  • 1. Data: 2008-09-01 08:54:54
    Temat: Udokumentowanie przed US wydatków na cele mieszkaniowe (ulga)
    Od: "Auto" <m...@w...pl>

    Witam

    Za nim wybiorę się do US, spytam, może ktoś już przerabiał.

    Dla nieruchomości sprzedawanych przed upływem 5 lat nabytych przed
    31.12.2006, podatek wynosi 10% wartości, jednak przysługuje zwolnienie pod
    warunkiem nabycia kolejnej w ciągu 24 m-cy.

    1) Czy konieczny jest akt notarialny dla nowej nieruchomości czy można
    rozliczyć przed upływem 24 miesięcy na podstawie np. zakup działki + faktury
    (budowa) lub wpłata do dewelopera (dla przypadków, gdy zakończenie
    inwestycji nastapi po upływie 24 miesięcy)

    2) Czy można rozliczyć kwotę na dwie nieruchomości np. hipotetyczne kwoty
    300 000 w ten sposób, że zakup działki 100 000 + zakup kolejnego mieszkania
    200 000zł

    3) Kiedy należy zgłosić US fakt wydatkowania środków, w momencie wydatku np.
    przelew czy podpisania aktu? czekać na termin 2 lat czy wcześniej?

    Z góry dziękuję

  • 2. Data: 2008-09-03 07:16:33
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Auto napisał(a):

    > Dla nieruchomości sprzedawanych przed upływem 5 lat nabytych przed
    > 31.12.2006, podatek wynosi 10% wartości, jednak przysługuje zwolnienie pod
    > warunkiem nabycia kolejnej w ciągu 24 m-cy.

    W kwestii formalnej: nie pod warunkiem "nabycia kolejnej", a:

    1) Złożenia w ciagu 14 dni deklaracji do US, że kwotę ze sprzedaży
    wyda się na następujące "cele mieszkaniowe" (określone w ustawie).

    Nic się nie stanie, jeśli któregoś zadeklarowanego celu nie zrealizujesz,
    ale IMO gorzej może być, jeśli czegoś nie wpiszesz, a zrealizujesz.

    2) Wydatkowania tychże środków w ciągu 2 lat na cele określone
    w deklaracji 1) (i bycia w stanie udokumentowania tego).

> [...]
    > (budowa) lub wpłata do dewelopera (dla przypadków, gdy zakończenie
    > inwestycji nastapi po upływie 24 miesięcy)

    Konieczne są udokumentowane wydatki na cele określone w 1)
    Nie musi być to koniecznie akt notarialny, mogą być faktury.

    > 2) Czy można rozliczyć kwotę na dwie nieruchomości np. hipotetyczne kwoty
    > 300 000 w ten sposób, że zakup działki 100 000 + zakup kolejnego mieszkania
    > 200 000zł

    Patrz 1)

    > 3) Kiedy należy zgłosić US fakt wydatkowania środków, w momencie wydatku np.
    > przelew czy podpisania aktu? czekać na termin 2 lat czy wcześniej?

    Właśnie. Nie znalazłem nigdzie (a może słabo szukałem), kiedy i czy w ogóle
    masz się do US "zgłaszać", ani jak ma wyglądać "rozliczenie".
    Ma ktoś może linka?

    Ustawa o podatku nakłada obowiązek "poinformować US" i "wydatkować".

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 3. Data: 2008-09-03 15:13:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Dominik & Co wrote:

    > Właśnie. Nie znalazłem nigdzie (a może słabo szukałem), kiedy i czy w ogóle
    > masz się do US "zgłaszać", ani jak ma wyglądać "rozliczenie".
    > Ma ktoś może linka?

    Nie ma takiego terminu. Dopiero w razie kontroli z US trzeba sie bedzie
    wykazac.

  • 4. Data: 2008-09-05 09:35:33
    Od: "Auto" <m...@w...pl>

    Nic się nie stanie, jeśli któregoś zadeklarowanego celu nie zrealizujesz,
    ale IMO gorzej może być, jeśli czegoś nie wpiszesz, a zrealizujesz.

    dziękuję, za odpowiedzi
    zadeklarowałem: wydatkowanie kwoty na zaspokojenie własnych potrzeb
    mieszkaniowych - zakup mieszkania, domu lub zakup działki i/lub budowa domu

    jak zrealizuję np. faktura (y), akt notarialny to na wszelki wypadek
    pobiegnę następnego dnia do US