  • 1. Data: 2002-01-08 02:06:34
    Temat: Umorzenie pozyczki a podatek
    Od: j...@h...com (Jarek Zawadzki)

    Bardzo prosze o rade w nastepujacej sprawie:

    Moj pracodawca (w Polsce) chce mi udzielic pozyczki na mieszkanie,
    ktora po 10 latach nieprzerwanej pracy by ulegla umorzeniu. Pozyczka
    jest nieoprocentowana.
    Kiedy i jakie podatki bede musial zaplacic?

    Dzieki z gory!

    Jarek Zawadzki

  • 2. Data: 2002-01-10 08:49:33
    Temat: Re: Umorzenie pozyczki a podatek
    Od: "Tomek" <t...@w...pl>

    "Jarek Zawadzki" <j...@h...com> wrote in message
    ..
> [...]
    > jest nieoprocentowana.
    > Kiedy i jakie podatki bede musial zaplacic?
    Za dziesiec lat to wszystko moze wygladac inaczej :) , ale jak na teraz to:
    podatek dochodowy:
    hipotetyczne odsetki (przecietne oprocentowanie w bankach) sa dla ciebie
    przychodem (tzw nieodplatne swiadczenie). Podatek odprowadzany stndardowo -
    tj progresywnie - pytanie tylko kiedy. Tu nie ma jasnej odpowiedzi, ale
    przynajmniej raz do roku.
    umorzona kwota pożyczki - dochod jw, w momencie umorzenia
    podatek od czynnosci cywilnoprawnych (chyba ze twoj pracodawca jest bankiem,
    ale taki za bardzo nie moze udzielac darmowych pozyczek wlasnym
    pracownikom - prawo bankowe) - 2 % sumy pożyczki - w ciagu 14 dni od dnia
    zawarcia umowy.
    I to juz chyba wszystko....

    Tomek

  • 3. Data: 2002-01-10 23:35:03
    Od: j...@h...com (Jarek Zawadzki)

    Dzieki za informacje!

> [...]
    > ale taki za bardzo nie moze udzielac darmowych pozyczek wlasnym
    > pracownikom - prawo bankowe) - 2 % sumy pożyczki - w ciagu 14 dni od dnia

    A w takim razie jakie by byly skutki podatkowe nastepujacego
    rozwiazania: ja i moj pracodawca kupujemy mieszkanie razem (z moim
    prawem pierwokupu na wypadek pozniejszego rozwiazania umowy i na kwote
    dokladnie rowna sumie pozyczki), ja mieszkam w tym mieszkaniu sam i
    nie place pracodawcy zadnego czynszu. Czy i wtedy musialbym placic
    jakis podatek dochodowy przed uplywem 10 lat (tzn. przed umorzeniem
    pozyczki)?

    Jeszcze raz z gory dziekuje za porade!

    Jarek

  • 4. Data: 2002-01-11 09:09:01
    Temat: Re: Re: Umorzenie pozyczki a podatek
    Od: s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)

    On Thu, 10 Jan 2002 09:49:33 +0100, "Tomek" <t...@w...pl> wrote:

> [...]
    >podatek dochodowy:
    >hipotetyczne odsetki (przecietne oprocentowanie w bankach) sa dla ciebie

    Niekoniecznie odsetki muszą być tak wysokie. Jeżeli pożyczka jest z
    ZFŚS (tego nie wiemy) to regulamin może przewidywać jakieś bardzo
    małe, "socjalne", odsetki. ZTCW nie było by także opłaty skarbowej.
    Umorzenie oczywiście rodzi obowiązek opodatkowania podatkiem
    dochodowym.

    Sławomir Dąbrowski