  • 1. Data: 2013-04-04 22:03:37
    Temat: Umowy o unikanie podwojnego opodatkowania
    Od: Salata <s...@i...nospam.pl>

    Witam,
    musze sie wyrzygac. Szczesliwie wyemigrowalem poza granice w zeszlym
    roku. Szescie trwalo ponad pol roku, do czasu jak sie dowiedzialem, ze
    tak musze sie z dochodu zarobionego w Niemczech musze sie rozliczyc w
    PL. Pomyslalem o umowie o unikaniu podwojnego opodatkowania, ze to tylko
    formalnosc. G^%$ prawda. Polski j%^%$& fiskus kaze mi doplacic do
    podatku, chociaz podatek za 5 miesiecy, ktore pracowalem w PL zostal
    odprowadzony. Teraz wg wyliczen, mimo odliczenia ulgi na dziecko, diet,
    kosztow uzyskania przychodow (ale k^&% polskich) za prace za granica
    musze doplacic ponad 3 tys zl. Za co? Podatek za dochod za granica
    zaplacilem za granica. Ktos moze mi to racjonalnie wytlumaczyc? Gdzie to
    unikanie podwojnego opodatkowania, bo z tego co rozumiem to "zgodnie z
    prawem" doj&#*$@ mi wyzszy podatek za dochod w Polsce chociaz progu nie
    przekroczylem.

    Mam nadzieje, ze ulozy mi sie tu na obczyznie i zakoncze znajomosc z
    administracja w Polsce raz na zawsze, bo to co ostatnio przechodze
    powoduje coraz wieksza chec pozbycia sie obywatelstwa. Gdyby byla jakas
    sensowna alternatywa... Ameryka poludniowa troche jednak za daleko.

    --
    regards
    Salata

  • 2. Data: 2013-04-04 22:21:48
    Temat: Re: Umowy o unikanie podwojnego opodatkowania
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Salata wrote:
    > Witam,
    > musze sie wyrzygac. Szczesliwie wyemigrowalem poza granice w zeszlym
    > roku.

    W ktorym miesiącu?
    Dlaczego?
    Z rodziną czy sam?
    Cz zamierzasz wracac i kiedy?
    Jak często podrózujesz do polski i dlaczego?
    Czy masz w Polsce jakiś biznes, DG itp?
    Czy pozostawiłeś samchód, mieszkanie i co z nim zrobiles?
    Jaki przychód osiągnąłeś w Polsce a jaki w Nimeczech.
    Wystarczy mi z dokładności do 4 zer plus proporcja ile w polsce ile w
    niemczech.
    W jaki sposób rozliczyłeś się z podatku w niemczech i czy doliczałeś
    dochód z Polski do podatku zapłaconego w Niemczech?

    Czy się wymeldowałeś w Polsce i kiedy?
    Czy informowałeś US o wyjeździe? Jeśli tak to kiedy i na jakim druku?
    j.w. ale dotyczy rodziny.

    Co zrobiłeś z pocztą ktora mogła przychodzić do ciebie na adres w Polsce?

> [...]
    > zaplacilem za granica. Ktos moze mi to racjonalnie wytlumaczyc? Gdzie to
    > unikanie podwojnego opodatkowania, bo z tego co rozumiem to "zgodnie z

    Coś skopałeś w obliczeniach i to zdrowo. Nawet jak będziesz musiał
    dopłacić to nawet nie tyle
    Najpierw odpowiedz na pytania powyżej potem pogadamy.

    > Mam nadzieje, ze ulozy mi sie tu na obczyznie i zakoncze znajomosc z
    > administracja w Polsce raz na zawsze, bo to co ostatnio przechodze
    > powoduje coraz wieksza chec pozbycia sie obywatelstwa.

    Administracji nie pozbędziesz się nigdy chociaż z czasem będzie tego co
    raz mniej.

    Gdyby byla jakas
    > sensowna alternatywa... Ameryka poludniowa troche jednak za daleko.

    nie panikuj.

