  • 1. Data: 2008-08-29 09:59:15
    Temat: podatki.pl - kilka info
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Uzbierało się parę artykułów na tematy które m.in. na
    grupie powodowały dyskusje:

    O zwolnieniu z opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego
    ze środków "funduszowych":
    http://podatki.pl/artykuly/24_4803.htm
    ...i akurat tu się mi zgadza (że "następne" wydatki z otrzymanej
    kwoty, na przykład wynagrodzenie opłacanego pracownika, już
    powinny być opodatkowane).

    Za to tu:
    http://podatki.pl/artykuly/8_4790.htm?idDzialu=8&idA
    rtykulu=4790
    ...mam wątpliwości.
    Niby dlaczego ujemna wartość marży ma NIE byc opodatkowana??

    Pomysł doradcy "dana transakcja w ogóle nie będzie podlegała
    opodatkowaniu podatkiem VAT", sprzeczny jest z tekstem zapodanym
    parę linijek wyżej: "Mimo powyższego – w takiej sytuacji istnieje
    podstawa prawna do zastosowania systemu VAT marża"!

    Ktoś ma pomysł jakimi zakątkami błądziło rozumowanie prowadzące
    do wniosku że ujemna marża nie jest marżą?

    Dalej sporna (na grupie) sprawa pożyczki wziętej "osobiscie"
    i przeznaczonej przez podatnika na cele gospodarcze:
    http://podatki.pl/artykuly/4_4775.htm?idDzialu=4&idA
    rtykulu=4775
    ...niestety w wersji "S.C.", niestety o tyle, że IMO zdecydowanie
    taka sama zasada ma zastosowanie przy 1-osobowej DG (IMO w myśl
    definicji KUP, jak ktoś weźmie kredyt na cele osobiste i PRZEZNACZY
    go na cele DG, to odsetki KUP nie są i już).

    Z ciekawostek jest zakup od OF na cele DG:
    http://podatki.pl/artykuly/28_4736.htm
    "Wadliwie sporzšdzony dokument księgowy nie przesšdza o tym, że dany
    wydatek nie został poniesiony, jednakże muszš istnieć dane, które pozwolš
    zweryfikować czy rzeczywiœcie wydatek miał miejsce."

    Na deser perełka przeciw malkontentom ;)
    http://podatki.pl/artykuly/8_4807.htm?idDzialu=8&idA
    rtykulu=4807

    "Sšd podkreœlił, że już same uchybienia procesowe dajš podstawę do
    uchylenia decyzji dyrektora izby skarbowej. Odnoszšc się jednak do meritum
    sprawy, sšd stwierdził, że pozbawienie podatnika prawa do odliczenia
    podatku naliczonego tylko w oparciu o okolicznoœć niespełnienia przez
    kontrahenta wymogu formalnego, jakim jest rejestracja w charakterze
    podatnika podatku VAT, jest nieprawidłowe i narusza zasadę neutralnoœci
    i proporcjonalnoœci tego podatku. Istotne jest wystšpienie sprzedaży"

    ...choć nie pamiętam, czy o tym wyroku WSA z Gliwic już nie było.

    pzdr, Gotfryd

  • 2. Data: 2008-08-29 12:11:52
    Temat: Re: podatki.pl - kilka info
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    rtykulu=4790
    > ...mam wątpliwości.
    > Niby dlaczego ujemna wartość marży ma NIE byc opodatkowana??

    przez ciekawość, jak chcesz opodatkować ujemną marżę?? na minus?? a z
    czego chcesz ja potrącić?

    > Ktoś ma pomysł jakimi zakątkami błądziło rozumowanie prowadzące
    > do wniosku że ujemna marża nie jest marżą?

    pytanie, co chcesz rozumiec pod słowem marża?

    > Z ciekawostek jest zakup od OF na cele DG:
    > http://podatki.pl/artykuly/28_4736.htm
    > "Wadliwie sporzšdzony dokument księgowy nie przesšdza o tym, że dany
    > wydatek nie został poniesiony,

    akurat te kwestie podnoszę od lat: w roku 1992 bodajże wypowiedział sie
    po raz pierwszy NSA, że wadliwość dokumentEUR nie przesądza o braku
    wydatku, czy tez nie uznaniu go za kup
    chyba, że nie zroumiałam w czym problem

  • 3. Data: 2008-08-29 22:36:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Aug 2008, gonia wrote:

    rtykulu=4790

    > przez ciekawość, jak chcesz opodatkować ujemną marżę?? na minus??

    Oczywiście.

    > a z czego chcesz ja potrącić?

    Samo się potrąci!
    Popatrz na to tak: jak dokonujesz korekty kosztów, to masz
    "ujemny koszt" i też nie pytasz "z czego się potrąci".
    Celowo nie powołuję się na VAT, bo akurat najprostsze przypadki
    korekty kosztów (np. przekazanie na potrzeby osobiste) dla
    VAT są rozliczane inaczej (nie korektą).
    Lepszym przypadkiem będzie cóś takiego: dokonujesz wysyłki
    towaru na który wpłynęła przedpłata, załóżmy że ponosisz
    odpowiedzialność za przesyłkę.
    Towar w trakcie przesyłki "wcina", będziesz pytać "z czego
    chcę potrącić" ujemny VAT?
    Nie, ujmuje się toto w ewidencji i już. Z minusem. Samo
    się odejmie, bez szukania "od czego".

