  • 1. Data: 2014-10-15 21:48:15
    Temat: Umowa przedwstępna a KUP
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Zamierzam kupić działkę z przeznaczeniem na DG. Wkrótce zawieram umowę
    przedwstępną za sprzedającym i płacę 10% zadatku.
    Czy ten zadatek mogę zaliczyć w KUP?
    W umowie przedwstępnej opiszemy, że mogę na działce wykonać pewne prace
    (utwardzenie terenu, ogrodzenie itp). Czy koszty związane z tymi pracami
    też mogę zaliczyć w KUP?
    Prawdopodobnie właściwa umowa zakupu działki będzie podpisana dopiero za
    2-3 miesiące.
    Jacek

  • 2. Data: 2014-10-15 22:53:31
    Temat: Re: Umowa przedwstępna a KUP
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-10-15 o 21:48, Jacek pisze:
    > Zamierzam kupić działkę z przeznaczeniem na DG. Wkrótce
    > zawieram umowę przedwstępną za sprzedającym i płacę 10% zadatku.
    > Czy ten zadatek mogę zaliczyć w KUP?

    A to zakup gruntu (działki) może być już kosztem czy też podlegać
    amortyzacji
    na gruncie pdof? (piękna gra słów)
    Pewnie będziesz rozczarowany.

    > W umowie przedwstępnej opiszemy, że mogę na działce wykonać pewne
    > prace (utwardzenie terenu, ogrodzenie itp). Czy koszty związane z tymi
    > pracami też mogę zaliczyć w KUP?

    Ze względu na powyższą moją uwagę wykluczyłbym użycie słowa "też".

  • 3. Data: 2014-10-15 23:59:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Oct 2014, cef wrote:

    > Ze względu na powyższą moją uwagę wykluczyłbym użycie słowa "też".

    ...a do "prac" rozważał które podpadają pod amortyzację, a nie
    zaliczenie wprost do KUP...

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2014-10-17 18:47:32
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2014-10-15 o 23:59, Gotfryd Smolik news pisze:

    > ...a do "prac" rozważał które podpadają pod amortyzację, a nie
    > zaliczenie wprost do KUP...
    >
    > pzdr, Gotfryd
    Nie bić proszę. Z tym KUP, to był skrót myślowy/bezmyślowy.
    Jak już jesteśmy przy temacie, to czy sprzedaż działki podlega VAT?
    Z tego, co czytam, to mocno jest to w przepisach zamotane. Działka jest
    albo budowlana albo przemysłowa (dowiem się, jak będzie wypis z KW).
    Sprzedający prowadzi DG z zakresu transportu. Kupujący DG z zakresu
    obróbki mechanicznej. Sprzedający twierdzi, że VAT-u nie ma, bo on kupił
    kiedyś bez VAT.
    Jacek

  • 5. Data: 2014-10-17 20:21:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Oct 2014, Jacek wrote:

    > Sprzedający twierdzi, że VAT-u nie ma, bo on kupił kiedyś bez VAT.

    No dobra.
    Najpierw sobie popisałem, a na deser wśród linków znalazłem
    zawierającego "gotowca", więc od niego zacznę, a wędki
    z pozostałymi masz do dalszego połowienia ;)

    http://artykuly.krn.pl/Kiedy-sprzedaz-gruntu-podlega
    -opodatkowaniu-VAT-2_0_460.html
    +++
    Także w przypadku sprzedaży gruntów niezabudowanych podatnik nie ma
    możliwoœci skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa
    w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT,
    tj. przewidzianego dla sprzedaży towarów używanych.
    A to z tego względu, że grunty nie sš do tej kategorii towarów zaliczane.
    ---

    Dalej jest jeszcze o gruncie zabudowanym (co wsześniej wyłowiłem
    już z ustawy :)), odpowiednio:
    +++
    Jednak zwrócić należy uwagę na to, że sprzedaż budynków może być
    opodatkowana 7% stawkš VAT albo korzystać ze zwolnienia od VAT.
    Co oznacza, że sprzedaż gruntu w tych przypadkach korzystać będzie
    z takiej samej stawki VAT.
    ---
    ...i ten sam "hak":
    http://www.podatki.biz/artykuly/vat-sprzedaz-gruntu-
    z-budynkami-do-rozbiorki_28_22711.htm
    Znaczy *budynki* pod "dostawę towarów używanych" podlegają, i z tego
    tytułu (grunt z budynkiem) zwolnienie może być.

    Spytaj sprzedającego, na jakiej podstawie chce uzyskać zwolnienie.
    Akt prawny, artykuł, ustęp, treść.
    Nie napisałeś, czy kupujesz "grunt zabudowany".
    Nadto nie wiem, czy mowa o "budynkach w rozumieniu prawa budowlanego"
    (idzie o grunt z budowlą).

    Wracając do wędek i pierwotnej treści:
    W sprawie formalnej - ten argument może być mało skuteczny.
    W ten deseń żadna ziemia nie podlegałaby pod VAT, bo przecież
    KIEDYŚ KTOŚ ją kupił bez VAT.
    To m.in. różnicuje grunty od innych ST (że są "niezużywalne",
    więc niektóre zasady dotyczące "zużywalnych" składników
    majątku nie przystają) :)

    Teza o zwolnieniu z VAT gryzie się więc z możliwością opodatkowania
    "gruntów luzem" - bo oczywiście grunty zabudowane mogą być
    opodatkowane z mocy art.29a.8 ustawy o VAT, ale jak patrzę:
    http://ksiegowosc.infor.pl/podatki/vat/stawki-vat/28
    8285,Jaki-VAT-od-sprzedazy-gruntu-przeznaczonego-cze
    sciowo-pod-zabudowe.html
    ...to wychodzi, że i od "gołych" gruntów budowlanych VAT się należy.
    WYDAJE MI SIĘ też ("z głowy czyli z niczego"), że gdzieś widziałem
    problem, czy VAT nalezy się, jak ktoś nabył grunt na "własność
    osobistą" (nie przedsiębiorstwo), potem podzielił i sprzedaje
    działki "luzem" (bo definicja "DG wg VAT" nie pokrywa się
    z pozostałymi, więc fakt "niegospodarczego" zaliczenia z mocy
    innych przepisów nie wpływa na problemy przy VAT).
    Jakby zwolnienie przysługiwało z mocy samego zwolnienia
    lub niepodlegania *przy nabyciu*, to dyskusji by nie było.
    O, widzę że takich spraw było więcej (bo to co pamiętam na pewno
    było dawniej):
    http://ksiegowosc.infor.pl/podatki/podatki-osobiste/
    vat/280738,Czy-trzeba-placic-VAT-przy-sprzedazy-grun
    tow-rolnych-podzielonych-na-dzialki-budowlane.html
    http://prawo.rp.pl/artykul/73188,759525-VAT-od-sprze
    dazy-dzialek-zaliczonych-do-prywatnego-majatku.html
    http://prawo.rp.pl/artykul/73188,797569-Kiedy-sprzed
    az-dzialki-jest-opodatkowana-VAT.html
    http://prawo.rp.pl/artykul/73188,757619-Sprzedaz-gru
    ntu---zasady-opodatkowania-VAT.html

    Na mój gust, może mieć znaczenie, czy sprzedający wykorzystywał ją
    gospodarczo, tak jak przy innym "towarze", choć przy innym "towarze"
    kryterium nie wynika wprost z "używania", lecz "zaliczenia
    do majątku w DG".

    Wiem, w sumie utrudniłem :], takie czasy.

    pzdr, Gotfryd