  • 1. Data: 2005-12-03 16:12:26
    Temat: Usługi komputerowe online i podatki
    Od: "macias" <m...@p...onet.pl>

    Witam ponownie!

    Sprawa ma się następująco: powołuję nową działalność, przez którą będę się
    zajmował świadczeniem usług zagranicą (poza UE), lecz których znakomita
    większość będzie miała postać jedynie elektroniczną. "Towar" będzie wysyłany
    przez internet, opłata kartą kredytową/przelewem.

    W związku z tym mam pytanie(a): czy opłaca się w tym przypadku być VATowcem?
    Czy ta działalność jest traktowana jako eksport usług? Jaką formę opodatkowania
    najlepiej przyjąć?

    Z góry dziękuję!
    Maciej

  • 2. Data: 2005-12-03 17:09:11
    Temat: Re: Usługi komputerowe online i podatki
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    macias wrote:
> [...]
    > Czy ta działalność jest traktowana jako eksport usług? Jaką formę opodatkowania

    Witam,
    Sprawdź, czy nie załapujesz się pod Art. 27 pkt. 3 i 4 ustawy o VAT. W
    przypadku niektórych usług (np. sprzedaż praw autorskich, udzielenie
    licencji, reklama) jako miejsce ich świadczenia uznaje się kraj nabywcy.
    W Twoim przypadku taka usługa nie podlegałaby pod vat w Polsce.
    Art. 86 pkt. 8 natomiast pozwala na odliczanie vatu od zakupów mających
    związek ze wspomnianymi usługami. Czyli będąc vatowcem powinieneś
    otrzymywać zwrot vatu naliczonego, jeśli nie miałbyś go od czego
    odliczyć (czyli w przypadku braku owatowanej sprzedaży w Polsce). Do
    zwrotu podatku USy podchodzą jednak jak do jeża i pewnie miałbyś
    nieustanne kontrole :)
    Zwłaszcza że odliczyć można, gdy "podatnik posiada dokumenty, z których
    wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami", cokolwiek by to
    miało znaczyć...
    Czy warto być vatmanem? zdecyduj sam :)

    Pozdrawiam
    @

  • 3. Data: 2005-12-03 17:48:25
    Od: "macias" <m...@p...onet.pl>

    No właśnie!
    Reklama, prawa autorskie. Sam nie wiem, czy np. wykonanie katalogu lub broszury
    mogę określić jako reklamę lub korzyści z tytułu zbycia majątkowych praw
    autorskich?
    Z drugiej strony gdyby tak to określać, to w przypadku rozliczania się na
    zasadach ryczałtu musiałbym płacić najwyższy 20-procentowy ryczałt (chyba, że
    czegoś nie rozumiem).