    > pytanie, co chcesz rozumiec pod słowem marża?

    Zakup 90 zł, sprzedaż 85 zł, marża minus pięć zł.
    Jest jakaś inna definicja marży?

    Popatrz na to inaczej - z prezentowanego tu kiedyś przez Maddy
    poglądu o "równym traktowaniu podatników" i nielogiczności
    nieliniowego (progowego) traktowania podatku (w tym przypadku).
    Masz podatnika który kupuł takiego niechodliwego towaru po 90 zł
    sztuka 1000 szt i drugiego który zrobił to samo.
    Towaru za 90 zł nie kupi nikt, ludzie dają najwyżej 60 zł - bo
    ktoś z Chin ściągnął tańsze i basta.

    Pierwszy akurat ma taki "układ", że jest w stanie dokonać "sprzedaży
    wiązanej" tego niechodliwego towaru, razem z czymś co kosztuje
    w zakupie 100 zł a da się sprzedać za 140.
    Wciska więc po dwie stówy "zestawy". Marża - zero.

    Drugi nie ma z czym "związać", bo też sprzedaje coś co da się kupić
    w hurcie po 100 zł, ale klienci kupujący "ten" towar akurat nie są
    chętni na sprzedaż wiązaną.

    W myśl idei "marża nie może być ujemna", jeden zapłaci podatku
    VAT zero - a drugi 8 800 zł.
    Jak objaśnić że w neutralnym podatku VAT raz pojawia się "wartość
    dodana" a raz nie?
    Przecież to nielogiczne by było.

> [...]
    > raz pierwszy NSA, że wadliwość dokument nie przesądza o braku wydatku, czy

    Ano w tym, że USy ciągle mają inne zdanie, bo przecież nie byłoby
    sprawy przed NSA :)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-08-30 07:01:40
    Od: gonia <g...@w...pl>

    bo nie ma ujemnej marży, bo nawet w potocznym rozumieniu marża to
    narzut, skoro sprzedaję poniżej kosztów własnych nie uwzględniam narzutu
    nie ma marży

    > Oczywiście.

    > Samo się potrąci!
    > Popatrz na to tak: jak dokonujesz korekty kosztów, to masz
    > "ujemny koszt" i też nie pytasz "z czego się potrąci".

    koszt pojawia sie w dochodówce, czyli raczej przez analogię nie
    dojdziemy, to raz
    marża to nie strata - to dwa

> [...]
    > chcę potrącić" ujemny VAT?
    > Nie, ujmuje się toto w ewidencji i już. Z minusem. Samo

    no niezupełnie, bowiem jak dobrze zrozumiałam - wolę sie upewnić - po
    prostu nie doszło do sprzedaży ze względu na zaginięcie przesyłki.
    Ponieważ owo zaginięcie nie jest traktowane przez ustawę ani jako
    czynnosć zwolniona ani opodatkowana nie powstaje nam obowiązek w podatku
    VAT. Owszem, odliczyliśmy podatek przy zakupie, bo tak nam z przepisu
    wynikało. Ale nie wynika nam z przepisu, że w przypadku kradzieży czy
    zaginięcia towaru musimy dokonac korekty VATu naliczonego. Nie pojawia
    nam się żaden "minus"

    > Zakup 90 zł, sprzedaż 85 zł, marża minus pięć zł.
    > Jest jakaś inna definicja marży?

    jest, ja znam jako stosunek zysku brutto ze sprzedaży do przychodów
    to co podałeś wyżej, to ujęcie bezwzględne

    będę sie upierała, że marża to zysk
    jeżeli przychód ze sprzedaży jest mniejszy niż koszt jego zakupu
    wystepuje strata na sprzedaży
    nie występuje wtedy marża

> [...]
    > w zakupie 100 zł a da się sprzedać za 140.
    > Wciska więc po dwie stówy "zestawy". Marża - zero.

    nie ma zysku, nie ma marży

> [...]
    > VAT zero - a drugi 8 800 zł.
    > Jak objaśnić że w neutralnym podatku VAT raz pojawia się "wartość

    nielogiczny to moim zdaniem prezentujesz punkt widzenia;-) ale to moje
    zdanie;D

    Popatrz na to tak: zarówno pierwszy jak i drugi zapłacił VAT przy
    wprowadzaniu owej chińszczyzny na nasz obszar celny. Zarówno jeden jak i
    drugi odliczył sobie owy zapłacony VAT w najbliżsyzm mozliwym terminie.
    Ten piewszy od układów sprzedając powiedzmy z "marżą zerową" oddał do
    budżetu to, co odliczył wcześniej. Ten drugi nie sprzedał nic, została
    mu w kieszeni całość odliczenia. Czyli z mojego punktu widzenia zarobił
    na tym jeszcze;D

    Nie możemy mieszać dwóch podatków, bo wtedy wychodzą nam takie dziwne
    twory właśnie. Podatk VAT jest całkowicie odrębny do dochodówki,
    dlaczego więc rozpatrywać ową sprzedaż niejako łącznie?

    pozdrawiam
    g.

