  • 11. Data: 2003-04-04 10:10:17
    Temat: Re: Ulepszanie komputera - amortyzacja?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Apr 2003, Daniel Chlodzinski wrote:
    [...]
    >+ Mam pytanie, jako ze musze dokupic drugi komputer to co bedzie lepszym
    >+ rozwiazaniem - wpisanie go w EST czy w EW ? Zaznaczam ze jestem VAT'wcem,
    >+ ten nowy komputer bede w przyszlosci chcial rozbudowac a dzialanosc moge
    >+ zamknac za np rok i ow komputer przekazac na potrzeby wlasne. Co bedzie
    >+ tanszym rozwiazaniem EST czy EW ( piszesz o podatku od wyposarzenia w
    >+ przypadku zamykania dzialanosci ).

    A weź ty ustawy (oPDoOF i VAT) i rozporządzenia (o KPiR) i poczytaj :)
    VAT musisz tak i tak oddać :(, tyle że VAT od "wartości rynkowej"
    (nieistotne jaką część zamortyzowałeś).
    Dla odmiany w przypadku pod. dochodowego:
    - dla ŚT - podatku przy przekazaniu "na potrzeby własne" nie ma,
    natomiast jeśli go *kiedykolwiek* sprzedasz - będzie to "sprzedaż
    związana z DG" ! (jednorazowo wypełniasz PIT-5, mimo że DG już nie
    prowadzisz).
    - dla wyposażenia - wlicza się do podatku: rozp. ds. KPiR:
    +++++
    § 27.
    3. W razie zawiadomienia urzędu skarbowego o likwidacji działalności,
    spisem z natury należy objąć również wyposażenie.
    -----
    oraz UoPFoOF:
    ++++++
    Art. 44. [...]
    2. Dochodem z działalności gospodarczej [...] jest [...]
    4. Podatek od dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 3, ustala się w formie
    ryczałtu w wysokości 10 proc. tego dochodu. Podatek jest płatny w terminie
    płatności zaliczki za ostatni miesiąc prowadzenia działalności. W tym
    przypadku podatnik jest obowiązany dołączyć do deklaracji, o której mowa w
    ust. 6, spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych,
    materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów
    gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego
    z wykonywaną działalnością, w tym także dzieł sztuki, eksponatów
    muzealnych i aparatury audiowizualnej, jeżeli wydatki na ich nabycie
    zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie będących środkami
    trwałymi, wycenionych według cen zakupu.
    -----

    Podatek jak widać jest ryczałtowy (!) - 10% wartości wg *cen
    zakupu* (a nie wartości rynkowej) - ale przeliczony przez
    algorytm "poprzedniego zysku":

    +++++
    Art. 24.
    3. W razie zawiadomienia urzędu skarbowego o likwidacji działalności
    gospodarczej dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej
    według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych,
    materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów
    gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego
    z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego
    wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w
    okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym
    nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie
    wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła
    likwidacja. Za datę likwidacji działalności gospodarczej uważa się datę
    określoną w zawiadomieniu, o którym mowa w zdaniu poprzednim.
    [...wycięte o zmianie formy prawnej...]
    -----

    Na pytanie czy przy wystąpienia straty dopłacają nikt mi nie
    udzielił wyjaśnień ;) !
    Niemniej - jeśli masz zamiar posprzedawać ŚT... to może lepiej
    zapłacić ów "ryczałt" i mieć z głowy...

    >+ Nasuwa mi sie jeszcze jedno pytanie i to dosc "specjalistyczne" :-)). Czy
    >+ kupujac ten nowy komputer ( kupie czesci skladowe i sam wyprodukuje
    >+ komputer ) musi on posiadac monitor ???

    Było, jako ćwiczenie masz znaleźć sobie za pomocą googla ;) !

    Przeczytaj w ustawie o pod. dochodowym :) definicję ŚT i napisz
    jakie wnioski wyciagnąłeś.

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2003-04-04 10:54:18
    Od: "Daniel Chlodzinski" <d...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]

    > udzielił wyjaśnień ;) !
    > Niemniej - jeśli masz zamiar posprzedawać ŚT... to może lepiej
    Czyli dla mnie lepiej w skrodki trwale, bo sprzedawac ST po likwidacji DG
    nie mam zamiaru, beda lezec w piwnicy jako egz. muzealny, vat z takie
    muzealnego komputera tez duzy nie bedzie.

    Czy

    > Było, jako ćwiczenie masz znaleźć sobie za pomocą googla ;) !
    OK, ale to dopiero w weekend z domu bo w pracy nie ma http.

    > Przeczytaj w ustawie o pod. dochodowym :) definicję ŚT i napisz
    > jakie wnioski wyciagnąłeś.
    Przgladnalem szybko ustawe pod katem "srodkiem trwalym jest ... " i innych
    podobnych fraz ale nic. Czytam wiec od poczatku i co chwile "srodek trwaly"
    ale zero definicji. Hmm pisalem juz ze strasznie malo klarowny jezyk
    wystepuje w uopdoof ?? :-)). Pewnie tak, no nic skoro twierdzisz ze jest tam
    jest tam definicja to pewnie jest i bede szukal, ale chyba pierw pogoogluje
    bo stanowczo bardziej do mnie trafia to co pisza szanowni grupowicze niz
    czytanie "suchej" ustawy.

    Daniel

  • 13. Data: 2003-04-04 12:31:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ podobnych fraz ale nic. Czytam wiec od poczatku i co chwile "srodek trwaly"

    *** START (wybór wstępny bardzo zawężony dla początkujących :))
    *** Lista właściwości ŚT:

    Art. 22a. 1. Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące
    własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym
    zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

    *** lista rodzajów majątku będącego ŚT:

    1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
    2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
    3) inne przedmioty

    *** ...i reszta listy właściwości:

    - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez
    podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością
    gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy
    lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

    *** dalej są "specjalne ŚT" typu "statek w budowie" które pomijamy
    *** milczeniem itp.
    *** .....i daleko dalej jest wyłączenie:

    Art. 22d. 1. Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od
    składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość
    początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3500 zł; wydatki
    poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów
    w miesiącu oddania ich do używania.

    *** STARCZY (na początek !) ****

    >+ Hmm pisalem juz ze strasznie malo klarowny jezyk
    >+ wystepuje w uopdoof ?? :-)).

    Marudisz !
    Czytałeś już ustawę o VAT ? A rozporządzenia do owej ustawy (VAT) ??

    :)

> [...]
    >+ bo stanowczo bardziej do mnie trafia to co pisza szanowni grupowicze niz

    No to grupowicze średnio raz na dwa tygodnie tłumaczą że musi być
    "co najmniej rok", że piasek to nie środek trwały, że samochód
    nie musi być ŚT (może być towarem handlowym :>) itp. dyrdymały :)

    pzdr, gotfryd