  • 1. Data: 2003-04-03 22:05:30
    Temat: Ulepszanie komputera - amortyzacja?
    Od: Makki <m...@p...onet.pl>

    Prowadzę od niedawna drobną działalność gospodarczą związaną z branżą
    komputerową. Używam prywatnego zdezelowanego komputera wartego bardzo
    niewiele. Chciałbym go poważnie ulepszyć. Czy jeżeli co miesiąc będę go
    rozbudowywał w pewnym stopniu to mogę takie wydatki zaliczyć bezpośrednio do
    kosztów (sumy poniżej 3500), czy też muszę je amortyzować (a jeśli tak, to w
    jaki sposób?). Powiedzmy w tym miesiącu kupuję procesor za 1000 i nagrywarkę
    za 250, w następnym płytę i pamięci za 1500, jeszcze w kolejnym monitor za
    1300.

    Jeśli ktoś już zadawał podobne pytanie lub jest to w jakimś faq, to będę
    wdzięczny za linki.

    makki

  • 2. Data: 2003-04-03 22:46:15
    Temat: Re: Ulepszanie komputera - amortyzacja?
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > Jeśli ktoś już zadawał podobne pytanie lub jest to w jakimś faq, to będę
    > wdzięczny za linki.

    Nie wiem czy ktos juz zadal, ale ja wlasnie mialem zadac podobne :-)
    Wyprzedziles mnie o 5 minut.

    Mi chodzilo nie o rozbudowe istniejacego, prywatnego kompa,
    ale o kupowanie czesci, ktore kiedys zloza sie na komputer,
    tak aby uniknac (o ile to mozliwe) komputera w EST.
    Ale pewnie i tak by sie tak nie dalo zrobic. Chetnie sie bym
    dowiedzial dokladnie dlaczego.

    Pzdrwm,

    latet

  • 3. Data: 2003-04-04 06:38:24
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Makki -----###

    zacznijcie od lektury tego:
    http://arch.rp.pl/a/rz/2003/03/20030318/200303180011
    .html?k=on;t=2003022020030322

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...

  • 4. Data: 2003-04-04 07:01:33
    Od: "Daniel Chlodzinski" <d...@p...onet.pl>

    hADeSik wrote:
    > ###----- w odpowiedzi na list od Makki -----###
    >
    > zacznijcie od lektury tego:

    http://arch.rp.pl/a/rz/2003/03/20030318/200303180011
    .html?k=on;t=20030220200
    30322

    Czytalem ten artykul ale mam jedna watpliwosc. Kupujac komputer moge go
    wpisac do wyposazenia jesli jego wartosc nie przekracza 3500 zl, jesli
    przekracza to do EST. W artykule pisze ze uzywany (stary i zdezelowany )
    trzeba wniesc do EST. Czy to oznacza ze nie moge go wpisac do wyposazenia ??
    Jego wartosc stanowczo nie przekracza 3500 zl ??

    Druga sprawa, jesli zakupie do niego pozniej nowa karte grafiki czy
    procesor, stary sie zepsol lub zestarzal to jak to mam traktowac taki zakup.
    Jesli komputer bedzie w EST a zakup nie przekroczy 3500 zl to nie bedzie to
    ulepszenie, ale co zrobic z komputerem wpisanym do wyposazenia.
    Jest wogle cos takiego jak ulpeszenie wyposazenia ?? Albo wymiana podzespolu
    wyposazenia ???

    Daniel

  • 5. Data: 2003-04-04 07:48:28
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Tutaj
    http://arch.rp.pl/a/rz/2003/03/20030318/200303180011
    .html?k=on;t=20030220200
    30322
    znalazlem to:

    ********************************
    Sąd stwierdził też, że nie ma tu znaczenia, czy poszczególne
    elementy zespołu zostaną nabyte w tym samym, czy w różnym
    czasie: "Zakupu drukarki dokonano 31 marca 1994 r., natomiast
    15 kwietnia 1994 r. zakupiono komputer, monitor i dysk twardy,
    niemniej jednak różnica czasowa w dokonaniu tych zakupów nie
    oznacza, że każdy z tych kupionych elementów ma być traktowany -
    w zakresie obowiązku podatkowego - oddzielnie, skoro decydującą
    okolicznością jest, czy poszczególne urządzenie jest samodzielne"
    (wyrok z 11 kwietnia 1998 r., sygn. akt SA/Rz 523/97).
    ********************************

    Nie wiem jednak jak to przelozyc na praktyke.

    Zalozmy ze co miesiac kupuje 1 czesc komputerowa.
    W 10 miesiacu powstanie z tego dzialajacy zestaw warty lacznie >3500.
    To kiedy i co mam wpisywac w koszty, i kiedy i co do EST?

    Dzieki,

    latet

  • 6. Data: 2003-04-04 07:51:02
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    A co w sutyacji gdy mam stary prywatny komp
    i nie mam najmniejszej ochoty wciagac go ani do EST
    ani do ewidencji wyposazenia,
    ale nie mam drukarki i chce ja kupic "na firme"?
    W ogole moge to zrobic?
    I jak ja wtedy rozliczac?

    Dzieki,

    latet

  • 7. Data: 2003-04-04 07:56:39
    Od: "Daniel Chlodzinski" <d...@p...onet.pl>

    Latet wrote:
> [...]
    > W 10 miesiacu powstanie z tego dzialajacy zestaw warty lacznie >3500.
    > To kiedy i co mam wpisywac w koszty, i kiedy i co do EST?