  • 5. Data: 2008-08-30 07:32:14
    Od: r...@o...pl

    On 30 Sie, 00:36, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    >   Samo się potrąci!
    >   Popatrz na to tak: jak dokonujesz korekty kosztów, to masz
    > "ujemny koszt" i też nie pytasz "z czego się potrąci".

    Wlasnie, gdy dokonasz korekty kosztow to w skrajnym przypadku
    masz ujemna sume kosztow. Czy wiec na PIT rocznym mozna wpisac ujemne
    KUP?
    A dochod to bedzie Przychod+|Koszty| ?

    pozdr

  • 6. Data: 2008-09-01 05:50:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Aug 2008, gonia wrote:

    > będę sie upierała, że marża to zysk

    Ano, interpretacja też się tak upiera.
    IMO taki upór stoi i w poprzek zasady neutralności VAT dla
    czynności gospodarczych, z tego wniosek że definicja "obsługi"
    VAT-marża jest niewłaściwa.

    > nielogiczny to moim zdaniem prezentujesz punkt widzenia;-) ale to moje
    > zdanie;D

    Doceniam :)
    Ale ze mnie technokrata stosowany i nie tylko ujemna marża mnie nie
    dziwi, może mieć również składową urojoną :P
    Jak dla mnie to musi isnieć wyrażna definicja z zastosowaniem funkcji
    progowej, tak jak w dochodowce: "wartość dodatnia określa się jako zysk,
    wartość ujemna określa się jako stratę", w pozostałych przypadkach
    wartość ujemna jest "zwykłą wartością danego parametru"...
    Jest gdzieś przepis, że "marża jest dodatnią wartością różnicy między
    ceną sprzedaży a ceną nabycia" z akcentem na "dodatnią" (albo równoważne
    określenie)?

    > Popatrz na to tak: zarówno pierwszy jak i drugi zapłacił VAT przy
    > wprowadzaniu owej chińszczyzny na nasz obszar celny.

    Nienienie.
    Mowa była o sprzedaży *VAT marża*.
    Czyli jeden i drugi kupił toto "od ludzi" i *bez VAT* (z PCC)!
    Gdzie chcesz wcisnąć VAT marża do importu??

    Uproścmy przykład.
    Podatnik prowadzi skup, skupując po 1000 szt:
    - towaru "X"
    - towaru "Y"

    Towar X sprzedaje się *wyłącznie ze stratą*. Nikt nie kupi
    po cenie zakupu i już - wtopa.
    Ale na Y można zarobić. I daje się toto sprzedać "wiązane" z X.
    Jak sprzeda X i Y osobno, to zapłaci podatek (VAT).
    Jak sprzeda X i Y "wiązane", ZA TĘ SAMĄ KWOTĘ, uzyskując łącznie
    TAKIE SAME EFEKTY EKONOMICZNE, to podatku (VAT) nie zapłaci.

    Mówisz, że takie coś nie stawia idei VAT na głowie?
    To dziwnie mówisz ;)

    > Nie możemy mieszać dwóch podatków, bo wtedy wychodzą nam takie dziwne twory
    > właśnie. Podatk VAT jest całkowicie odrębny do dochodówki, dlaczego więc
    > rozpatrywać ową sprzedaż niejako łącznie?

    Ależ ja nie rozpatruję tego "łącznie", a to że dochodówka była w miarę
    złym przykładem zaznaczyłem - posłużyla tylko do wskazania przypadków
    kiedy pojawianie się ujemnych wartości "w papierach" nie jest niczym
    dziwnym.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-09-01 06:00:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Aug 2008, r...@o...pl wrote:

    > Wlasnie, gdy dokonasz korekty kosztow to w skrajnym przypadku
    > masz ujemna sume kosztow. Czy wiec na PIT rocznym mozna wpisac ujemne
    > KUP?

    A co innego zrobić, jak tak wyjdzie?
    To, że kontrola przyjdzie jest... prawdopodobne :)
    I dokładnie przetrzepie, czy korekta kosztów o wartości przekraczającej
    roczny zysk nie była przypadkiem "transakcją pozorną"[1] :)

    > A dochod to bedzie Przychod+|Koszty| ?

    W tym przypadku oczywiście tak.
    [1] taka "pozorna korekta" może mieć powód taki, że ktoś widząc że
    wpadnie w wyższy próg chce "przepchnąć" zyski na kolejny rok,
    w którym wybierze podatek liniowy.
    Nie wiem jak takie cóś ugryźć przy przejściu na ryczałt! :)

    pzdr, Gotfryd