    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.soc.prawo.podatki
    Subject: UZ a VAT w nowej ustawie
    Date: Sat, 8 May 2004 11:26:05 +0200

    W ustawie VAT jest regulacja wyłączająca z oVATowania "umowy
    realizowane osobiście wg ustawy o podatku dochodowym", ale
    stawiająca jednocześnie (aby zwolnienie mogło mieć miejsce)
    warunek "odpowiedzialności".
    Efekty dyskusji na .podatki jak niżej, pytanie: czy w rozumowaniu
    jest błąd ? Czy z faktu że NIE można się uchylić od odpowiedzialności
    wobec kontrahenta oraz zasady "racjonalności prawodawcy" da się
    wywieść wniosek iż MUSI chodzić o odpowiedzialnośc INNĄ, niż odpo-
    wiedzialność wobec tegoż kontrahenta, czyli np. odpowiedzialność
    wobec osoby trzeciej (np. odbiorcy usługi) ?

    Cytat (poprzycinany) z ustawy o VAT:
    +++
    Art. 15. 1. Podatnikami są [...] oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie
    działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub
    rezultat takiej działalności.
    2. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów,
    handlowców lub usługodawców, [...] również wówczas, gdy czynność została
    wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania
    czynności w sposób częstotliwy. [...]
    3. Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa
    w ust. 1, nie uznaje się czynności:
    [...]
    3) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ustawy
    z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli
    z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym
    wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny
    pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności
    co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności
    zlecającego wykonanie tych czynności.
    ---