  • 3. Data: 2013-04-04 22:51:06
    Od: Salata <s...@i...nospam.pl>

    W dniu 2013-04-04 22:21, witek pisze:

    Robisz mi nadzieje.

    > W ktorym miesiącu?

    Od 1.06

    > Dlaczego?

    Praca marzenie.

    > Z rodziną czy sam?

    Sam. Rodzina wlasnie sprowadzilem.

    > Cz zamierzasz wracac i kiedy?

    Nie zamierzam.

    > Jak często podrózujesz do polski i dlaczego?

    W 2012 co weekend. W 2013 nie tak czesto.

    > Czy masz w Polsce jakiś biznes, DG itp?

    Nie.

    > Czy pozostawiłeś samchód, mieszkanie i co z nim zrobiles?

    Auto ze mna. Mieszkanie nadal splacam, ale chce sprzedac.

    > Jaki przychód osiągnąłeś w Polsce a jaki w Nimeczech.

    ~65K w PL / ~150K w DE (pln)

> [...]

    > W jaki sposób rozliczyłeś się z podatku w niemczech i czy doliczałeś
    > dochód z Polski do podatku zapłaconego w Niemczech?

    Jeszcze sie nei rozliczylem, bo musze najpierw w PL, by uzyskac
    formularz EU/EWR

    > Czy się wymeldowałeś w Polsce i kiedy?

    Nie

    > Czy informowałeś US o wyjeździe? Jeśli tak to kiedy i na jakim druku?
    > j.w. ale dotyczy rodziny.

    Nie / nie

    > Co zrobiłeś z pocztą ktora mogła przychodzić do ciebie na adres w Polsce?

    Odbierala zona.

> [...]
    > Najpierw odpowiedz na pytania powyżej potem pogadamy.
    >
    > Administracji nie pozbędziesz się nigdy chociaż z czasem będzie tego co

    Nie panikuje, tylko wkurza mnie, jak ktos wyciaga reke po nie swoje. Jak
    na razie wyliczylem jakbym sie mial sam rozliczac. Pewnie wspolnie z
    malzonka jezeli moge to bedzie troche mniej. Jej dochod w PL okolo 30K
    (przede wszystkim macierzynski).

    --
    regards
    Salata

  • 4. Data: 2013-04-04 23:49:28
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Salata wrote:

    > Od 1.06

    no to w Polsce nie przebywałeś 183 dni.
    Jesteś nierezydentem.
    Masz sie rozliczyć z tego tak jakby rozliczył się rodowity niemiec,
    ktory do Polski przyjechał na 5 miesiecy do pracy w polskiej firmie.
    Resztę rozliczasz w Niemczech łącznie z polskim dochodem.

    Jedynego haka jaki US może znależć to to, ze przez większość roku twoja
    rodzina była w Polsce, a ty wszystkie weekendy spedzałeś z nimi wiec
    przez ten czas traktowany jestes ciagle tak jakbys byl rezydentem polskim.

    Wowczas wyjdzie ci te magiczne 183 i z całości dochodów musisz sie
    rozliczyc w Polsce.
    Ale wowczas dochod niemiecki podbije ci tylko stopę procentową do 38% od
    polskich dochodów. Faktycznie ze 3000 roznicy moze wyjsc.
    Z małożonką rozliczac się nie radzę po wowczas od calosci pleci wam 38
    %. Trzebaby dokładnie policzyc, ktora wersja wychodzi lepiej finansowo.
    Ale to już nie dzisiaj bo sie 10 razy pomyle. Moze jutro mi sie bedzie
    chcialo jakies liczby wklepac.
    Nie mogles kurna wyjechac w styczniu albo poczekac do listopada, zeby
    tak duzo w niemczech nie zarobic? Wyjazd dokladnie w srodku roku to
    strzalw plecy.

