  • 1. Data: 2008-03-30 15:59:30
    Temat: Zlecenia z zagranicy - platnik VAT?
    Od: Nightcat <n...@p...onet.pl>

    Spedzilem ostatnie kilka dni w urzedach skarbowych (dwoch!) probujac
    okreslic co powinienem zrobic w kwestii podatkow.
    Prowadze jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza, zdecydowalem sie placic
    podatek liniowy, moja dzialalnosc polega na tym, ze raz w miesiacu
    wystawiam fakture za "consulting services" firmie w USA, wszystko fajnie.
    W ostatniej chwili pani przypomniala sobie, ze wlasciwie to ona nie jest
    pewna czy nie powinienem wypelnic VAT-R i zostac platnikiem VAT.

    Poniewaz ja tez nie jestem tego pewien, odeslala mnie do innego US,
    ktory zajmuje sie VATem.
    Tam, dwie panie spedzily ladne pare godzin szukajac w przepisac, i
    wyszlo im, ze:

    - prawdopodobnie jestem objety nieplaceniem VAT zgodnie z art 23,
    ustep 3, poniewaz swiadcze uslugi "poza obszar"
    - powinienem zostac platnikiem VAT
    - powinienem co miesiac wysylac do US VAT-7, w ktorym powinienem
    wpisywac na ile wystawilem rachunek
    - i to tyle, nic nie powinienem placic.

    Poniewaz moja wiedza o prawie jest zerowa, ja po prostu chce pracowac i
    placic podatki (niezbyt wysokie), to zgodzilem sie, ale Panie
    zasugerowaly, zebym zadzwonil jeszcze na Infolinie Podatkowa i sie
    upewnil, bo jak juz sie zdecyduje byc platnikiem, to przez 3 lata nie
    moge przestac.

    Czy ktos ma doswiadczenia z takim systemem?
    Jak pisalem, bede z cala pewnoscia wystawial jeden rachunek (invoice),
    raz w miesiacu, nic wiecej.
    To co robie dla tej firmy jest kompletnie nieujmowalne w naszym prawie
    (rozwoj spolecznosci Internetowych) wiec rownie dobrze moge to okreslic
    jako "uslugi informatyczne" jak i "doradztwo informatyczne".
    Chce placic 19% podatku, nie chce doliczac zadnego VATu jesli moge tego
    uniknac.

    Czy to co te panie zaproponowaly wyglada dla Was sensownie?

    Bede bardzo wdzieczny za pomoc. Jutro chce pojsc i wyslac to zgloszenie
    i miec to z glowy, zeby sie nie babrac :(

    pozdr.
    Nightcat

  • 2. Data: 2008-03-30 19:36:18
    Temat: Re: Zlecenia z zagranicy - platnik VAT?
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Nightcat wrote:
    > [..]
    > Chce placic 19% podatku, nie chce doliczac zadnego VATu jesli moge tego
    > uniknac.

    Sprawdź sobie hasło "miejsce świadczenia przy świadczeniu usług".
    Interesuje Cię artykuł 27 ustęp 3 i 4.

    Jak zczytasz to wyjdzie Ci zapewne, że w przypadku świadczenia usług dla
    firmy amerykańskiej Twoja działalność nie podlega VAT - czyli wszystko
    ewidencjonujesz, ale nie naliczasz VAT.

    Natomiast możesz odliczać VAT od towarów i usług zakupionych na potrzeby
    tej działalności.

    Skoro jutro (tzn. jeszcze w marcu) idziesz do US to zastanów się nad
    wyborem kwartalnego składania deklaracji. Roboty jakby 4 razy mniej.

    Piotrek

  • 3. Data: 2008-03-30 20:57:21
    Od: Nightcat <n...@p...onet.pl>

    Piotrek wrote:

    > Sprawdź sobie hasło "miejsce świadczenia przy świadczeniu usług".
    > Interesuje Cię artykuł 27 ustęp 3 i 4.

    Sciagnalem przepisy na 2007 z pit.pl i tam jest napisane, ze art 27
    zostal uchylony...

> [...]
    >
    > Skoro jutro (tzn. jeszcze w marcu) idziesz do US to zastanów się nad
    > wyborem kwartalnego składania deklaracji. Roboty jakby 4 razy mniej.

    Dzieki! Czyli to co one powiedzialy ma sens... Ok, no to tak zrobie :)

    Pozdrawiam
    Nightcat
    P.S. Przepraszam za double-post. Anulowalem jeden, ale chyba nie pomoglo

  • 4. Data: 2008-03-30 21:12:47
    Od: Nightcat <n...@p...onet.pl>

    Nightcat wrote:

    > Sciagnalem przepisy na 2007 z pit.pl i tam jest napisane, ze art 27
    > zostal uchylony...

    Och, moj blad.
    Nie ta ustawe czytalem :(

    Jeszcze raz dziekuje za potwierdzenie, ze to ma sens.

    Nightcat