wybierz sobie cytat sam ;) !

    Owszem, ZUS się do mnie zgłosił (pismem) że "przypomina się
    iż w terminie..." (przypomnę że rozpocząłem DG *później* niż
    miałem zadeklarowane we wpisie !). Wytłumaczyłem telefonicznie...

    >+ I od tego terminu
    >+ powinienem w ciągu 7 dni zgłosić się do ZUSu??

    Ciekawe skądeś to wyczytał.
    Bo ja - to pisałem TYLKO że IMO & AFAIK powinien to być *ten sam*
    termin co podany USowi - nie można wobec jednego urzędu twierdzić
    że rozpoczęło się prowadzenie DG, a wobec drugiego - że jeszcze
    nie.
    W odróżnieniu od EDG gdzie *deklaruje* się termin - przepisy
    nakazują zgłoszenie do US i ZUS "rozpoczęcie działalności"
    i robi się to "z zasady" PO, choć kwestię "czy można wcześniej"
    teżżeśmy już wałkowali :). Nalezy wnioskować że chodzi o "faktyczne
    rozpoczęcie". No to nie można uznać że się dwa razy "faktycznie
    zaczynało"...

    Zaznaczam że to *moje* stanowisko, że doradzcą nie jestem (choć
    takowych pytałem), że znane mi są potencjalne zastrzeżenia
    - ale ja *tak zrobiłem*. Uważam że prawidłowo ;)
    Znaczy: zgłosiłem rozpoczęcie DG w terminie *późniejszym* niż
    deklaracja w EDG, ale *oczywiście tym samym* w US i ZUS.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-08-10 07:50:19
    Od: Mariusz<m...@t...pl>

    Dziękuję za obszerną i jasną odp. Pozdrawiam!

    -> http://usenet.pomocprawna.info