    Teoretycznie pierwsza wersja jest dla ciebie najbardziej opłacalna, ale
    też najbardziej ryzykowana, szczegolnie jak sie rozliczałeś wczesniej z
    zona.
    Druga gdzie rozliczasz sie jeszcze jako rezydent jest bezpieczniejsza bo
    nie ma wlasciwie podstaw do przyczepienia sie.

    Moze cos jutro wymodzę wiecej.

  • 5. Data: 2013-04-04 23:50:44
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Salata wrote:

    > ~65K w PL / ~150K w DE (pln)

    hmm, w jakiej dziedzinie tak dobrze płacą?

  • 6. Data: 2013-04-05 00:02:18
    Od: Salata <s...@i...nospam.pl>

    W dniu 2013-04-04 23:50, witek pisze:

    > hmm, w jakiej dziedzinie tak dobrze płacą?

    IT. A ze w firmie w PL mi sie dyrektor zmienil (idiota, nepota, stary
    komuch) i przeniosl firme do 3miasta bo tam wybudowal wczesniej dom. Nie
    zastanawialem sie dlugo i przyjalem oferte z DE. On tez sie ucieszyl, bo
    pozbyl sie pyskacza ;). Dlatego czerwiec.
    Co do rezydencji, to dzieki temu ze jestem jeszcze polskim to moge
    podobno od dochodu niemieckiego odliczyc koszty utrzymania mieszkania w
    DE, jazdy do domu na weekend i ekspolatacje auta, wiec pewnie wyjde na
    plus. Mam nadzieje.

    --
    regards
    Salata

  • 7. Data: 2013-04-05 00:07:42
    Od: Salata <s...@i...nospam.pl>

    W dniu 2013-04-04 23:49, witek pisze:

    > Ale wowczas dochod niemiecki podbije ci tylko stopę procentową do 38% od
    > polskich dochodów.

    Tak sie zastanawiam wlasnie jakim cudem sie to dzieje? Kiedy w PL nie
    wskoczylem w wyzszy prog, a dochody w DE nie sa w Polsce opodatkowane.
    Podobno.

    Mam nadzieje, ze Finanzamt mi nie wywinie podobnego numeru jak US.

    --
    regards
    Salata

  • 8. Data: 2013-04-05 00:33:35
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Salata wrote:

    > Tak sie zastanawiam wlasnie jakim cudem sie to dzieje? Kiedy w PL nie
    > wskoczylem w wyzszy prog, a dochody w DE nie sa w Polsce opodatkowane.
    > Podobno.

    same dochody nie są opodatkowane, ale prog procentowy wyliczasz od
    całosci. jak dodasz obie kwoty razem to wpadasz w 38% i te 38%
    przykladasz do polskich zarobkow. A zaliczki płaciłeś tylko 18% i teraz
    drugie 18% musisz dopłacic z własnej kieszeni.

    > Mam nadzieje, ze Finanzamt mi nie wywinie podobnego numeru jak US.

    To zalezy jak cie potraktują. Bo te 183 dni jest wszędzie i tez moga cie
    potraktowac jako rezydenta podatkowego. Wiec nie zapomnij polskich
    dochodów tam doliczyc do rozliczenia.

  • 9. Data: 2013-04-05 00:35:47
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Salata wrote:

    > IT.

    tak myślałem

    Ale pociesze cie, ze zarabiasz ułamek tego co ja :)

  • 10. Data: 2013-04-05 00:43:56
    Od: m <m...@g...com>

    On 04.04.2013 22:03, Salata wrote:
    > Ktos moze mi to racjonalnie wytlumaczyc? Gdzie to unikanie podwojnego
    > opodatkowania, bo z tego co rozumiem to "zgodnie z prawem" doj&#*$@ mi
    > wyzszy podatek za dochod w Polsce chociaz progu nie przekroczylem.

    To unikanie polega na tym, że nie musisz osobno zapłacić podatku w DE a
    osobno, od tych samych pieniędzy w PL, tylko bierze się i uwzględnia,
    algorytmem opisanym w umowie.

    p. m.