  • 1. Data: 2007-08-21 16:49:04
    Temat: Umowa o dzieło, zaliczka
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Podpisuję umowę o dzieło z wykonawcą(bez DG), w ramach której to umowy
    będzie przewidziana zaliczka
    "za podpisanie".

    No i mam małego zonka jak to ugryźć. Plan jest taki:
    1) Wypłacam zaliczkę
    2) księguję zaliczkę w KPiR w kol 15 - bo zaliczka nie jest kosztem(z
    którego przepisu updof to wynika?
    nie mogę znaleźć)
    3) po wykonaniu dzieła, wykonawca wystawia rachunek, na którym znajdzie
    się informacja o zaliczce
    i odpowiednio pomniejszona wypłata
    4) wpisuję w KPiR w kol. wynagrodzeń całą kwotę z umowy, minusując ew. dla
    porzadku kol. 15

    Problem dodatkowy: czy w momencie wypłaty zaliczki odciągam już podatek,
    czy dopiero od całości?
    W art. 41 updof nie ma żadnych wyłączeń, więc należałoby odciągnąć podatek
    także od zaliczki,
    tak czy siak odciągnięcie podatku od zaliczki nie powinno szkodzić - wszak
    państwo dostanie swój haracz
    wcześniej niż powinno.

    Dodam że cała umowa zamknie się w tym roku.

  • 2. Data: 2007-08-22 18:04:31
    Temat: Re: Umowa o dzieło, zaliczka
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 21 Aug 2007 18:49:04 +0200, t...@o...pl napisał(a):

    Hej :)
    (ależ mi Was brakowało!!!)

> [...]
    > 1) Wypłacam zaliczkę
    > 2) księguję zaliczkę w KPiR w kol 15 - bo zaliczka nie jest kosztem(z

    Wiesz co? Tak na mój gust, nawet jeśli znajdziemy ten zapis, to chyba w tym
    przypadku nie do końca miałby tu zastosowanie, bo przecież ta zaliczka, to
    już jest część wynagrodzenia, a tu raczej miałby zastosowanie przepis o
    tym, że niewypłacone wynagordzenie nie jest kosztem, więc tak sobie
    dowolnie interpretując w drugą stronę: wypłacone kosztem jest - czyż nie?
    ;>
    Dlatego ja bym w pisała w kolumnę -13- wynagrodzenia

> [...]

    > porzadku kol. 15
    >
    > Problem dodatkowy: czy w momencie wypłaty zaliczki odciągam już podatek,

    I jeśli przyjąć, że mogłabym mieć rację ;) to nie mam wątpliwości, że
    podatek już od zaliczki należałoby uregulować do US.

> [...]
    > także od zaliczki,
    > tak czy siak odciągnięcie podatku od zaliczki nie powinno szkodzić - wszak

    O czasie ;)

    > Dodam że cała umowa zamknie się w tym roku.

    Natomiast powstała mi wątpliwość, co wtedy, kiedy umowa nie zostanie
    wykonana, zaliczka wypłacona i np. nie zwrócona, bo taki zapis w umowie byś
    przewidział?
    To wtedy co? Zostałoby wyksięgować z kup zaliczkę wypłaconą chyba? Pewnie
    tak.
    Ale to jak zwykle tylko IMHO :)
    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 3. Data: 2007-08-22 21:09:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Aug 2007, Jagna wrote:

    > Hej :)
    > (ależ mi Was brakowało!!!)

    O, jesteś po urlopie? :)

    > Natomiast powstała mi wątpliwość, co wtedy, kiedy umowa nie zostanie
    > wykonana, zaliczka wypłacona i np. nie zwrócona, bo taki zapis w umowie byś
    > przewidział?

    Moment.
    A nie "to zależy"?
    Zależy, jaki charakter miałoby owo "niezwrócenie": jak kary umownej, to
    jak znam życie podatkowo by się to nie opłaciło :>
    Przyznam, że trudno wymyśleć przykład który pasowałby jednocześnie po
    "umowa nie wykonana" i "brak zwrotu bo tak przewidziano" inny niż
    kara umowna - poratuje ktoś?
    Bo jak mniemam podciąganie np. "usług gotowości" pod "niewykonane"
    raczej jest nie na miejscu.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-08-23 06:26:57
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 22 Aug 2007 23:09:48 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > Przyznam, że trudno wymyśleć przykład który pasowałby jednocześnie po
    > "umowa nie wykonana" i "brak zwrotu bo tak przewidziano" inny niż kara

    To zależy z czyjej "inicjatywy" następuje niewykonanie umowy. Tak
    normalnie zbieg pojęć "kara umowna" i "zwrot zaliczki" oznacza, że chodzi o
    wypadek gdy wina jest po stronie zlecającego. W takiej sytuacji z zaliczki
    zawsze potrąca się nakłady poniesione przez wykonawcę i to może być
    powód niezwrócenia.