  • 1. Data: 2004-12-08 12:44:26
    Temat: Umowa o dzieło i działalność
    Od: Mickey <m...@g...pl>

    Witam,

    Prowadzę działalność gospodarczą (produkcja), jednocześnie od kilku
    miesięcy wykonuje pewne zlecenie nie zwiazane z tą działalnością.
    Teraz wraz ze zlecającym chcemy podpisać wsteczną umowę o dzieło
    kończącą sie z końcem br. Oczywiście rozumiem ze zlecający musi
    odprowadzić 19% zaliczkę na podatek dochodowy, koszty uzyskania
    przychodu 20%. Nie mam pewności co ze składkami na ZUS. Czy dobrze
    rozumiem że jeśli prowadzę działalność to zlecający musi tylko
    odprowadzić składkę na ubezpieczenie zdrowotne odliczną od podatku?
    Problem jest tylko taki czy da się tą umowę podpisać wstecz tzn czy
    musiał mnie do tego ubezpieczenia zgłosić przy podpisywaniu umowy czy
    może przy podpisywaniu rachunku do umowy i regulacji należności??

    Pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2004-12-08 14:17:40
    Temat: Re: Umowa o dzieło i działalność
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > odprowadzić 19% zaliczkę na podatek dochodowy, koszty uzyskania
    > przychodu 20%. Nie mam pewności co ze składkami na ZUS.

    ZUS jest wymagany przy umowach zlecenie nie o dzielo

    > Problem jest tylko taki czy da się tą umowę podpisać wstecz tzn czy
    > musiał mnie do tego ubezpieczenia zgłosić przy podpisywaniu umowy czy
    > może przy podpisywaniu rachunku do umowy i regulacji należności??

    nie jestem pewien ale jak pisalem ZUS chyba nie obowiazuje przy takiej
    umowie.
    BTW po co wystawiac wstecz? Ktos zleca wykonanie konkretnego dziela
    ktore musi byc wykonane do okreslonego dnia, ile PAnu to czasu zajmie
    nie powinno go interesowac.

    P.

  • 3. Data: 2004-12-08 14:35:06
    Od: Mickey <m...@g...pl>

    Użytkownik Przemek R. napisał:

    > ZUS jest wymagany przy umowach zlecenie nie o dzielo

    Przepraszam - miałem na myśli oczywiście umowę zlecenie.

    > BTW po co wystawiac wstecz? Ktos zleca wykonanie konkretnego dziela
    > ktore musi byc wykonane do okreslonego dnia, ile PAnu to czasu zajmie
    > nie powinno go interesowac.

    Problem w tym że poza działalnością robię uprawnienia architektoniczne i
    muszę mieć je potwierdzone umowami. Do tej pory na prace projektowe
    podpisywałem umowy o dzieło, jednak teraz było to asystowanie
    kierownikowi budowy podczas dużej budowy - czyli raczej umowa zlecenie
    ... którą jak sie już sam dowiedziałem trzeba zgłosić w ZUS w ciągu 7
    dni od podpisania... ech 6 miesiecy praktyk (z 3 lat potrzebnych do
    podejścia do egzaminu) stracone :( chyba żeby dało się asystowanie jakoś
    podpiąć pod dzieło? Dziełem byłoby zakończenie budowy i uzyskanie
    pozwolenia na uzytkowanie - troche sliskie ...
    W każdym razie dziekuję za odpowiedz.

    Michał