  • 1. Data: 2003-03-16 21:47:01
    Temat: Umowa zadatku, faktura VAT i przepychanki ze sprzedawca
    Od: "Pisklak" <p...@s...pl>

    Mialem umowe zadatku ze sprzedawca od ktorego chcialem kupic samochod. Do
    podpisania umowy sprzedazy z roznych przyczyn nie doszlo. Sprzedawca
    wystawil mi na kwote zadatku fakture VAT na ktorej jako opis towaru/uslugi
    widnieje:
    "Zadatek na samochod ciezarowy nr rej." itd
    Teraz wystawca faktury przeslal mi pismo o tresci:
    ".. informuje, ze faktura VAT jest anulowana z powodu ze czynnosc wskazana
    na fakturze jako KARA nie podlega ustawie o VATi w zwiazku z tym nie moze
    byc opodatkowana podatkiem VAT. Informuje ze faktura nie stanowi podstawy do
    odliczenia podatku VAT i wzywam do anulowania i zwrotu oryginalu tej
    faktury jako anulowanej"

    Do tej pory myslalem ze KARE moze nalozyc na mnie US lub inny organ
    panstwowy do tego upowazniony i wtedy rzeczywiscie wiem ze taka kwota nie
    podlega odliczeniom ale inna firma chyba nie ma takich uprawnien ????
    Jak jest z fakturowaniem zadatku ? Czy jest on objety VAT (tego nie jestem
    pewnien) ?
    Jak zagrac z takim sprzedawca zeby sprawe rozstrzygnac na swoja korzysc ?

    --
    Pozdr. i z gory dziekuje za info
    Pisklak

  • 2. Data: 2003-03-18 00:13:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 16 Mar 2003, Pisklak wrote:

    >+ Mialem umowe zadatku ze sprzedawca od ktorego chcialem kupic samochod.

    Czy to ty zeznawałeś naprzemiennie 0%/zw ?
    Pytam z ostrożności ;) !

> [...]
    >+ widnieje:
    >+ "Zadatek na samochod ciezarowy nr rej." itd

    Czy ty ją zaksięgowałeś i odliczyłeś VAT ?

> [...]
    >+ faktury jako anulowanej"
    >+
    >+ Do tej pory myslalem ze KARE moze nalozyc na mnie US lub inny organ

    Yrhmhm.... Widziałeś kiedyś taki wyrób ustawodawczy, który
    nazywa się "Kodeks Cywilny" ? Jest tam takie pojęcie: "kara
    umowana". Inna sprawa że "zadatek" jest pojęciem samoistnym
    (zdefiniowanym właśnie w KC) i najwyraźniej (*formalnie*)
    karą umowną nie jest, choć pełni rolę bata wcale niezgorzej :]
    Może sprzedawca też KC jeszcze na oczy nie widział :)

    Na moje oko to ów sprzedawca nie widział również co najmniej
    jednego artykułu w ustawie VAT, że zacytuję:

    +++++++
    Art. 6. 1. Obowišzek podatkowy powstaje z chwilš wydania (dostarczenia),
    przekazania, zamiany, darowizny towaru lub wykonania usługi, o których
    mowa w art. 2, z zastrzeżeniem ust. 2-10 oraz art. 6b i art. 35 ust. 2a-6.
    8. Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi pobrano co
    najmniej połowę ceny (przedpłata, zaliczka, zadatek, rata), obowišzek
    podatkowy powstaje z chwilš przyjęcia zapłaty, z zastrzeżeniem ust. 7b,
    ust. 8b pkt 2-4, 7 i 9-13 oraz ust. 8c i 8d.
    -------

    Zastrzegając że nie jestem doradcą i nie mam zamiaru ci
    doradzać - to skomentuję, że jak na mój gust - w razie przyjęcia
    i zaksięgowania takiej faktury przyjmujący może mieć IMHO kłopot.
    Moja logika:
    - jeszcze nie było obowiązku podatkowego
    - faktura VAT była wystawiona przedwcześnie

    A z tego wynikałoby, że ew. odliczenie VAT było bezprawne.

    Znaczy - przyjmujący f-rę "za zadatek" też powinien uważać
    na ww. przepis ustawy VAT...
    Księgowi i doradcy - mylę się ?? (krzyczeć !!)

    >+ i wtedy rzeczywiscie wiem ze taka kwota nie
    >+ podlega odliczeniom ale inna firma chyba nie ma takich uprawnien ????

    Do karania ? Ma - właśnie karę umowną, warunkiem jest że
    wcześniej się na nią (karę) zgodzisz w umowie :)
    Co do nieodliczania, tj. niezaliczania w KUP - hm...:

    ++++
    Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    1) wydatków na:
    19) kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów,
    wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad
    lub zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług,
    ----

    Przyznam że nie wiem czy zadatek (jako samoistnie zdefiniowane
    w KC pojęcie) jest dla podatku taką karą czy nie.

    Może jakiś doradca albo doświadczony podatnik raczy skomentować ?
    Przyda się na przyszłość :)

    >+ Jak jest z fakturowaniem zadatku ? Czy jest on objety VAT
    >+ (tego nie jestem pewnien) ?

    Tak "na oko" nie łapie się na art. 2 ust.oVAT.

    >+ Jak zagrac z takim sprzedawca zeby sprawe rozstrzygnac na swoja korzysc ?

    Zależy co ma być "korzyścią", Jeśli zadatek... to o ile umowa
    była na piśmie - marnie widzę :(
    Po prostu przepadek zadatku należy się z mocy ustawy (KC).

    pzdr, Gotfryd