    Tu to w momecie oddania do uzytkowania. W 10 miesiacu wyprodukowales
    komputer i oddales go do uzytkowania, wtedy tez zaczynasz amortyzacje jego
    calkowitej wartosci i jak jest ponizej 3500 to mozesz jednorazowo. Co do
    wpisywania to wtedy chyba tez wpisujesz do EST lub wypisazenia, ale co
    robisz z czesciami przez te 10 miesiecy to nie mam pojecia.

    Daniel

  • 8. Data: 2003-04-04 08:20:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Apr 2003, Daniel Chlodzinski wrote:
    [...]
> [...]
    >+ trzeba wniesc do EST. Czy to oznacza ze nie moge go wpisac do wyposazenia ??
    >+ Jego wartosc stanowczo nie przekracza 3500 zl ??

    A bo w artukule ukryta została jedna dodatkowa myśl przewodnia
    dotycząca ŚT :)
    Chodzi o to, że kupując *nowy* sprzęt "na działalność" (czyli
    na f-rze odbiorcą jest twoja nazwa DG) - możesz sobie wybrać
    (do 3,5 kzł) jak go potraktować, a wyjdzie ci na na to samo:
    czy do EW czy do EŚT masz 100% w KUP.
    Natomiast jeśli chcesz włączyć do swojej DG *własny* sprzęt,
    to są podstawy żeby zaliczyć go w ŚT i amortyzację uznać
    za KUP, natomiast nie ma przepisu który pozwalałby uznać
    za KUP takie wyposażenie !
    Inaczej mówiąc - PC za 2kzł wpisujesz w EŚT - masz 2kzł KUP,
    wpisujesz w EW - nie masz z tego nic, oprócz ew. konieczności
    zapłacenia podatku (!) w razie zamknięcia DG :]

    >+ Druga sprawa, jesli zakupie do niego pozniej nowa karte grafiki czy
    >+ procesor, stary sie zepsol lub zestarzal to jak to mam traktowac taki zakup.

    Remont, naprawa. Części w KUP.
    Ja ostatnio na odwrocie faktury wpisałem "wymiana uszkodzonej karty
    graficznej, EŚT 2" i tyle (wzięłą i się zepsuła - 3 miesiące po
    gwarancji; wrrrr... !).

> [...]
    >+ ulepszenie, ale co zrobic z komputerem wpisanym do wyposazenia.
    >+ Jest wogle cos takiego jak ulpeszenie wyposazenia ?? Albo wymiana podzespolu

    Hm... przyznaję bez bicia że sam wielokroć dywagowałem iż to jest
    pewna trudność :[ A czytałeś ów artykuł ?? Zdaniem autorki to
    nie problem: PC "wyposażenie" za 2 kzł + karta za 4 kzł to
    jakoby nadal "wyposażenie"...
    BTW:
    Jakby kto miał namiar (najlepiej link :)) na jakiś wyrok albo stanowisko
    urzędu skarbowego w podobnej sprawie to z chęcią poczytam :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-04-04 08:35:02
    Od: "Daniel Chlodzinski" <d...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]

    > wpisujesz w EW - nie masz z tego nic, oprócz ew. konieczności
    > zapłacenia podatku (!) w razie zamknięcia DG :]

    Teraz rozumiem i ciesze sie ze tu napisalem bo juz mialem zamiar wpisywac
    moj stary kopmuter w EW i dawac go w KUP.
    Mam pytanie, jako ze musze dokupic drugi komputer to co bedzie lepszym
    rozwiazaniem - wpisanie go w EST czy w EW ? Zaznaczam ze jestem VAT'wcem,
    ten nowy komputer bede w przyszlosci chcial rozbudowac a dzialanosc moge
    zamknac za np rok i ow komputer przekazac na potrzeby wlasne. Co bedzie
    tanszym rozwiazaniem EST czy EW ( piszesz o podatku od wyposarzenia w
    przypadku zamykania dzialanosci ).

    Nasuwa mi sie jeszcze jedno pytanie i to dosc "specjalistyczne" :-)). Czy
    kupujac ten nowy komputer ( kupie czesci skladowe i sam wyprodukuje
    komputer ) musi on posiadac monitor ??? Mam zamiar uzywac do obu komputerow
    jednego monitora ( switch albo zdalne administrowanie przez sieci ) czy US
    nie przyczepi sie ze jedne z tych komputerow nie moze dzialac bo jest nie
    kompletny i jako taki nie moze sluzyc do uzyskania przychodu ??

    Daniel

  • 10. Data: 2003-04-04 08:51:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Apr 2003, Daniel Chlodzinski wrote:

    >+ Latet wrote:
    [...]
> [...]
    >+ wpisywania to wtedy chyba tez wpisujesz do EST lub wypisazenia, ale co
    >+ robisz z czesciami przez te 10 miesiecy to nie mam pojecia.

    Możesz nic nie robić ;)
    VAT odliczasz (jako "przeznaczone na ŚT"), w koszty nie wpisujesz.
    Ja bym założył sobie protokół produkcji ŚT "na własne potrzeby"
    (zarówno produkcja jak i protokół są "na własne potrzeby" :))
    i spisywał z faktur co i jak.
    Na f-rze również powinien być opis, IMHO nie przeszkadza spisowi.
    Protokół będzie jak znalazł przy wpisywaniu do EŚT :)

    pzdr, Gotfryd