  • 1. Data: 2008-03-30 16:00:17
    Temat: Uslugi/Doradztw Informatyczne za granice - platnik VAT?
    Od: Nightcat <n...@p...onet.pl>

    Spedzilem ostatnie kilka dni w urzedach skarbowych (dwoch!) probujac
    okreslic co powinienem zrobic w kwestii podatkow.
    Prowadze jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza, zdecydowalem sie placic
    podatek liniowy, moja dzialalnosc polega na tym, ze raz w miesiacu
    wystawiam fakture za "consulting services" firmie w USA, wszystko fajnie.
    W ostatniej chwili pani przypomniala sobie, ze wlasciwie to ona nie jest
    pewna czy nie powinienem wypelnic VAT-R i zostac platnikiem VAT.

    Poniewaz ja tez nie jestem tego pewien, odeslala mnie do innego US,
    ktory zajmuje sie VATem.
    Tam, dwie panie spedzily ladne pare godzin szukajac w przepisac, i
    wyszlo im, ze:

    - prawdopodobnie jestem objety nieplaceniem VAT zgodnie z art 23,
    ustep 3, poniewaz swiadcze uslugi "poza obszar"
    - powinienem zostac platnikiem VAT
    - powinienem co miesiac wysylac do US VAT-7, w ktorym powinienem
    wpisywac na ile wystawilem rachunek
    - i to tyle, nic nie powinienem placic.

    Poniewaz moja wiedza o prawie jest zerowa, ja po prostu chce pracowac i
    placic podatki (niezbyt wysokie), to zgodzilem sie, ale Panie
    zasugerowaly, zebym zadzwonil jeszcze na Infolinie Podatkowa i sie
    upewnil, bo jak juz sie zdecyduje byc platnikiem, to przez 3 lata nie
    moge przestac.

    Czy ktos ma doswiadczenia z takim systemem?
    Jak pisalem, bede z cala pewnoscia wystawial jeden rachunek (invoice),
    raz w miesiacu, nic wiecej.
    To co robie dla tej firmy jest kompletnie nieujmowalne w naszym prawie
    (rozwoj spolecznosci Internetowych) wiec rownie dobrze moge to okreslic
    jako "uslugi informatyczne" jak i "doradztwo informatyczne".
    Chce placic 19% podatku, nie chce doliczac zadnego VATu jesli moge tego
    uniknac.

    Czy to co te panie zaproponowaly wyglada dla Was sensownie?

    Bede bardzo wdzieczny za pomoc. Jutro chce pojsc i wyslac to zgloszenie
    i miec to z glowy, zeby sie nie babrac :-(
    Nightcat

  • 2. Data: 2008-04-02 12:19:31
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Nightcat" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    .
    > W ostatniej chwili pani przypomniala sobie, ze wlasciwie to ona nie jest
    > pewna czy nie powinienem wypelnic VAT-R i zostac platnikiem VAT.

    W zasadzie zawsze mialem do glowy wbite (a nie jhestem i ni ebylem nigdy
    pracownikiem US), ze doradztwo = VAT

    Pozdrawiam
    SDD